Akcie: Zpět do budoucnosti aneb Proč se sázka na včerejšek zítra vyplatí
|

Akcie: Zpět do budoucnosti aneb Proč se sázka na včerejšek zítra vyplatí

Probíhající tržní výplach by mohl přispět k návratu (do) reality. To zahrnuje i snížení cen zajímavých, ale poněkud nedosažitelných technologií, a naopak návrat zdánlivě odepsaných "dinosaurů". Právě proto nyní sázím na těžaře ropy a výrobce aut se spalovacími motory.

Evropské akcie Auta Ropa Ekologie a životní prostředí BMW Investiční tipy Akciové tipy Kontrariánské investování

Technologické inovace jsou pohonem lidského pokroku a akciový trh je ukazatelem očekávané budoucí hodnoty těchto inovací. Nesmíme nicméně zapomínat na to, že inovace v tomto smyslu je luxus určený v první řadě pro bohatých 10-20 % světové populace. Zbytek (s)potřebuje to, co je cenově dostupné a osvědčené. Z toho vycházím, když zvažuji investice v sektoru mobility.

Trh funguje na binárním principu, tedy vybírá vítěze a zbavuje se poražených. Moje aktuální strategie vychází ze sázek na (dočasně) poražené. Konkrétně kupuji akcie ropných společností a automobilek. Jsem totiž přesvědčen, že globální nástup automobilů s elektromotorem bude v příštích 20-50 letech pomalý a omezený. Ropa a vznětový motor naopak projdou inovacemi a budou (dále) dominovat.

KONTEXT: O čem sní, když náhodou spí, tržní profesionálové aneb Toto (ne)kupujte
Většina globálních akciových indexů má za sebou jeden z nejdramatičtějších propadů historie. V kontextu nedávného růstu i předchozích výplachů nicméně stále nejde o konec světa. I když něco podobného, tedy ztráty převyšující zisky z posledních mnoha měsíců, nelze ani nadále vyloučit, má smysl (i) nyní nakupovat. Ostřílených tržních hráčů jsem se zeptal, na co míří oni.

Proč? Výrobci baterií čelí velkým překážkám. Těžba potřebných kovů, tedy lithia, kadmia, niklu a zinku, není ekologická, a navíc se neshoduje s principy udržitelnosti, které jsou častým argumentem zastánců elektromobility. Při těžbě těchto kovů se využívají stejné destruktivní metody jako v případě těžby ropy nebo plynu. Zapomínat nesmíme ani na vysokou spotřebu vody, nízkou vytěžitelnost materiálu, vysokou energetickou náročnost a také na zdravotní a sociálně-ekologický dopad na chudé lidi žijící v oblastech těžby. V neposlední řadě pak proti elektromobilitě hovoří masivní uvolňování CO2 do atmosféry, tedy něco, kvůli čemu jsou kritizovány spalovací motory.

Ekologové se z výše uvedených důvodů podle mě nakonec probudí a začnou proti automobilům na elektřinu zbrojit podobně jako proti uhlí, ropě nebo jádru. To přispěje k renesanci některých titulů, které se na vlně negativního sentimentu svezly k burzovnímu dnu, kde si udělaly své domácí úkoly (míněno mimo jiné i v úvodu zmíněné inovace), což podtrhlo jejich současný růstový potenciál.

Konkrétně se mi nyní líbí dvě akcie – Royal Dutch Shell a BMW.

Royal Dutch Shell ztrácí již dva roky, odepsala přes polovinu hodnoty a obchoduje se na úrovni očekávané devítileté lineární návratnosti investice, a to s krásným dividendovým výnosem bezmála 15 %. Jistě, tato fantastická ocenění se nejspíše po korekci současných propadů upraví na běžnější úrovně, ale Shell stále bude patřit mezi vítěze.

zdroj: Google Finance

Akcie BMW oslabují již pět let, ztratily přes polovinu hodnoty a obchodují se na očekávané desetileté lineární návratnosti investice s dividendovým výnosem přes 8 %. Podobně jako v případě Shell je možné očekávat jak korekci ceny, tak ocenění, i tak je ale titul podle mě nyní mimořádně zajímavý.

zdroj: Google Finance

Ačkoli samozřejmě vím, že svět není lineární, spoléhám na zásadu, kterou kdysi dokonale vystihla geoložka Tiffany Barry z univerzity v Leicesteru: "Co klesá, musí později stoupnout." A jsem přesvědčen, že v případě pečlivě vybraných ropných a automobilových firem toto pravidlo bude hrát v prospěch investorů.