Škoda Auto plánuje rozšíření závodu Vrchlabí na dvojnásobek

Automobilka Škoda Auto plánuje rozšíření závodu na výrobu převodovek ve Vrchlabí na Trutnovsku na dvojnásobek. Zatímco v nynějších prostorách může produkce dosáhnout maximálně 2 000 převodovek denně, po rozšíření by kapacita továrny měla vzrůst na 4 000 kusů denně. ČTK to zjistila z dokumentace, kterou automobilka předložila úřadům kvůli posouzení záměru rozšíření závodu z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA). Automobilka tvrdí, že rozhodnutí o rozšíření závodu dosud nepadlo.

Škoda Auto záměr rozvoje Vrchlabí na dotaz ČTK podrobněji nekomentovala. "Rozšíření výroby například o další typy převodovek je do budoucna možné, ale žádné konkrétní rozhodnutí zatím v tomto směru nepadlo," odpověděl ČTK mluvčí Škody Auto Jozef Baláž. Závod se podle něj aktuálně koncentruje zejména na plánované postupné navyšování výrobní kapacity z 1 000 na 1 500 automatických převodovek denně.

V dokumentaci předložené úřadům automobilka uvedla zahájení rozšíření ve třetím čtvrtletí 2014 a ukončení v prvním čtvrtletí roku 2019. Rozšíření firma zdůvodnila budoucím růstem poptávky po automatických převodovkách v rámci koncernu Volkswagen. "Bez realizace posuzovaného záměru se zastaví kvalitativní i kvantitativní rozvoj závodu a v krátkém období by toto mohlo znamenat oslabení pozice tohoto závodu v rámci koncernu a ztrátu potenciálních zákazníku při dodávkách nových převodovek," stojí v dokumentu.

Plocha výrobní haly je nyní asi 4,3 hektaru a její výrobní kapacitu je možné rozšířit ze zatím povolených 1 500 převodovek až na 2 000 převodovek za den. Projekt rozšíření počítá s výrobou dalších 2 000 převodovek denně. Nová kapacita má vzniknout v nové hale o rozloze asi 5,7 hektaru. Do nové haly přitom má být zakomponována i původní část vrchlabské továrny o rozloze 1,1 hektaru. Nová výrobní hala by měla těsně navazovat na tu nynější.

Radnice Vrchlabí podle starosty Jana Sobotky sice podrobnosti k záměru automobilky nezná, ale úvahy o rozšíření závodu vítá. "Prostor pro rozšíření továrny uvnitř areálu závodu je, záměr hodnotíme pozitivně," řekl. Rozšíření závodu by podle něj mohlo do Vrchlabí přinést výrobu i jiného typu převodovky než stávajícího modelu DQ 200. "Závod by pak nestál jen na jednom produktu. Přineslo by to větší stabilitu a jistotu zaměstnanosti," řekl starosta.

Rozšíření závodu by mohlo přinést několik stovek nových pracovních míst. U vstupu do areálu by totiž mělo vzniknout nové parkoviště pro 240 aut. Nyní závod zaměstnává asi 1000 lidí a patří k největším zaměstnavatelům na Trutnovsku. Okres má ale s hodnotou 8,5 procenta nejvyšší nezaměstnanost v hradeckém kraji, bez práce je na Trutnovsku asi 7 000 lidí.

Výrobu dvouspojkové sedmistupňové automatické převodovky DQ200 zahájil vrchlabský závod loni v září po kompletní přestavbě za téměř 4,5 miliardy korun. Přibližně 40 % výroby převodovek nyní z Vrchlabí směřuje pro potřeby Škody Auto. Zbytek jde ostatním továrnám koncernu Volkswagen, vedle Evropy i do závodů v Jižní Americe a Indii.

Převodovka z Vrchlabí patří k nejmodernějším v autoprůmyslu. "Nyní zavádíme synchronní kalení velkých ozubených kol. To není nikde na světě," řekl tento týden při vyhlášení výsledků ankety Město pro byznys ředitel vrchlabského závodu Ivan Slimák. Připomněl, že výroba je technicky velmi náročná. K možnosti výroby dalšího produktu uvedl, že závod a jeho osazenstvo se nejdříve musí "naučit stát na jedné noze".

Před přestavbou vrchlabský závod, jehož historie je dlouhá přes 100 let, montoval automobily, naposledy octavie druhé generace a roomstery. O výrobě převodovky ve Vrchlabí bylo v koncernu Volkswagen rozhodnuto na jaře 2011. Do té doby byla budoucnost závodu nejasná.

S rozvojem závodu Škody souvisí i veřejná podpora do zóny Vrchlabí ve výši asi 700 milionů korun. Hlavní část pohltí opravy silnic. Veřejné peníze půjdou i do výkupů pozemků, demolic, terénních úprav, výstavby protipovodňového kanálu. Vrchlabí si s pomocí dotace postaví i nový stadion, protože původní hřiště ustoupilo automobilce.

Zdroj:
ČTK
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické bubliny
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
18. 1. 2021 9:28
Globalizace vs. regionalizace: Světové trendy probíhají zároveň a působí proti sobě, svět potřebuje mocenskou i ekonomickou rovnováhu založenou na několika těžištích
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
18. 1. 2021 6:15
Expertní tržní výhled: Vyšší výnosy dluhopisů jako riziko pro akcie a čekání na (ne)klidnou Bidenovu inauguraci
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat