Facebook se učí rozhodovat o výsledcích voleb
|

Facebook se učí rozhodovat o výsledcích voleb

Letošní rok bude zajímavý nejen pro světové politiky, ale i pro politology. Klíčovým faktorem se přitom ve volebních kláních staly sociální sítě. To, zda a jak politické strany komunikují s voliči pomocí Facebooku, do průběhu a výsledků voleb promlouvá více než předvolební mítinky.

Facebook Politika Sociální sítě

Sociální sítě v čele s Facebookem dávno nejsou jen tichými přihlížejícími (před)volebních bojů. Analytici z celého světa se rok co rok před každým blížícím se výběrem nových politických zástupců stále více věnují zkoumání aktivity a interakce politických stran a jejich voličů na sociálních sítích, z čehož se snaží odhadnout, kdo díky internetu získá hlasy navíc.

Technologický server The Verge nedávno přišel s tvrzením, že Facebook již delší dobu testuje nový způsob výběru zobrazovaných příspěvků, na základě kterého zkoumá, zda mají jisté typy informací a zpráv vliv na společenskou angažovanost uživatelů. Pokud sociální síť dojde k závěru, že lze výběrem zobrazovaných příspěvků na uživatelských zdech ovlivnit jejich zájem o okolní dění, znamenalo by to, že lze pouhou změnou algoritmu pro výběr zobrazovaných příspěvků ovlivnit i volební preference uživatelů.

Jsem volič

Jednou z nejzajímavějších věcí spojených s potenciálem Facebooku ovlivnit výsledek voleb je vznik tlačítka "Jsem volič", které se na sociální síti poprvé objevilo v roce 2010 během amerických voleb do Kongresu. Magazín Nature po těchto volbách přišel s analýzou, podle které tehdy k urnám jen díky tomuto tlačítku přišlo o 340 tisíc lidí více. Vzhledem k celkovému počtu amerických voličů toto číslo možná nevypadá nijak závratně, mějme ale na paměti, že v roce 2000 rozhodlo o výsledku prezidentského klání mezi Alem Gorem a Georgem W. Bushem pouhých 537 floridských voličů. Kdyby již tehdy Facebook existoval, možná by nakonec v Oválné pracovně Bílého domu zasedl místo Bushe Gore.

Další nenápadnou facebookovou "vychytávkou", která má potenciál zvýšit volební účast, a tedy promluvit do výsledku hlasování, je aplikace, která americkým voličům pomáhá najít nejbližší volební místnost. Českým voličům možná něco takového přijde absurdní, v USA, kde musejí někteří lidé do volebních místností dojíždět i desítky kilometrů, ale může i informace o tom, že mají volební urnu vlastně takřka za rohem, změnit jejich rozhodnutí zůstat doma. Kromě toho umí Facebook během voleb vytvářet i mapy měnící se v reálném čase, ze kterých lze zjistit, kolik uživatelů právě kliklo na tlačítko "Jsem volič", kolik je těmto uživatelům let a jaký je mezi nimi poměr mužů a žen.

Dobrý úmysl, nebo manipulace?

Laická ani odborná veřejnost se nicméně nemůže shodnout, zda jsou tyto a podobné pokusy Facebooku chvályhodnou snahou o podporu politické angažovanosti uživatelů, nebo je sociální síť provádí proto, aby v budoucnu byla schopna jednoduchými úpravami svých algoritmů ovlivňovat výsledky důležitých politických klání. Pochybnosti ohledně záměrů Facebooku zvyšují i nedávné experimenty s cíleným zobrazováním příspěvků s potenciálem ovlivnit psychické rozpoložení uživatelů.

Význam sociálních sítí na poli mezilidských vztahů a politiky každopádně roste a z Facebooku je fenomén, který zřejmě jen tak nezmizí, jak v jeho začátcích někteří skeptikové tvrdili. Pokud se přitom potvrdí, že cílený výběr zobrazovaných příspěvků může významně ovlivnit uvažování a rozhodování uživatelů, stane se z Facebooku i mocná volební zbraň, proti které se budeme moci jen těžko bránit.

Zdroj: digitaljournal.com, newrepublic.com

Ceny v Německu v říjnu opět klesly
před 23 minutami

Ceny v Německu v říjnu opět klesly

Spotřebitelské ceny v Německu podle předběžných údajů v září meziročně klesly o 0,2 %. Jde o stejný údaj jako v září,...
Německo Inflace
ECB na říjnovém zasedání potvrdila nastavení úrokových sazeb, v…
ECB na říjnovém zasedání potvrdila nastavení úrokových sazeb, v…
před 38 minutami

ECB na říjnovém zasedání potvrdila nastavení úrokových sazeb, v prosinci upraví využívané nástroje

Evropská centrální banka na říjnovém měnověpolitickém zasedání potvrdila nastavení úrokových sazeb i podpůrných...
ECB Eurozóna Centrální banky
Americká ekonomika ve třetím čtvrtletí vzrostla v přepočtu na celý…
Americká ekonomika ve třetím čtvrtletí vzrostla v přepočtu na celý…
před hodinou

Americká ekonomika ve třetím čtvrtletí vzrostla v přepočtu na celý rok rekordním tempem 33,1 %

Ekonomika Spojených států ve třetím čtvrtletí podle prvního odhadu vykázala rekordní vzestup. Přispěla k němu vládní...
Americká ekonomika Spojené státy americké (USA) HDP
USA: Týdenní počet žádostí o podporu v nezaměstnanosti v týdnu do 24.…
před hodinou

USA: Týdenní počet žádostí o podporu v nezaměstnanosti v týdnu do 24. října klesl na 751 tisíc

O podporu v nezaměstnanosti požádalo v USA v týdnu do 24. října nově 751 tisíc lidí. Oznámilo to ve čtvrtek americké...
Americká ekonomika Spojené státy americké (USA) Nezaměstnanost
Zisk pivovaru Anheuser-Busch InBev ve třetím čtvrtletí klesl téměř o…
před hodinou

Zisk pivovaru Anheuser-Busch InBev ve třetím čtvrtletí klesl téměř o dvě třetiny

Největšímu světovému pivovaru Anheuser-Busch InBev klesl ve třetím čtvrtletí čistý zisk téměř o dvě třetiny na více...
Evropské akcie Pivo Výsledková sezóna
Zisk společnosti Royal Dutch Shell za třetí kvartál předčil očekávání…
12:34

Zisk společnosti Royal Dutch Shell za třetí kvartál předčil očekávání, firma zvýšila dividendu

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell ve třetím čtvrtletí meziročně klesl upravený zisk o 80 % na...
Evropské akcie Výsledková sezóna Dividendy