10 firem, jejichž značky jsou v troskách

| Jana Horáčková

Letošní rok je pro velké firmy složitý. Kromě v současnosti typických nízkých tržeb utrpěla jejich pověst především masivním rušením výrobků, vyšetřování americké komise pro cenné papíry nebo ropným skvrnám. S pověstí firem spadly i ceny jejich akcií. Některá jména mohou být překvapením.

Hodnota firmy se dá spočítat na základě různých faktorů, např. ze změny ceny akcie za prvních šest měsíců tohoto roku ve srovnání s S&P 500 nebo ze zisků z roku 2009 a prvního čtvrtletí 2010. Významné jsou i negativní události, jako například ropná skvrna v Mexickém zálivu.

Od prvního ledna ztratily značky 10 uvedených společností celkem více než 100 miliard USD ze své hodnoty.

BP - ilustrační foto

1. BP

Hodnota značky 1. ledna 2010: 20 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 0 USD

Změna: -100 %

BP je jediná, která ztratila prakticky veškerou hodnotu za méně než rok. Srovnat se dá možná s AIG. Skoro všichni teď management BP proklínají a čerpací stanice této společnosti přišly o řadu zákazníků.

Náklady na boj se skvrnou okolo 20 miliard USD budou nejspíše jen zlomkem celkových ztrát firmy. Momentálně BP zvažuje prodej svých aktiv, aby získala další peníze.

I kdyby se BP vzpamatovala po finanční stránce, jméno firmy bude trpět dlouhá léta. Ironií osudu je to, že byla minulý rok ohodnocena firmou BrandZ jako nejlepší ropná společnost. Prosazovala totiž politiku ochrany životního prostředí.

Dell

2. Dell

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 9 miliard USD

*Změna: -44 %

Situace ve společnosti Dell upadá od návratu zakladatele Michaela Della do pozice CEO v roce 2007. Hrubé příjmy za první pololetí 2008 byly 61 miliard USD, v roce 2010 už jen 53 miliard. Čistý zisk klesl za tu dobu o polovinu.

Pokles příjmů je však tím nejmenším problémem. Po ročním vyšetřování byl v roce 2007 odhalen účetní podvod s cílem nadhodnotit hospodářské výsledky. Ty se pak musely přepočítat.

Dalším skandálem Dellu byl odhalený vztah s Intelem, jímž si obě firmy měly udržet konkurenční výhodu na trhu s PC. Opět se přišlo na účetní podvody. Dell dohodu s Intelem přiznal a dostal pokutu 100 milionů USD.

Dell má na krku i další podezření. Má jít o 12 milionů počítačů obsahujících vadné součástky. Několik e-mailů dokazuje, že o tom zaměstnanci Dellu věděli. Nic ze zmíněných skutečností pověsti Dellu nepomůže.

Adobe Flash - logo

3. Adobe

Hodnota značky 1. ledna 2010: 7 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 4 miliardy USD

Změna: -43 %

Apple zhoršil vyhlídky řady firem z tohoto seznamu, nejvíce však utrpěla společnost Adobe. Flashplayer byl v posledních letech dominantním multimediálním softwarem na trhu s PC a s rozvojem mobilního internetu bylo potřeba jej dostat i do nich mobilů. Apple to však znemožnil tím, že zablokoval instalaci Flashe do iPhonů, iPodů i iPadů.

Ředitel společnosti Apple Steve Jobs má jasno: "Flash byl vymyšlen v éře PC pro PC a myši. Éra mobilů je o zařízeních low power, dotekových displejích a otevřených webech. Ve všech těchto oblastech Flashplayer neuspěl."

Akcie Adobe během pěti dnů po tomto Jobsově dubnovém prohlášení klesly z 35 na 32,50 USD. Apple nabízí přes 200 tisíc aplikací a Adobe na oplátku zabraňuje umístění softwaru Creative Suite do svých zařízení. Google Android naopak instalovat Flash umožňuje.

Adobe nedávno zaznamenala silné tržby, znepokojení však přetrvává.

reklama
reklama