Pohled do budoucnosti: Chcete auta bez řidičů? Tak svět zbavte všech právníků
|

Pohled do budoucnosti: Chcete auta bez řidičů? Tak svět zbavte všech právníků

Představte si, že večer se sklenkou vína a oblíbenou knihou sedíte v obývacím pokoji, když v tom vám zavolají přátelé, zda jste nezapomněli na jejich oslavu. "Oslava!" vyhrknete. "A já nemůžu řídit, protože jsem pil(a) víno," doplníte záhy. Ve světě budoucnosti žádný problém. Stačí, když svým chytrým telefonem přivoláte automaticky řízené auto, o zbytek se nemusíte starat. Co stojí této lákavé představě v cestě? A je otázka moderních dopravních prostředků limitována pouze dostupnými technologiemi?

Technologie Auta

Přiznejme si, že automaticky řízená auta jsou prozatím z velké části stále pouze futuristickou vizí. Prozatím. Ambice technologických společností jako Google nebo automobilek Audi, Toyota, General Motors či Nissan jsou obrovské. O tom svědčí i fakt, že tyto firmy na vývoji technologií, které by z aut bez řidičů udělaly běžnou součást života, usilovně pracují a veřejnosti představují první slibné výsledky svého snažení.

(Marný) boj proti mrtvým na silnicích

Hlavním argumentem automobilek, proč se o vývoj aut bez řidičů pokoušet, je, že by tato technologie radikálně snížila počet nehod. A argument je to opravdu silný. Jen v České republice se loni stalo více než 80 tisíc dopravních nehod. V pozadí této statistiky navíc stojí ještě mnohem smutnější číslo – 681 zmařených životů.

Česká republika je ovšem pouze kapkou v moři. Na území Spojených států při dopravních nehodách ročně vyhasne kolem 30 tisíc životů, obdobná situace je i v Rusku. A například na čínských silnicích ročně zemře dokonce téměř 70 tisíc lidí. Pokud bychom v tomto výčtu pokračovali, došli bychom k jednomu a čtvrt milionu obětí dopravních nehod ročně na celém světě.

Vysoká nehodovost a s ní spojená právní odpovědnost viníků nehody je však zároveň také hlavním argumentem protistrany, tedy těch, kdo automobily s prázdnými sedadly řidičů zatvrzele odmítají. Pokud v současnosti dojde k dopravní nehodě, je situace poměrně jednoduchá - veškerou právní odpovědnost nese viník střetu. V případě automatických automobilů je však situace komplikovanější. Ačkoli se předpokládá, že by tyto moderní technologie počty dopravních nehod minimalizovaly, neeliminovaly by je zcela. Nehodovost a především úmrtnost by tak ze silnic úplně nevymizely.

Kdo je ale právně odpovědný za nehodu, při které za volantem automobilu nikdo nesedí? Majitel automobilu? Přepravované osoby? Nikdo? Omyl, říkají právníci. Přímým viníkem nehody by se v takové situaci stal výrobce automobilu, případně dodavatel technologie automatického řidiče. Je logické, že by za smrt některého z účastníků dopravního provozu mohl být jen těžko obviněn a odsouzen jeden konkrétní zaměstnanec automobilky, tím spíše by se ale na scénu dostaly žaloby, ve kterých by právníci jménem pozůstalých po automobilkách požadovali astronomické finanční kompenzace.

Z rapidního úbytku dopravních nehod by se tak náhle pro automobilky stala dvojsečná zbraň. Na jednu stranu by sice výrobci automatizovaných automobilů ročně zachránili více než milion lidských životů, na druhou stranu by však za tuto službu čelili desítkám až stovkám finančně likvidačních žalob. Pokud by totiž na silnicích ročně namísto milionu a čtvrt lidí zemřelo například "jen" deset tisíc osob a pozůstalí by v každém jednom případě po odpovědné automobilce požadovali milion dolarů, musel by automobilový průmysl na odškodném ročně vyplatit kolem deseti miliard dolarů, musel by automobilový průmysl na odškodném ročně vyplatit kolem deseti miliard dolarů, což by pro některé (a nejen malé) podniky znamenalo jediné – krach.

Je proto otázkou, zda se na silnicích vyšší bezpečnosti a pohodlí vůbec někdy dočkáme, nebo zda odvážné vize automobilek a technologických firem zůstanou navždy jen na papíře.

Zdroj: Bloomberg
Eurokomisaři chtějí záchranný koronavirový fond pro celou EU
Eurokomisaři chtějí záchranný koronavirový fond pro celou EU
před 40 minutami

Eurokomisaři chtějí záchranný koronavirový fond pro celou EU

Země Evropské unie by měly vytvořit nový společný fond, který by pomohl unijním ekonomikám zotavit se z následků...
Evropská unie Koronavirus Společné evropské dluhopisy
Šéfka EK: EU potřebuje Marshallův plán, rozpočet se musí proměnit
Šéfka EK: EU potřebuje Marshallův plán, rozpočet se musí proměnit
07:08

Šéfka EK: EU potřebuje Marshallův plán, rozpočet se musí proměnit

Evropská unie potřebuje masivní záchranný plán pro dobu, kdy odezní pandemie covid-19 těžce zasahující ekonomiky...
Evropská unie Eurozóna Koronavirus
Co musíte ráno vědět (6. dubna)
Co musíte ráno vědět (6. dubna)
00:00

Co musíte ráno vědět (6. dubna)

Jak uplynulý týden zakončily akcie v Evropě a v zámoří, jak koronavirus dopadá na americký trh práce a jak mohou Češi...
Musíte vědět
ČMZRB v prvním kole COVID II přijala 5 900 žádostí za 19 miliard Kč
včera v 17:46

ČMZRB v prvním kole COVID II přijala 5 900 žádostí za 19 miliard Kč

Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) v prvním kole programu COVID II přijala od podnikatelů postižených v...
Byznys a podnikání Koronavirus
Babiš: Od čtvrtka by se mohly otevřít další obchody a sportoviště
včera v 17:27

Babiš: Od čtvrtka by se mohly otevřít další obchody a sportoviště

Vláda by mohla od čtvrtka povolit otevření obchodů s pracovními oděvy, dětským textilem, kočárky a autosedačkami,...
Maloobchod Česká republika Česká ekonomika
V PONDĚLÍ V 10.00 ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
V PONDĚLÍ V 10.00 ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
včera v 16:00

V PONDĚLÍ V 10.00 ŽIVĚ: Expertní tržní výhled

Další týden plný výrazných tržních výkyvů, podpora ekonomiky ze strany vlád i centrálních bank, kondice jednotlivých...
Světové akcie Americké akcie Akcie ČR
AOL: Nejsou daně jako daně aneb Co všechno je ve světě ke zdanění
včera v 14:21

AOL: Nejsou daně jako daně aneb Co všechno je ve světě ke zdanění

Také nenávidíte ten otravný každoroční rituál počítání daní z příjmů? Pak vás možná potěší, že jiní lidé na celém...
Daně
Švédské firmy se snaží přežít krizi pomocí půjčování zaměstnanců
včera v 14:20

Švédské firmy se snaží přežít krizi pomocí půjčování zaměstnanců

Švédské firmy by se mohly stát příkladem v tom, jak být flexibilní v době krize a vzájemně si pomáhat. Zdejší...
Švédsko Koronavirus Pracovní trh
Maláčová: Stát by měl pomáhat hlavně malým a středním firmám
včera v 13:36

Maláčová: Stát by měl pomáhat hlavně malým a středním firmám

Stát by měl především pomáhat středním a malým firmám, a ne velkým firmám ovládaným milionáři. V pořadu České...
Byznys a podnikání Česká republika Podpora ekonomiky
Zeman: Ekonomiku zachrání rozumné investice
včera v 12:46

Zeman: Ekonomiku zachrání rozumné investice

Českou ekonomiku poškozenou opatřeními proti šíření koronaviru mohou zachránit rozumné investice, nikoliv podpora...
Česká ekonomika Česká republika
MPSV: Nezaměstnanost v ČR v březnu zůstala na 3 %
včera v 12:19

MPSV: Nezaměstnanost v ČR v březnu zůstala na 3 %

Nezaměstnanost v Česku zůstala v březnu na únorových 3 %. Ubývá však volných pracovních míst. V pořadu České televize...
Nezaměstnanost Česká ekonomika Česká republika
Průzkum: Finanční ztráty kvůli koronaviru má v ČR 72 % developerů
včera v 10:36

Průzkum: Finanční ztráty kvůli koronaviru má v ČR 72 % developerů

Kvůli současným opatřením proti šíření koronaviru má v ČR finanční ztráty 72 % developerů. Ti, kteří již ztráty...
Developerské firmy Realitní trh Stavebnictví
Nezaměstnanost v ČR podle odhadů v březnu stoupla, možná i na 4,3 %
včera v 10:33

Nezaměstnanost v ČR podle odhadů v březnu stoupla, možná i na 4,3 %

Nezaměstnanost v ČR v březnu podle odhadů analytiků oslovených agenturou ČTK zcela určitě stoupla z únorových 3 %....
Nezaměstnanost Česká ekonomika Česká republika
Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl nad 3 600, země obnoví některé…
včera v 10:02

Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl nad 3 600, země obnoví některé ekonomické aktivity

Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl na 3 603, za uplynulých 24 hodin přibylo 151 mrtvých. Celkem má země 58 226...
Írán Blízký a Střední východ Koronavirus
ČSOB: Sedm pct firem raději propouští, než by využily kurzarbeit
včera v 08:51

ČSOB: Sedm pct firem raději propouští, než by využily kurzarbeit

Propouštění zaměstnanců před využitím tzv. kurzarbeitu dává přednost 7 %českých firem. Vysvětlují to tím, že tato...
Pracovní trh
ČEZ: O odklad platby záloh kvůli koronaviru už požádalo přes 2 500…
včera v 06:51

ČEZ: O odklad platby záloh kvůli koronaviru už požádalo přes 2 500 lidí

Přes 2 500 zákazníků zatím požádalo u společnosti ČEZ Prodej o odklad platby záloh za energie v souvislosti s dopady...
ČEZ Elektřina Energetika
ČT: Babiš a Havlíček připustili vstup státu do klíčových firem v…
4. 4. 2020 20:46

ČT: Babiš a Havlíček připustili vstup státu do klíčových firem v problémech

Stát by mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do...
Česká republika Byznys a podnikání Politika
V Maďarsku na nemoc COVID-19 zemřelo dalších šest osob, celkový počet…
4. 4. 2020 14:41

V Maďarsku na nemoc COVID-19 zemřelo dalších šest osob, celkový počet obětí stoupl na 32

Počet lidí s potvrzeným onemocněním covid-19 způsobeným koronavirem v Maďarsku stoupl na 678. Dalších šest osob za...
Maďarsko Koronavirus
S&P potvrdila rating Německa na nejvyšší úrovni AAA
4. 4. 2020 09:17

S&P potvrdila rating Německa na nejvyšší úrovni AAA

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's (S&P) potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Německa na nejvyšší...
Německo Rating
Ford prodloužil odstávky výroby v Evropě do 4. dubna
4. 4. 2020 08:15

Ford prodloužil odstávky výroby v Evropě do 4. dubna

Americká automobilka Ford Motor prodloužila dočasné přerušení výroby automobilů a motorů ve většině svých evropských...
Ford Auta Průmysl