Český maloobchod stojí na rozcestí. Chopí se investoři a developeři svojí šance?
|

Český maloobchod stojí na rozcestí. Chopí se investoři a developeři svojí šance?

Doba, kdy se dalo postavit cokoliv a pronajmout obchody komukoliv, je pryč. Trh má fázi neřízeného růstu za sebou a nyní nemilosrdně staví investorům a developerům obchodních center zrcadlo úspěšnosti. Kde vidí příležitosti Martijn Kanters z poradenské společnosti DTZ?

Investiční web (IW): Co je pro český maloobchod typické? Najdeme ve srovnání s našimi západními evropskými sousedy vzorce chování spotřebitelů, které jsou odlišné?

Martijn Kanters DTZ

Martijn Kanters (MK): HDP pomalu roste, na makroúrovni Česká republika může dosáhnout průměru evropské sedmadvacítky za 5-10 let. Dobrým příkladem pro vývoj České republiky může být Irsko. Před dvaceti lety to byla nejchudší země Evropě a nyní je nad evropským průměrem. Výjimkou je Praha. Ta už dávno průměr překonala, její příjem je na 170% průměrného evropského příjmu a už dávno není typickým představitelem střední a východní Evropy.

Struktura poptávky Poptávka spotřebitelů

Ale zpět k maloobchodu. Dvě věci jsou velmi pozoruhodné. Průměrné výdaje na potraviny tvoří v České republice cca. 50% celkových maloobchodních výdajů. Přičemž v západní Evropě je to jen okolo 40%.

Druhým pozoruhodným segmentem je móda. Lidé utrácí za módu a oblečení stále stejně, výdaje na tento segment téměř nerostly v období 2002 až 2008. Ostatní segmenty maloobchodu za stejné období vyrostly o 30 až 40 procent, ale výdaje na módu a oblečení rostly jen o 11%.

IW: A v ostatních zemích střední a východní Evropy se spotřebitelé chovají stejně jako u nás? Nebo jsme vyjímka?

MK: I když to srovnáme s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, dojdeme k pozoruhodným závěrům. Vzorec chování spotřebitelů je i v těchto zemích od České republiky odlišný. Lidé například na Slovensku utrácí za „módu“. A s rostoucím příjmem rostou i tyto výdaje. Lidé v Česku naopak kupují „oblečení“. Jinde lidé kupují módu! Z toho plyne odlišné vnímání toho segmentu na straně spotřebitelů. Tady lidé přistupují k těmto výdajům více jako k nutnosti. K nutnosti něco na sebe koupit, aby nechodili nazí.

Srovnali jsme výkonnost prodejních ploch právě na poli módy v Česku a v Evropě. Tu měříme celkovým obratem na metr čtvereční prodejní plochy. Pouze dva řetězce v žebříčku 5 řetězců s nejvyššími celkovými obraty se přibližují západoevropskému průměru. Jde o New Yorker a H&M. Češi jsou silně zaměření na cenu, kupují levné oblečení. Ohledně další růstu tohoto segmentu v Česku jsem skeptický. Určitou příležitost bych viděl pouze pro řetězec, který bude schopen nabídnout skutečně velmi levnou módu. Přístup zdejších spotřebitelů je totiž skutečně pragmatický. IW: Co z toho ale vyplývá pro investory, kteří staví obchodní centra?

Produktivita obchodních ploch

MK: Pokud vedle sebe postavíme právě popsanou poptávku s nabídkou, zjistíme, že se trochu míjí. Strana nabídky je totiž jiná. Podívejte se na všechna obchodní centra, která byla postavena v uplynulých 10 letech. Všechna jsou stejná! V průměru 30-40 tisíc metrů čtverečních. Je tam velký supermarket, to dává smysl, a zbytek prostoru, 50-70% jsou prodejny módy. My to nazýváme „klasickými“ centry.

Z toho plyne, že developeři se soustředí na stanu nabídky a strukturu obchodních center nepřizpůsobují chování spotřebitelů. Jejich motiv je výlučně investiční, zajímá je co nejvyšší příjem a tak postaví obchodní centrum a pronajmou ho těm, kdo platí nejvyšší nájem, a to jsou zpravidla módní řetězce. Z investičního hlediska je také žádoucí, obsadit centrum co nejvíce silnými mezinárodními řetězci a ty jsou nejčastěji z oblasti módy.

Produktivita jednotlivých segmentů

Ale tohle už nefunguje. Jděte se podívat do obchodního centra Šestka nebo do Edenu. Kromě hypermarketu nedosahují vyšší návštěvnosti. Chybí tu zákazníci a tak postupně mizí také jednotliví prodejci. Příležitosti pro další obchodního centra tohoto „klasického“ typu mizí. Ta stávající, která prosperují, tu budou, protože své místo na trhu ukázala. Ale stále je všichni staví. Podívejme se na další projekty tohoto typu, která rostou v Praze. Už nyní, rok před spuštěním mají problém pronajmout obchodní plochy.

IW: A z pohledu investora, který uvažuje o koupi například podílu v takovém centru, se budoucnost jeví jak?

MK: Pokud se na to podíváme z pohledu budoucích výnosů, tak ty musí postupně zákonitě klesat. Produktivita čtverečního metru určuje, za kolik můžete plochu pronajmout. Ta je srovnatelná s ostatními zeměmi. 3-12% ročního obratu může platit za pronájem. To určuje jeho maximální výši.

prodejní plocha na obyvatele

Český maloobchodní trh je jako celek velmi produktivní. K tomu přispívají nejvyšší měrou prodejci nábytku, bytových doplňků a prodejci elektroniky. Tyto tři segmenty přispívají nejvíce k tomu, že celková produktivita je srovnatelná se zeměmi v západní Evropě. Svou výkonností jsou totiž nad průměrem. Ostatní sektory jsou na tom naopak. Jejich produktivita je nižší ve srovnání s tím, jaké produktivity dosahuje průměr, s výjimkou supermarketů, které jsou srovnatelné.

Je tedy potřeba rozlišovat a hledat příležitosti, protože rozdíly mezi jednotlivými segmenty jsou obrovské.

IW: Když to shrneme, tak obchodní centra fungují všechny velmi podobně? Většina pronajmutých ploch patří módním řetězcům, jejich výkonnost je podprůměrná?

MK: Ano, ale jen některá centra jsou úspěšná. Například Centrum Chodov, Nový Smíchov, Palác Flóra jsou na špičce, svou výkonností překonávají evropská centra podobného typu. Pokud se podíváme například na Palladium, to je ukázka projektu, kde se očekávání minulo s realitou. Je v centru, ale už při pohledu na něj je vám jasné, že to je skutečně drahé místo. Zabloudí tam i spousta cizinců, ale ani ti tam přiliž peněz neutratí, protože to stejné zboží koupí u sebe doma levněji. IW: Kde vidíte tedy příležitost pro český maloobchod?

MK: Příležitostí vidím opravdu hodně. Výchozí premisou je segmentace, tzn. aby všechna centra nebyla stejná. Podle mě je pro úspěch důležité nové myšlení developerů. Je potřeba přivést nové řetězce, zvýšit konkurenci. Zvláště u sektoru nábytku a bytových doplňků.

Když to velmi zjednoduším, kam můžete jít mimo Ikei? To ilustruje prostor, který tu je. Ikea má fantastický obchodní model, ale spotřebitelé defacto nemají moc jiného na výběr. Nemá tu v podstatě konkurenci a její výkonnost je díky tomu neuvěřitelná.

IW: Co si můžeme představit pod pojmem „nové myšlení“?

MK: Developeři by měli hledat nový koncept, který mohou předložit řetězcům, kteří díky tomuto novému konceptu dokážou zvýšit svoji atraktivitu pro českého spotřebitele. Například tzv. nábytkový retail park nebo nákupní centrum orientované na nábytek a vybavení domácnosti.

Může nabídnout široký výběr nábytku, bytových doplňků nebo například spotřební elektroniku a to vše na jednom místě, přehledně. Prostě jdete a opravdu si vyberete. To znamená nabídnout spotřebiteli alternativy pro segmenty, kde je nízká konkurence.

IW: Směřuje tedy kamenný obchod k takzvanému zážitkovému nakupování?

MK: Ano, to zcela určitě. Jedním směrem jde nakupování přes internet. V USA tvoří tento typ prodeje ca. 10% maloobchodního obratu, v EU ca. 4-5% a v České republice 2,7%.

Ale internet je dobrý pro racionální nakupování. Porovnáte si ceny, vyberete si tu nejnižší, kliknete a koupíte. Druhý způsob je o tom, že si nakupování užijete. Spojíte ho s procházkou po městě, bude to pro vás příjemně strávený den nebo odpoledne. A to může být začátek toho, kdy samotné nakupování přeměníte v něco, co je samo o sobě zábava. Jako příklad může posloužit prodejna počítačové firmy Apple, tzv. Apple Store. Navštívil jsem jeden v New Yorku a je neuvěřitelné, kolik je uvnitř lidí a zkouší všechny ty nové věci, hrají si, a v důsledku nakupují.

IW: Zmínil jste segment nábytku a bytových doplňků. Vidíte příležitosti i v dalších typech?

MK: Zajímavým příkladem mohou být vietnamští prodejci ovoce a zeleniny. Zajímala by mě jejich produktivita. Podle mě jsou důsledkem špatné kvality českých supermarketů a jejich nedostatečné nabídky čerstvého a kvalitního ovoce. Oni našli tu díru na trhu a dokázali ji zaplnit. Z toho vyplývá, že tu je prostor pro prodejce kvalitních potravin. Stejně jako tu je prostor pro diskontní prodejny.

Umím si představit nákupní centrum zaměřené výhradně na kvalitní potraviny, biopotraviny nebo různé obchůdky s regionálními delikatesami.

Také vidím příležitost v lokálních nákupních minicentrech, kde by se soustředila prodejna potravin a obchody, které nabízí zboží každodenní spotřeby.

IW: Co byste doporučil všem investorům, kteří na tomto poli chtějí uspět?

MK: Soustředit se na jiné typy obchodních center, na diskonty na na jedné straně, na kvalitu pro střední vyšší třídu na straně druhé. Soustředit se na výběr segmentu, kde je nízká konkurence. A dát si pozor na maloobchod v oblasti módy.

Jsme na křižovatce českého maloobchodu, kdy developeři čelí novým výzvám. Dřív jste postavili cokoliv, pronajmout to šlo komukoliv a nebylo třeba přiliž rozlišovat. Stačilo prostě postavit. Nyní je potřeba přístup změnit. Z fáze organického růstu se dostáváme do fáze, kdy je potřeba pečlivě vybírat, přemýšlet.

SoftBank už o převzetí podílu ve Swiss Re nejedná, důvody neudala
před 19 minutami

SoftBank už o převzetí podílu ve Swiss Re nejedná, důvody neudala

Švýcarská zajišťovna Swiss Re a japonská SoftBank zastavily jednání, jehož výsledkem měla být investice japonského...
Švýcarsko Japonsko Fúze a akvizice
Austrálie stahuje z trhu další auta vybavená airbagy Takata
Austrálie stahuje z trhu další auta vybavená airbagy Takata
před hodinou

Austrálie stahuje z trhu další auta vybavená airbagy Takata

Austrálie stahuje z trhu dalších 1,1 milionu aut vybavených potenciálně nebezpečnými airbagy od japonské společnosti...
Austrálie Japonsko Auta
Conte se vzdal možnosti sestavovat italskou vládu, nejistota v zemi…
včera v 20:33

Conte se vzdal možnosti sestavovat italskou vládu, nejistota v zemi opět roste

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se v neděli vzdal jmenování do funkce. U prezidenta Sergia Mattarelly...
Itálie PIIGS Eurozóna
Ceny chat a chalup v ČR loni meziročně vzrostly téměř o desetinu
včera v 18:32

Ceny chat a chalup v ČR loni meziročně vzrostly téměř o desetinu

Ceny chat a chalup v Česku v posledních letech rostou, loni se meziročně zvýšily o pět až deset procent. Největší...
Nemovitosti Realitní trh Česká republika
Tři čtvrtiny evropských firem letos více investují do IT
včera v 13:31

Tři čtvrtiny evropských firem letos více investují do IT

Více než tři čtvrtiny evropských firem letos zvýšily rozpočty na IT a technologie. Zvýšení výdajů cílí na technologie...
Informační technologie Evropa
Analýza: Rozdíl v kurzu mezi bankami je až 50 haléřů za euro
včera v 13:11

Analýza: Rozdíl v kurzu mezi bankami je až 50 haléřů za euro

Rozdíl v kurzu se mezi českými bankami pohybuje až okolo 50 haléřů za euro. Kurz eura je stěžejní i při přepočtu měn...
Měny Česká koruna Spotřebitelé
Ze státního rozpočtu ČR je letos placeno 453 400 zaměstnanců,…
včera v 11:37

Ze státního rozpočtu ČR je letos placeno 453 400 zaměstnanců, meziročně o osm tisíc více

Ministerstva, úřady a jejich příspěvkové organizace zaměstnávají letos 453 400 lidí, což je proti loňskému roku...
Česká republika Rozpočet
Putin a Abe se shodli na urychlení aktivit ohledně sporných Kuril
26. 5. 2018 18:11

Putin a Abe se shodli na urychlení aktivit ohledně sporných Kuril

Japonský premiér Šinzó Abe se v sobotu shodl s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, že je třeba urychlit společné...
Japonsko Rusko Politika
Babiš: Eurozóna není prioritou, s korunou jsem spokojený
26. 5. 2018 17:48

Babiš: Eurozóna není prioritou, s korunou jsem spokojený

Premiér v demisi Andrej Babiš v sobotu na festivalu Re:publika v Brně uvedl, že český vstup do eurozóny, a tedy...
Česká republika Česká koruna Eurozóna
RTR: Granite City je díky Trumpovým clům opět skvělé. Ale za jakou…
26. 5. 2018 11:08

RTR: Granite City je díky Trumpovým clům opět skvělé. Ale za jakou cenu?

Poté, co byl Donald Trump zvolen v roce 2016 prezidentem USA díky slibu, že Americe opět vrátí její velikost a oživí...
Ocelářské firmy Spojené státy americké (USA) Průmysl
Počet velkých fúzí, které loni posuzoval ÚOHS, mírně klesl
26. 5. 2018 09:16

Počet velkých fúzí, které loni posuzoval ÚOHS, mírně klesl

Počet velkých fúzí, které loni posuzoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), mírně klesl. Antimonopolní úřad...
Fúze a akvizice Česká republika Fúze a akvizice
Americké akcie v pátek kvůli energetice ztratily, za celý týden ale…
Americké akcie v pátek kvůli energetice ztratily, za celý týden ale…
25. 5. 2018 22:00

Americké akcie v pátek kvůli energetice ztratily, za celý týden ale udržely mírný zisk

Akcie na amerických trzích v pátek oslabily. Dolů je stáhl prudký pokles cen ropy a s ním spojený tlak na tituly...
Americké akcie Shrnutí obchodování v USA
Americké sankce jsou součástí boje, řekl šéf Hizballáhu
25. 5. 2018 20:16

Americké sankce jsou součástí boje, řekl šéf Hizballáhu

Americké sankce neohrozí libanonské hnutí Hizballáh, ale mohou mít negativní dopad na jeho podporovatele. Nová...
Spojené státy americké (USA) Izrael Blízký a Střední východ
USA se s Čínou dohodly, ZTE bude moci opět podnikat
25. 5. 2018 19:57

USA se s Čínou dohodly, ZTE bude moci opět podnikat

Vláda USA uzavřela s Čínou dohodu, která umožní čínské telekomunikační firmě ZTE Corp opět podnikat. Podle listu The...
Spojené státy americké (USA) Čína Politika
Kvůli růstu cen ropy rejdař Maersk Line zvyšuje ceny přepravy
25. 5. 2018 18:15

Kvůli růstu cen ropy rejdař Maersk Line zvyšuje ceny přepravy

Dánská společnost Maersk Line, největší kontejnerový přepravce na světě, reaguje na růst cen ropy na nejvyšší úroveň...
Dánsko Ropa Doprava
Evropské burzy v pátek mírně stouply, za celý týden však ztratily…
Evropské burzy v pátek mírně stouply, za celý týden však ztratily…
25. 5. 2018 18:00

Evropské burzy v pátek mírně stouply, za celý týden však ztratily zhruba o procento

Evropské akciové trhy zakončily páteční obchodování v mírném plusu, když je dolů tlačila politická nejistota v Itálii...
Evropské akcie Shrnutí obchodování v Evropě
Siemens podpoří výstavbu největší továrny na baterie v Evropě
25. 5. 2018 17:46

Siemens podpoří výstavbu největší továrny na baterie v Evropě

Německý průmyslový koncern Siemens je další společností, která se rozhodla přispět k projektu firmy Northvolt na...
Siemens Investice Lithium
Estonské banky "vypraly" miliardy dolarů a eur z Ruska
25. 5. 2018 17:33

Estonské banky "vypraly" miliardy dolarů a eur z Ruska

Více než 13 miliard dolarů se vypralo v letech 2012 až 2016 v estonských bankách, z nichž nejméně 7,3 miliard eur...
Estonsko Střední a východní Evropa Rusko