O LOT a Alitalii se zajímá majitel kolumbijských aerolinek

Majitel kolumbijské letecké společnosti Avianca zvažuje převzetí zadlužených italských aerolinek Alitalia nebo polských státních aerolinek LOT. Chce si tak upevnit pozice na evrospkém trhu. Kolumbijsko-brazilský podnikatel Germán Efromovich to řekl v rozhovoru pro polský list Rzeczpospolita.

Další možností podle Efromoviche je, že by v Evropě založil zcela novou leteckou společnost. "Musím posílit pozici svých aerolinek v Evropě, buď prostřednictvím akvizice nebo zahájením nové firmy," prohlásil. Rozhodnutí o případné koupi by mělo podle něj padnout nejpozději v prvních dvou měsících příštího roku. "Rozhodně se poohlížím po Alitalii a LOT," citovala z rozhovoru agentura Reuters.

Polský parlament letos schválil návrh zákona, který otevírá cestu k privatizaci společnosti. Minulý týden pak Polsko uvedlo, že zvažuje privatizaci LOT s dalšími aktivitami z leteckého průmyslu, které spojila do jedné holdingové firmy.

Aerolinky LOT začaly létat v roce 1929 a patří mezi nejstarší letecké společnosti na světě. Společnost je ale už několik let ztrátová a v letech 2008 až 2011 přišla o celkem 1,1 miliardy zlotých. Letos firma čeká provozní ztrátu kolem 20 milionů zlotých. Důvodem je tvrdá konkurence nízkonákladových přepravců, vysoké ceny pohonných hmot a pokles poptávky v době krize v eurozóně.

Efromovich se narodil v Jižní Americe do rodiny polských Židů. Má několik občanství, mimo jiné i polské, které získal v roce 2012, protože si tak chtěl usnadnit cestu k převzetí portugalské letecké společnosti TAP. Portugalsko však v prosinci 2012 jeho nabídku odmítlo a oznámilo, že privatizaci zadlužených státních aerolinek odloží. Tento týden sice země uvedla, že zřejmě znovu spustí privatizaci TAP v prvním čtvrtletí příštího roku, Efromovich však uvedl, že TAP pro něj již nejsou důležitou prioritou.

Italská Alitalia nyní bojuje o své přežití. Aerolinkám se podařilo prostřednictvím navýšení kapitálu a úvěru zajistit 500 milionů eur, které potřebují, aby udržely své aktivity v provozu, dokud nenajdou strategického investora.

Alitalii v roce 2009 zachránilo před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace už ale firma prodělala přes miliardu eur. V posledních letech Alitalia prudce snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.

Zdroj:
ČTK
Evropské akcie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
19. 1. 2021 7:00
Erik Best: Trump, Biden a rozpadající se USA? Vlastně nic nového pod sluncem
Donald Trump
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Joe Biden
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
18. 1. 2021 9:28
Globalizace vs. regionalizace: Světové trendy probíhají zároveň a působí proti sobě, svět potřebuje…
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
18. 1. 2021 6:15
Expertní tržní výhled: Vyšší výnosy dluhopisů jako riziko pro akcie a čekání na (ne)klidnou Bidenovu…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat