25. 2. 2021 21:31
ŽIVĚ: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu (ABCD investora)
Vlna revolučních změn v automobilovém sektoru české výrobce nesmete. Autonomní řízení nebo proměna aut v chytré telefony na čtyřech kolech totiž nesignalizuje blížící se střet tradičních automobilek a dravých technologických gigantů, kteří expandují na jejich teritorium, ale zásnuby těchto dvou světů. A ty by měly velké a flexibilní výrobce, kteří působí i v Česku, posílit. Podrobnosti probírali v pořadu Alter Eko na Rádiu ZET Jan Jedlička z EU Office České spořitelny a Erich Handl z portálu Automakers.cz.
Jan Jedlička: V současnosti jsou v Česku tři továrny velkých globálních automobilek. Občas se spekuluje o tom, že přibudou další, nedávno se v této souvislosti dokonce mluvilo o Tesle. Je možné, že by tento výrobce zamířil do Česka, nebo jde jen o čeření vody a něčeho podobného se nedočkáme?
Erich Handl: Je pravda, že Tesla hledá lokalitu pro svou výrobu na starém kontinentu. Česko je jednou z možností, ale podle mě není příliš pravděpodobné, že by k nám firma nakonec přišla. Působí zde již tři velké automobilky, a není tu tedy mnoho inženýrů a techniků, které by si Tesla mohla najmout. To vidíme v případě společnosti Jaguar na Slovensku, která marně hledá lidi pro svoji továrnu v Nitře. Najít u nás kvalifikované zaměstnance je zkrátka celkem problematické.
Jan Jedlička: Proč jsou vlastně Česká republika a Slovensko pro automobilky tak atraktivní? Tři automobilky v Česku, čtyři na Slovensku, tedy v relativně malých zemích, to je dost. Co dokáží velkým globálním automobilkám nabízet, čím je lákají?
Erich Handl: Logisticky zajímavou polohu uprostřed Evropy, nízké mzdy a také technickou zdatnost a tradici výroby vozidel. Ta v těchto zemích je, na rozdíl například od Balkánu nebo Polska, kde se v minulosti tolik aut nevyrábělo.
Jan Jedlička: Co nás naopak brzdí? Zmínil jste nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Jsou nějaké další důvody, proč bychom neměli být ještě významnějším hráčem v automobilové výrobě?
Erich Handl: Podle mě je to právě onen nedostatek pracovních sil. Česko má deset milionů obyvatel a o mnoho více jich asi mít nebude, pokud tedy Evropu nezaplaví vlny migrantů, a další automobilka tak zde již bude hledat zaměstnance jen těžko. Infrastruktura je u nás jinak dobrá, stejně jako surovinová a energetická základna, takže by tu další továrna stát mohla. Máme dostatek průmyslových zón, ale nejsou lidé.
Jan Jedlička: Podle mě se v automobilovém sektoru schyluje k bitvě. Na jedné straně budou stát tradiční automobilky jako GM, Volkswagen či Toyota, na té druhé progresivní firmy z jiných odvětví, zejména z ICT sektoru, jako jsou Google, Apple, možná i Samsung, který se také snaží být aktivní v oblasti elektromobility nebo automobilovém sektoru obecně. Máte stejný pocit, schyluje se k tomuto střetu produktových filozofií a obchodních kultur?
Erich Handl: Já bych tomu neříkal bitva, podle mě jsou to zásnuby. Zmíněné technologické firmy totiž uzavírají partnerství s tradičními výrobci. Automobilky mají auta, technologické firmy mají software, no a pokud se spojí, vznikne auto budoucnosti. Proto si nemyslím, že budou bojovat, nijak si totiž nekonkurují. Naopak uzavírají partnerství. Zmíněný Samsung se nedávno dohodl na spolupráci se Seatem, Google má partnery v Severní Americe a tak dále. Apokalypsa se tedy neblíží.
Jan Jedlička: Přesto k jistým tektonickým pohybům dochází. Co to znamená pro naši ekonomiku, která je na automobilovém průmyslu závislá? Řekněme, že auta skutečně začnou jezdit bez řidičů, komunikovat spolu prostřednictvím mobilů, že bude větší podíl elektromobilů. To všechno jsou trendy, které zatím v českém automobilovém průmyslu příliš nevidím. Nehrozí, že nám ujede vlak, že to, co nás teď pohání, se stane brzdou?
Erich Handl: Výrobci nových technologií a tradiční automobilky spolu nebojují, ale spolupracují. České automobilky jsou přitom vlastněny mezinárodními koncerny, které jsou v popředí této spolupráce a probíhajícího technologického vývoje. Podle mě tedy není důvod obávat se, že český průmysl ztratí kontakt s pelotonem a přijde o svou pozici.
Jan Jedlička: Jistým příslibem v tomto směru je záměr Škody Auto zahájit v roce 2020 výrobu elektromobilů. Co ostatní tuzemští producenti, tedy TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích? Existují nějaké signály, že začnou vyrábět auta "jiného ražení"?
Erich Handl: Nic podobného se zatím neobjevilo. Zmíněné továrny jsou v podstatě manufaktury – nemají svůj vývoj, přebírají ho od mateřských společností. Pokud se tedy investoři rozhodnou v Kolíně nebo Nošovicích vyrábět elektromobily, tak je tam budou vyrábět, originální vozy tam ale nevzniknou.
Jan Jedlička: Jak pravděpodobné podle vás je, že by se během následujících pěti, šesti let situace změnila a z těchto manufaktur by se staly plnohodnotné výrobní závody, které by měly vlastní vývoj a výzkum, který by sdílely v rámci svých mateřských společností?
Erich Handl: V případě kolínské TPCA se to určitě nestane, protože to je manufaktura pro výrobu minivozů; jeden ze závodů, kteří Francouzi společně s Japonci v Evropě mají. U korejské automobilky v Nošovicích je situace jiná – Korejci si z Česka a Slovenska udělali základnu pro komerční útok na Evropu, a mohli by sem tedy přesunout nějaké vývojářské činnosti. Dovedu si to představit, ale asi to není na pořadu dne.
Jan Jedlička: V souvislosti s nedávnou návštěvou čínského prezidenta v Česku nelze nezmínit roli potenciálních čínských investorů do automobilového průmyslu. Číňané koupili Slavii, koupili Pivovary Lobkowicz, kupují Invii.cz, stoupili do J&T a tak dále. Myslíte si, že je možné v horizontu třeba deseti let čekat širší spolupráci i v automobilovém sektoru?
Erich Handl: Občas sice prosakují zprávy o různých čínských investicích, ale podle mě to není příliš pravděpodobné. Číňané totiž mají problém zasytit svůj vlastní trh. Podle dostupných studií bude trvat asi dvacet let, než zasytí domácí trh. Evropa je pro ně v současnosti okrajový trh, kde navíc narážejí na překážky v podobě legislativy, kupříkladu emisní normy. Je proto podle mě nepravděpodobné, že by nyní investovali do automobilky v Evropě.