El-Erian: Úspěch Uberu a Airbnb stojí na těchto třech pilířích

Uber a Airbnb. Dva startupy, jejichž souhrnná tržní kapitalizace se pomalu šplhá ke 100 miliardám dolarů, si za relativně krátkou dobu své existence celosvětově získaly miliony uživatelů a okupují přední příčky nejcennějších začínajících podniků - Uber je nejcennějším startupem, Airbnb patří čtvrtá příčka. Co stojí za jejich fenomenálním úspěchem? Na společné znaky nedávno upozornil uznávaný ekonom Mohamed El-Erian.

Jeho názor lze vyjádřit vlastně jedinou rozvitější větou: Největší dopravci si dlouho nevšímali Uberu a hotelové řetězce ignorovaly Airbnb proto, že tato jejich rostoucí konkurence nevykazovala zásadní znaky definující konkurenci těchto obrů - Uber nevlastnil auta a Airbnb nedisponovala ubytovacími kapacitami.

Nízká míra využití osobních automobilů

Naprostá většina lidí ve svém autě obvykle jezdí sama. Do práce, z práce, za sportem, k doktorovi a tak dále. Přitom velká města křižují stovky tisíc aut, která jezdí z jedné strany na druhou. Pomineme-li právní spory kolem fenoménu spolujízdy a alternativních taxislužeb, je právě nevyužitá kapacita osobních automobilů tím, na čem Uber a podobné služby staví svůj byznys.

Proč mít vlastní auto, které většinu dne jen stojí na parkovišti nebo v garáži, když se lze kdykoli během dne připojit k někomu, kdo má podobnou cestu? Výhodné je to jak pro řidiče, tak pro spolucestující. Jedni ušetří na nákladech, druzí se obejdou bez vlastního auta.

Touha vystoupit ze stereotypu

Hotely mohou vypadat každý jinak, nakonec je to ale vždy stejné. Recepce, restaurace, neosobní prázdné chodby a pokoje jako přes kopírák. A přesně to dnes především mladí lidé nechtějí. Díky službám jako Airbnb zprostředkovávajícím krátkodobé ubytování se vaším útočištěm v cizím městě nebo zemi může na několik dní stát malé studio, luxusní penthouse nebo třeba pokoj v bytě místního umělce. Zažít můžete cokoli, jen ne nudu.

Nástup mobilních technologií

Většina inovativních řešení by se neobešla bez chytrých telefonů. Ať už je řeč o spolujízdě, alternativních taxislužbách nebo krátkodobých pronájmech, jádrem jsou vždy mobilní aplikace. Ať se nám to líbí nebo ne, svět se smrskává do našich kapes. A nic zatím nenasvědčuje tomu, že by tento trend neměl pokračovat a nadále sílit.

Zdroj:
Business Insider
Turismus a cestovní ruch
Přestat sledovat
Inovace
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
27. 2. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
26. 2. 2021 12:21
Česko v roce 2030: Moderní trendy člověka ze služeb hned tak nevytlačí, věří ekonom David Marek
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
25. 2. 2021 17:01
David Navrátil (Česká spořitelna): České zadlužení může být problém, výnosy dluhopisů ztrácejí v…
Česká ekonomika
Přestat sledovat
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat