PSA a Fiat Chrysler se spojí, vznikne čtvrtá největší automobilka

Představenstva francouzské automobilky PSA a italsko-amerického Fiatu Chrysler Automobiles (FCA) schválila fúzi. Obě firmy to uvedly ve středu ve společném prohlášení. Spojením vznikne čtvrtá největší automobilka na světě podle objemu prodeje s tržní hodnotou kolem 50 miliard dolarů. Nový automobilový gigant by měl ročně dodávat na trh 8,7 milionu vozů. Větší budou pouze německý Volkswagen, japonská Toyota a francouzsko-japonská skupina Renault-Nissan.

Sloučený podnik bude zaměstnávat asi 400 000 lidí. Transakce by měla být uzavřena za 12 až 15 měsíců. O názvu sloučeného podniku zatím automobilky nerozhodly.

Výkonným ředitelem sloučeného podniku bude šéf PSA Carlos Tavares, předsedou představenstva pak John Elkann, který stejnou funkci zastává ve společnosti Fiat Chrysler. Elkann je prapravnukem zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho staršího. Ve firmě zůstane i výkonný ředitel skupiny Fiat Chrysler Mike Manley, i když není jasné v jaké funkci.

Čínská společnost Dongfeng Motor Group, která má teď v PSA podíl 12,2 procenta, prodá 30,7 milionu akcií PSA. Její podíl v novém podniku se tak sníží na 4,5 procenta. Krok má umožnit snazší schválení fúze ve Spojených státech.

"Naše spojení je obrovskou příležitostí upevnit si postavení v automobilovém průmyslu v čase, kdy se snažíme zvládnout přechod do světa čisté, bezpečné a udržitelné mobility a dodávat spotřebitelům prvotřídní výrobky, technologie a služby," řekl Tavares. Jeho mandát v nové firmě má být pětiletý.

PSA zaštiťují mimo jiné značky Peugeot a Citroën, FCA pak Jeep, Alfa Romeo či Ram. Sloučená firma bude schopna sdílet náklady vývoje elektrických a autonomních vozů a sdílet výrobní technologii. Spojením by obě společnosti měly ročně ušetřit 3,7 miliardy eur, aniž by musely zavírat továrny.

Sloučení obou automobilových skupin ve středu ocenil italský ministr financí Roberto Gualtieri. Zdůraznil ale, že Řím bude bedlivě sledovat dopady na pracovní místa a investice.

Fúze není podle partnera české pobočky EY Petra Knapa pro domácí trh zásadní zpráva. "PSA tady tuším převedly prodeje pod Emila Freye a Fiat/Jeep se poměrně trápí. Pro globální vývoj autoprůmyslu ale jde o docela jasný vzkaz, že menší a střední automobilky budou pro zvládnutí nákladů spojených s elektromobilitou, konektivitou a autonomním řízením potřebovat silné aliance nebo přímo fúze. Společné platformy a centralizovaná vývojová centra, a také zlepšené využití továren jsou jasně kvantifikovatelné přínosy podobných kroků," řekl ČTK odborník.

Od konce října, kdy automobilky oznámily, že jednají o fúzi, přidaly akcie Fiatu asi 16 procent. Akcie PSA za stejné období naopak více než osm procent ztratily. Ve středu ráno akcie obou firem zamířily vzhůru, odpoledne už ale téměř všechny zisky odevzdaly.

Zdroj:
ČTK
Fúze a akvizice
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Francie
Přestat sledovat
Itálie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
6. 3. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled (s Jaroslavem Brychtou)
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
Roman Koděra: Velké technologie neřekly kvůli vyšším výnosům poslední slovo, pro Apple je velkou…
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
2. 3. 2021 17:01
Technický pohled na trhy: Jaké hladiny sledovat u hlavních indexů, bitcoinu nebo Tesly?
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat