10 nejúspěšnějších amerických značek pro rok 2010
|

10 nejúspěšnějších amerických značek pro rok 2010

Síla značky a její cena – populární měřítka kvality firem. Význam "brandu" už není jen doména marketingových poradců – vzpomeňme jen na nevěru Tigera Woodse a na to, jak šéfové jeho sponzorů řešili, nakolik jeho aféra poškodí jejich značky. Několik jich ukončilo spolupráci.

Goldman Sachs JPMorgan Alphabet (Google) Oracle Ford

Většina žebříčků firem vychází z dolarové hodnoty jejich značky, tržeb, ziskovosti, a z toho, jak samotný "brand" pomáhá výkonnosti formy. 247wallst.com vycházel při svém výběru z mnoha dalších žebříčků, do hodnocení zabudoval odhady budoucích zisků a aktuální vývoj ceny akcie.

Základem hodnocení byla hodnota značky v roce 2009 podle Brand Z a Interbrandu, a pro rok 2010 jde o vlastní odhady autorů. Z výběru amerických firem vypadly všechny, u nichž autoři nepředpokládají alespoň 20procentní zvýšení hodnoty v roce 2010. Hodnota značky vyjadřuje to, jakým dílem se samotný brand podílí na hodnotě celé firmy.

Amazon

1. Amazon

Hodnota značky: 25 miliard USD

Firma je stále dominantnější mezi internetovými obchody. Návštěvnost stránek je vysoká například i ve dnech prázdnin a dovolených, čímž odskakuje dvojce mezi e-shopy Wal-Mart.com.

Amazon by měl podle odhadů letos prodat okolo 2 milionů Kindle, tedy prohlížečů elektronických knih. A na obzoru není žádná vážná konkurence, která by mohla rostoucí tržby Amazonu ohrozit. Na nich se podílí nejen Kindle, ale také řada elektronických magazínů, které si uživatelé mohou do svých "čteček" stahovat.

Akcie Amazonu rostou o 150 procent rychleji než technologický index NASDAQ, který přitom za rok přidal více než 40 procent. A lepší výkonnost měly akcie Amazonu také v prvním čtvrtletí letošního roku.

Research in Motion

2. Blackberry

Hodnota značky: 35 miliard USD

BlackBerry je populární smartphone od společnosti Research in Motion. Daří se mu držet velice dobrou pozici i proti stále silnější konkurenci. Zisky z jeho prodeje stále rostou, značka se stala v podstatě kultem.

Tržní kapitalizace RIM je 40 miliard dolarů, což představuje naprostou výjimečné číslo v porovnání s tržbami. Blackberry není samozřejmě "bezkonkurenční" značka, ovšem operační systém Android od Googlu ani kultovní iPhone nenahlodávají věrné příznivce Blackberry. Těch dokonce stále přibývá.

Nike

3. Nike

Hodnota značky: 20 miliard USD

Nezdá se, že by cokoli narušilo hegemonii Nike na pozici světové jedničky mezi výrobci sportovního oblečení.

Poslední čtvrtletí bylo na úrovni tržeb velice úspěšné. Celosvětové objednávky zboží za období od prosince 2009 do dubna 2010 vzrostly meziročně o 4 procenta na 7 miliard dolarů. Goldman Sachs

4. Goldman Sachs

Hodnota značky: 13 miliard USD

Brand této investiční banky rapidně klesl v době finanční krize. Některé žebříčky značku poslaly až o 40 procent níže.

V posledním loňském kvartálu však Goldman Sachs vykázala rekordní zisky a většině jejího investičního byznysu se daří lépe než v dobách před vládními intervencemi do bankovního systému.

Kongresu a daňovým poplatníkům se nemusejí líbit některé praktiky banky, ovšem Wall Street vždy uměla ocenit "vítěze".

Oracle

5. Oracle

Hodnota značky: 26 miliard USD

Dominance značky v oblasti firemního softwaru roste navzdory konkurenci Microsoft, SAP nebo Salesforce.com.

Zisk Oraclu rostl v posledním čtvrtletí o 13 procent, přestože firmy utrácejí za IT řešení méně než v době před krizí. Na ziscích se významně podílejí také servisní služby firmy.

Oracle navíc posílil svoji pozici akvizicí společnosti Sun Microsystems, výrobce Javy.

JPMorgan Chase

6. JPMorgan Chase

Hodnota značky: 15 miliard USD

Další bankovní obr, který postupně během krize zvýšil ocenění své značky. Podle mnoha investorů je nejúspěšnější velkou bankou, která nabízí všechny typy úvěrů a působí na globálních trzích (money center bank).

Ředitel banky Jamie Dimon je považován za možná nejlepšího manažera v oboru.

Akcie banky překonávají své konkurenty Citigroup, Wells Fargo a Bank of America. Dříve než ostatní vrátila peníze čerpané v rámci programu TARP. Dimon je sice konzervativní, ale výsledky banky naznačují velice zajímavé budoucí zisky.

Google

7. Google

Hodnota značky: 140 miliard USD

Cena akcií začala znovu neohroženě růst, jakmile investoři pochopili, že se zisky poměrně rychle "otřepaly" z krize. Objem textové reklamy, tedy základu googlovského byznysu, se utěšeně zvyšuje.

Řada analytických domů na Wall Street proto zvýšila své odhady zisku společnosti a akcie Googlu zdvojnásobily hodnotu od svých ročních minim.

Aktivita na poli operačních systémů (Android) posunula Google mezi klíčové hráče na trhu smartphonů. Rozšíření Googlu mimo stolní a přenosné počítače by mělo posílit jeho dominanci v oblasti internetového vyhledávání. Ford

8. Ford

Hodnota značky: 28 miliard USD

Americký automobilový průmysl byl krizí silně zasažen. General Motors, Ford i Chrysler musely přehodnotit svůj přístup k zákazníkům, k respektování moderních trendů. Řešením bylo v mnoha případech až prodávání jednotlivých koncernových značek.

Dokonce i na domácím trhu nedokázaly tyto tradiční "kolosy" zabránit nástupu asijské konkurence, především Nissanu, Hondy, nebo třeba Porsche.

Ford je však jedinou americkou značkou, o které lze říct, že prošel zásadní proměnou. Pro příští rok jsou analytici optimističtí ohledně možného návratu k zisku – nové modely jsou úspornější a velice dobře hodnocené. A akcie firmy na to reagují – již téměř zesedminásobily hodnotu od svých ročních minim.

Avon

9. Avon

Hodnota značky: 14 miliard USD

Tržby firmy rostly loni v prvních třech čtvrtletích. Stejné to bylo na úrovni provozního zisku.

Akcie Avonu jsou dvakrát výš ve srovnání s minimy. A to navzdory stále slabému ekonomickému oživení.

Tržby v posledním čtvrtletí (2,6 miliardy dolarů) nijak "nezaujaly", analytici však očekávají jejich celoroční růst o 10 procent na 11,4 miliardy dolarů. Zisk na akcii by se měl zvýšit z 1,72 na 2,22 dolaru.

McDonald's

10. McDonald’s

Hodnota značky: 75 miliard USD

Firmy dál prohlubuje svoji dominanci v sektoru rychlého občerstvení. Tržby ze stávajících obchodů dokázaly mírně růst, během recese dokonce obrat rostl každý měsíc.

Tržby v Evropě a Asii rostou rychleji než ve Spojených státech, navíc firma expanduje v Číně – McDonald’s staví pro nejlidnatější trh světa 200 nových restaurací ročně.

Firma velice agresivně skupuje své akcie a zvyšuje zisky na akcii, což investory zajímá nejvíce. V roce 2009 byl zisk na akcii 3,96 dolaru a pro letošní rok analytici očekávají jeho růst na 4,14 dolaru.

Zdroj: 247wallst.com
včera v 07:00

Bedřich Moldan: Konec používání fosilních paliv se blíží

V těžbě a využívání fosilních paliv dojde (nejen) v důsledku degradace životního prostředí v příštích dvaceti nebo...
Komodity Ropa Uhlí a koks
15. 10. 2018 12:00

Investorský magazín: Domácí fotovoltaika aneb Jak ušetřit na výdajích za elektřinu

Na světě jsou jen dvě jistoty – daně a smrt. Tento citát Benjamina Franklina lze možná doplnit o třetí jistotou, a...
Nemovitosti Bydlení Elektřina
13. 10. 2018 07:00

Kysilka (6D Academy): Data o zákaznících jsou zlato 21. století, Česko k nim má stále daleko

Česko není montovna, to je klišé, ale je v rámci globálních řetězců někde uprostřed, a tím pádem není prodejcem...
Česká republika Česká ekonomika Informační technologie
10. 10. 2018 18:00

Kupka & Novák: Nástup nového čínského průmyslu je impozantní

Struktura čínské ekonomiky se mění, stále významnější je výroba s vyšší přidanou hodnotou. Typickým příkladem jsou...
Čína Emerging Markets Světová ekonomika
9. 10. 2018 07:00

Pavel Kysilka (6D Academy): Auta využíváme ze 7 %, technologie to změní

Poptávka po osobních vozech na západě by do dvaceti let mohla propadnout na deset procent stávající produkce. České...
Auta Technologie Sdílená ekonomika
8. 10. 2018 12:00

Investorský magazín: Český vodík si razí cestu srdcem USA

Vodík má nakročeno stát se palivem budoucnosti. Technologie, které ho jednou dostanou i pod kapotu vašeho auta,...
Investorský magazín Investiční alternativy Investování
7. 10. 2018 15:00

START Day č. 3: Primoco UAV a UDI CEE od investorů získaly více než 320 milionů Kč. Jak úpis akcií hodnotí jejich zástupci?

V úterý proběhl na trhu START pražské burzy pro malé a střední podniky úpis akcií výrobce bezpilotních letadel...
Akcie ČR Pražská burza Technologie
6. 10. 2018 18:00

Jeff Bezos v roce 1997: Nejbohatší muž světa byl i v začátcích svého byznysu o krok napřed

Zakladatel Amazonu Jeff Bezos je nejbohatší člověk na světě. Nebylo to tak vždy, vlastně ještě celkem nedávno ne....
Amazon Nejbohatší investoři a byznysmeni Byznys a podnikání
6. 10. 2018 12:00

Česko v síti globálních řetězců: Vláda může udělat hodně, bojovat s globalizací ale nemá smysl, tvrdí ekonom

České firmy v obchodních a dodavatelských řetězcích umějí uspět. Nejsou sice zpravidla na vrcholu, ale dokáží se...
Česká republika Česká ekonomika Globalizace
5. 10. 2018 12:00

David Bárta (CityOne): Státy a města musejí podporovat inovace pro lepší život

Lidé se stále více zajímají o to, v čem žijí. Brzdou pro Česko a další středoevropské a východoevropské země je...
Technologie Informační technologie Spotřebitelé
4. 10. 2018 15:00

Pavel Kohout: Riziko amerického penzijního systému a ukolébaná Evropa plná regulace

Americký penzijní systém je z velké části založen na tom, že zaměstnancům spoří jejich zaměstnavatelé. Velké...
Spojené státy americké (USA) Americká ekonomika Penzijní fondy
2. 10. 2018 12:00

Politolog Strejček: Politiku Donalda Trumpa Evropa nepochopila

Na přelomu 19. a 20. století byla globálním hospodářským hegemonem Velká Británie a na paty jí začínalo šlapat...
Mezinárodní obchod Ekonomické a politické hrozby Donald Trump
1. 10. 2018 12:00

Investorský magazín: Průvodce světem akcií

Pokud máte rádi akcie, aktuální Investorský magazín je přesně pro vás. Svět akcií přibližuje začátečníkům, ale také...
Akciový trh Pravidla a doporučení pro investování Ponaučení pro investory
25. 9. 2018 07:00

Chytrá města: Technologie nás mohou dovést zpět k tradičním hodnotám a výrobkům, věří expert

Chytrá města ukazují, jak je podstatné posilovat demokracii, informovanost a vzdělanost lidí. Poté je možné...
Technologie Informační technologie Spotřebitelé
24. 9. 2018 12:00

Investorský magazín: Předpověď podzimního burzovního počasí v Praze, opční obchody a úspěšné děti

V aktuálním Investorském magazínu se zaměřujeme na podzimní vyhlídky akcií nejen z pražské burzy, poradíme, jak...
Akcie ČR Střední a východní Evropa Rozhovor
22. 9. 2018 07:00

Schneider (Aspen Institute): Otevřenost ekonomiky znamená výhody i rizika, Češi by si to měli více uvědomovat

Osmdesát procent českého zahraničního obchodu je se zeměmi Evropské unie, a mělo by proto smysl odpovídající podíl...
Česká republika Evropská unie Ekonomické a politické hrozby
20. 9. 2018 07:00

Toto je největší výzva pro čínskou ekonomiku, říká ekonom

Nová, bohatší generace Číňanů již nemusí mít takovou chuť tvrdě pracovat, jakou měli ještě jejich rodiče. To by pro...
Čína Emerging Markets Ekonomické a politické hrozby
18. 9. 2018 07:00

Novák (AKCENTA CZ): Čína se dere do čela globálního pelotonu, tak dominantní jako USA ale nebude

Po přepočtu podle parity kupní síly je čínská ekonomika již nyní největší na světě. Spíše než globálním hegemonem se...
Světová ekonomika Čína Emerging Markets
17. 9. 2018 12:00

Investorský magazín: Desáté výročí pádu Lehman Brothers

15. září 2008 vyhlásila bankrot čtvrtá největší investiční banka v Americe. Krach Lehman Brothers odstartoval...
Lehman Brothers Finanční krize Světové akcie
14. 9. 2018 09:00

Pivoňka & Lalka: Regulace není žádná legrace

Ekonomický vývoj a rozvoj technologií mají za následek vytváření nových regulací. O některých ne zrovna povedených...
Česká republika Česká ekonomika Slovensko