Expert: Tesla v Česku vyrábět nebude a Čína nám nepomůže, i tak se ale o automobilový sektor budeme moci opřít
|

Expert: Tesla v Česku vyrábět nebude a Čína nám nepomůže, i tak se ale o automobilový sektor budeme moci opřít

Vlna revolučních změn v automobilovém sektoru české výrobce nesmete. Autonomní řízení nebo proměna aut v chytré telefony na čtyřech kolech totiž nesignalizuje blížící se střet tradičních automobilek a dravých technologických gigantů, kteří expandují na jejich teritorium, ale zásnuby těchto dvou světů. A ty by měly velké a flexibilní výrobce, kteří působí i v Česku, posílit. Podrobnosti probírali v pořadu Alter Eko na Rádiu ZET Jan Jedlička z EU Office České spořitelny a Erich Handl z portálu Automakers.cz.

Česká ekonomika Technologie Auta Rozhovor

Jan Jedlička: V současnosti jsou v Česku tři továrny velkých globálních automobilek. Občas se spekuluje o tom, že přibudou další, nedávno se v této souvislosti dokonce mluvilo o Tesle. Je možné, že by tento výrobce zamířil do Česka, nebo jde jen o čeření vody a něčeho podobného se nedočkáme?

Erich Handl: Je pravda, že Tesla hledá lokalitu pro svou výrobu na starém kontinentu. Česko je jednou z možností, ale podle mě není příliš pravděpodobné, že by k nám firma nakonec přišla. Působí zde již tři velké automobilky, a není tu tedy mnoho inženýrů a techniků, které by si Tesla mohla najmout. To vidíme v případě společnosti Jaguar na Slovensku, která marně hledá lidi pro svoji továrnu v Nitře. Najít u nás kvalifikované zaměstnance je zkrátka celkem problematické.

Jan Jedlička: Proč jsou vlastně Česká republika a Slovensko pro automobilky tak atraktivní? Tři automobilky v Česku, čtyři na Slovensku, tedy v relativně malých zemích, to je dost. Co dokáží velkým globálním automobilkám nabízet, čím je lákají?

Erich Handl: Logisticky zajímavou polohu uprostřed Evropy, nízké mzdy a také technickou zdatnost a tradici výroby vozidel. Ta v těchto zemích je, na rozdíl například od Balkánu nebo Polska, kde se v minulosti tolik aut nevyrábělo.

Jan Jedlička: Co nás naopak brzdí? Zmínil jste nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Jsou nějaké další důvody, proč bychom neměli být ještě významnějším hráčem v automobilové výrobě?

Erich Handl: Podle mě je to právě onen nedostatek pracovních sil. Česko má deset milionů obyvatel a o mnoho více jich asi mít nebude, pokud tedy Evropu nezaplaví vlny migrantů, a další automobilka tak zde již bude hledat zaměstnance jen těžko. Infrastruktura je u nás jinak dobrá, stejně jako surovinová a energetická základna, takže by tu další továrna stát mohla. Máme dostatek průmyslových zón, ale nejsou lidé.

Jan Jedlička: Podle mě se v automobilovém sektoru schyluje k bitvě. Na jedné straně budou stát tradiční automobilky jako GM, Volkswagen či Toyota, na té druhé progresivní firmy z jiných odvětví, zejména z ICT sektoru, jako jsou Google, Apple, možná i Samsung, který se také snaží být aktivní v oblasti elektromobility nebo automobilovém sektoru obecně. Máte stejný pocit, schyluje se k tomuto střetu produktových filozofií a obchodních kultur?

Erich Handl: Já bych tomu neříkal bitva, podle mě jsou to zásnuby. Zmíněné technologické firmy totiž uzavírají partnerství s tradičními výrobci. Automobilky mají auta, technologické firmy mají software, no a pokud se spojí, vznikne auto budoucnosti. Proto si nemyslím, že budou bojovat, nijak si totiž nekonkurují. Naopak uzavírají partnerství. Zmíněný Samsung se nedávno dohodl na spolupráci se Seatem, Google má partnery v Severní Americe a tak dále. Apokalypsa se tedy neblíží.

Jan Jedlička: Přesto k jistým tektonickým pohybům dochází. Co to znamená pro naši ekonomiku, která je na automobilovém průmyslu závislá? Řekněme, že auta skutečně začnou jezdit bez řidičů, komunikovat spolu prostřednictvím mobilů, že bude větší podíl elektromobilů. To všechno jsou trendy, které zatím v českém automobilovém průmyslu příliš nevidím. Nehrozí, že nám ujede vlak, že to, co nás teď pohání, se stane brzdou?

Erich Handl: Výrobci nových technologií a tradiční automobilky spolu nebojují, ale spolupracují. České automobilky jsou přitom vlastněny mezinárodními koncerny, které jsou v popředí této spolupráce a probíhajícího technologického vývoje. Podle mě tedy není důvod obávat se, že český průmysl ztratí kontakt s pelotonem a přijde o svou pozici.

Jan Jedlička: Jistým příslibem v tomto směru je záměr Škody Auto zahájit v roce 2020 výrobu elektromobilů. Co ostatní tuzemští producenti, tedy TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích? Existují nějaké signály, že začnou vyrábět auta "jiného ražení"?

Erich Handl: Nic podobného se zatím neobjevilo. Zmíněné továrny jsou v podstatě manufaktury – nemají svůj vývoj, přebírají ho od mateřských společností. Pokud se tedy investoři rozhodnou v Kolíně nebo Nošovicích vyrábět elektromobily, tak je tam budou vyrábět, originální vozy tam ale nevzniknou.

Jan Jedlička: Jak pravděpodobné podle vás je, že by se během následujících pěti, šesti let situace změnila a z těchto manufaktur by se staly plnohodnotné výrobní závody, které by měly vlastní vývoj a výzkum, který by sdílely v rámci svých mateřských společností?

Erich Handl: V případě kolínské TPCA se to určitě nestane, protože to je manufaktura pro výrobu minivozů; jeden ze závodů, kteří Francouzi společně s Japonci v Evropě mají. U korejské automobilky v Nošovicích je situace jiná – Korejci si z Česka a Slovenska udělali základnu pro komerční útok na Evropu, a mohli by sem tedy přesunout nějaké vývojářské činnosti. Dovedu si to představit, ale asi to není na pořadu dne.

Jan Jedlička: V souvislosti s nedávnou návštěvou čínského prezidenta v Česku nelze nezmínit roli potenciálních čínských investorů do automobilového průmyslu. Číňané koupili Slavii, koupili Pivovary Lobkowicz, kupují Invii.cz, stoupili do J&T a tak dále. Myslíte si, že je možné v horizontu třeba deseti let čekat širší spolupráci i v automobilovém sektoru?

Erich Handl: Občas sice prosakují zprávy o různých čínských investicích, ale podle mě to není příliš pravděpodobné. Číňané totiž mají problém zasytit svůj vlastní trh. Podle dostupných studií bude trvat asi dvacet let, než zasytí domácí trh. Evropa je pro ně v současnosti okrajový trh, kde navíc narážejí na překážky v podobě legislativy, kupříkladu emisní normy. Je proto podle mě nepravděpodobné, že by nyní investovali do automobilky v Evropě.

MPSV: Nezaměstnanost v ČR v březnu zůstala na 3 %
před 28 minutami

MPSV: Nezaměstnanost v ČR v březnu zůstala na 3 %

Nezaměstnanost v Česku zůstala v březnu na únorových 3 %. Ubývá však volných pracovních míst. V pořadu České televize...
Nezaměstnanost Česká ekonomika Česká republika
Průzkum: Finanční ztráty kvůli koronaviru má v ČR 72 % developerů
10:36

Průzkum: Finanční ztráty kvůli koronaviru má v ČR 72 % developerů

Kvůli současným opatřením proti šíření koronaviru má v ČR finanční ztráty 72 % developerů. Ti, kteří již ztráty...
Developerské firmy Realitní trh Stavebnictví
Nezaměstnanost v ČR podle odhadů v březnu stoupla, možná i na 4,3 %
10:33

Nezaměstnanost v ČR podle odhadů v březnu stoupla, možná i na 4,3 %

Nezaměstnanost v ČR v březnu podle odhadů analytiků oslovených agenturou ČTK zcela určitě stoupla z únorových 3 %....
Nezaměstnanost Česká ekonomika Česká republika
Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl nad 3 600, země obnoví některé…
10:02

Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl nad 3 600, země obnoví některé ekonomické aktivity

Počet obětí koronaviru v Íránu stoupl na 3 603, za uplynulých 24 hodin přibylo 151 mrtvých. Celkem má země 58 226...
Írán Blízký a Střední východ Koronavirus
ČSOB: Sedm pct firem raději propouští, než by využily kurzarbeit
08:51

ČSOB: Sedm pct firem raději propouští, než by využily kurzarbeit

Propouštění zaměstnanců před využitím tzv. kurzarbeitu dává přednost 7 %českých firem. Vysvětlují to tím, že tato...
Pracovní trh
ČEZ: O odklad platby záloh kvůli koronaviru už požádalo přes 2 500…
06:51

ČEZ: O odklad platby záloh kvůli koronaviru už požádalo přes 2 500 lidí

Přes 2 500 zákazníků zatím požádalo u společnosti ČEZ Prodej o odklad platby záloh za energie v souvislosti s dopady...
ČEZ Elektřina Energetika
ČT: Babiš a Havlíček připustili vstup státu do klíčových firem v…
včera v 20:46

ČT: Babiš a Havlíček připustili vstup státu do klíčových firem v problémech

Stát by mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do...
Česká republika Byznys a podnikání Politika
V Maďarsku na nemoc COVID-19 zemřelo dalších šest osob, celkový počet…
včera v 14:41

V Maďarsku na nemoc COVID-19 zemřelo dalších šest osob, celkový počet obětí stoupl na 32

Počet lidí s potvrzeným onemocněním covid-19 způsobeným koronavirem v Maďarsku stoupl na 678. Dalších šest osob za...
Maďarsko Koronavirus
S&P potvrdila rating Německa na nejvyšší úrovni AAA
včera v 09:17

S&P potvrdila rating Německa na nejvyšší úrovni AAA

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's (S&P) potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Německa na nejvyšší...
Německo Rating
Ford prodloužil odstávky výroby v Evropě do 4. dubna
včera v 08:15

Ford prodloužil odstávky výroby v Evropě do 4. dubna

Americká automobilka Ford Motor prodloužila dočasné přerušení výroby automobilů a motorů ve většině svých evropských...
Ford Auta Průmysl
RBK: V ruské pomoci USA byly i výrobky firmy pod americkými sankcemi
3. 4. 2020 22:31

RBK: V ruské pomoci USA byly i výrobky firmy pod americkými sankcemi

Mezi zdravotnickým materiálem poslaným Ruskem Spojeným státům na pomoc v boji proti koronaviru byly i výrobky...
Rusko Spojené státy americké (USA) Koronavirus
Americké akcie v pátek klesly po nepříznivých datech z trhu práce, v…
Americké akcie v pátek klesly po nepříznivých datech z trhu práce, v…
3. 4. 2020 22:30

Americké akcie v pátek klesly po nepříznivých datech z trhu práce, v červených číslech skončily hlavní indexy i v týdenním horizontu

Americké akcie v pátek oslabily. Úvodní ztráty během dne prohlubovaly v reakci na zprávu, že na trhu práce USA v...
Americké akcie Shrnutí obchodování v USA
Pátek na trzích (3. dubna 2020): Evropské i americké akcie klesly.…
Pátek na trzích (3. dubna 2020): Evropské i americké akcie klesly.…
3. 4. 2020 22:15

Pátek na trzích (3. dubna 2020): Evropské i americké akcie klesly. Data z trhu práce USA byla výrazně horší, než se čekalo

Obchodování na západoevropských akciových trzích začalo v pátek pod nulou a v červených číslech indexy seanci také...
Shrnutí obchodování v USA Shrnutí obchodování v Evropě Shrnutí obchodování v ČR
MMF: Koronavirus má na ekonomiku horší dopad než finanční krize
3. 4. 2020 20:58

MMF: Koronavirus má na ekonomiku horší dopad než finanční krize

Koronavirus má na ekonomiku mnohem horší dopad, než měla globální finanční krize z let 2008 a 2009. Uvedla to v pátek...
Koronavirus Světová ekonomika Finanční krize
Schillerová: OSVČ nebudou muset pro získání 25 000 Kč dokládat pokles…
3. 4. 2020 18:07

Schillerová: OSVČ nebudou muset pro získání 25 000 Kč dokládat pokles příjmů

Pro získání jednorázového příspěvku 25 000 korun nebudou muset živnostníci dokládat pokles příjmů. Na podporu budou...
Byznys a podnikání Česká republika
Evropské akcie v pátek zlevnily, ztráty indexy zaznamenaly i v…
Evropské akcie v pátek zlevnily, ztráty indexy zaznamenaly i v…
3. 4. 2020 18:00

Evropské akcie v pátek zlevnily, ztráty indexy zaznamenaly i v týdenním horizontu

Západoevropské akcie zahájily páteční obchodování pod nulou a hlavní indexy, s výjimkou německého benchmarku DAX,...
Evropské akcie Shrnutí obchodování v Evropě
Afrika má kvůli koronaviru potíže s přepravou zboží a pomoci
3. 4. 2020 17:53

Afrika má kvůli koronaviru potíže s přepravou zboží a pomoci

Více než polovina z 54 afrických států uzavřela kvůli koronaviru své pozemní, vzdušné i námořní hranice. Celý...
Afrika Koronavirus Mezinárodní obchod
Britský autoprůmysl potřebuje hotovost a žádá o pomoc vládu
3. 4. 2020 17:46

Britský autoprůmysl potřebuje hotovost a žádá o pomoc vládu

Britský automobilový průmysl potřebuje okamžitě hotovost a žádá vládu o pomoc dodavatelům. Někteří mají v čase...
Spojené království Průmysl Auta
Polsko pracuje na aplikaci, která pomůže sledovat nakažené koronavirem
3. 4. 2020 16:55

Polsko pracuje na aplikaci, která pomůže sledovat nakažené koronavirem

Polsko pracuje na aplikaci pro chytré telefony, která pomůže sledovat pohyb nemocných koronavirem a varovat ty, kteří...
Polsko Koronavirus Technologie
Pražská burza na konci týdne opět změnila směr a klesla, za pět…
Pražská burza na konci týdne opět změnila směr a klesla, za pět…
3. 4. 2020 16:50

Pražská burza na konci týdne opět změnila směr a klesla, za pět obchodních dní index PX odepsal 0,9 %

Pražská burza na konci týdne opět změnila směr a klesla. Index PX se snížil o 0,83 % na 774,34 bodu. Dolů šly akcie...
Akcie ČR Shrnutí obchodování v ČR