Vyhlídky dodavatelů v automobilovém průmyslu SR se zhoršily

Očekávání dodavatelů komponentů v automobilovém průmyslu na Slovensku ohledně růstu tržeb a zaměstnanosti pro letošní rok jsou méně optimistické než v minulosti. Minulý rok odvětví patrně zaznamenalo svůj vrchol. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který ve čtvrtek zveřejnila slovenská divize poradenské společnosti PriceWaterhouseCoopers. Automobilový průmysl je hlavním tahounem ekonomiky Slovenska, jež je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů.

"Ačkoliv část firem očekává slušný růst tržeb i pro rok 2019, při střednědobém porovnání je zjevné, že optimismus se vytrácí. Dvouciferní nárůst tržeb v roce 2019 očekává více než 20 procent firem, zatímco v předchozích letech takovýchto očekávání bylo téměř jednou tolik," uvedla PwC. V průběhu dvou let se více než zdvojnásobil podíl firem, které nepředpokládají zvyšování tržeb. Letos tento názor zastává třetina podniků.

Zdrženlivěji se výrobci součástek staví také k dalšímu vývoji zaměstnanosti v sektoru, téměř polovina chce udržet zaměstnanost. Jen čtvrtina oslovených firem počítá se zvýšením počtu pracovníků, loni tento názor zastávala téměř polovina z nich.

Až čtyři pětiny slovenských dodavatelů nevyrábí součástky pro elektromobily nebo vozy s hybridním pohonem, případně tento podíl na výrobě je nižší než pět procent. "Na jedné straně vidíme obrovský trend s elektromobilitě, na druhé straně podíl slovenských dodavatelů je zanedbatelný," řekl při prezentaci výsledků průzkumu specialista PwC Slovensko na automobilový průmysl Peter Mrnka.

Za největší rizika v podnikání výrobci komponentů označili zvýšené mzdové náklady, dále pokles poptávky, nedostatek kvalifikovaných pracovníků a tlak na snižování cen produktů. Jen desetina oslovených firem vyslovila obavy z dopadu rozvoje elektromobility na své podnikání.

Přesun výroby ze Slovenska do zahraničí zvažuje každý šestý slovenský dodavatel v automobilovém průmyslu, loni to bylo jen pět procent. Důvodem jsou hlavně výrobní náklady a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Pouze čtvrtina oslovených firem se na Slovensku věnuje výzkumu a vývoji, Slovensko podle PwC v této oblasti zaostává za okolními zeměmi.

Na Slovensku podniká asi 300 výrobců součástek pro automobilový průmysl. Své produkty dodávají nejen slovenským závodům automobilek Jaguar Land Rover, Kia, PSA a Volkswagen. Automobilový průmysl se na celkové průmyslové produkci země podílí zhruba polovinou a na hrubém domácím produktu 13 procenty. Předloni v tomto odvětví pracovalo na pětimilionovém Slovensku téměř 155 000 lidí.

Zdroj:
ČTK
Slovensko
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
1. 3. 2021 12:21
Úspěšný byznys vs. narůstající nejistota: Myslete na nemyslitelné!
Byznys a podnikání
Přestat sledovat
Koronavirus
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
27. 2. 2021 20:31
Vladimír Vávra (WOOD & Company): Na americkém trhu probíhá spíše rotace, k hlubší korekci nevidím…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
26. 2. 2021 12:21
Česko v roce 2030: Moderní trendy člověka ze služeb hned tak nevytlačí, věří ekonom David Marek
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat