Tvrdý brexit: Ve hře jsou ztráta 15 tisíc pracovních míst v automobilovém sektoru a zářez do růstu českého HDP

Ačkoli český automobilový sektor je hodnocen jako velice málo rizikový, analytici ze společnosti Coface upozorňují na možné negativní dopady takzvaného tvrdého brexitu a omezení volného obchodu na světových trzích.

Vysoká poptávka po nových vozech v Evropské unii přispívá k rekordním výsledkům českého automobilového průmyslu i celé domácí ekonomiky. Jen v roce 2017 bylo v Česku vyrobeno 1,42 milionu automobilů.

Automobilový průmysl generuje 21 % českého exportu. Ten je závislý na poptávce po nových vozech v řadě států. Třetina exportu automobilového průmyslu míří z Česka do Německa. Jedním z nejvýznamnějších odbytišť (7,3 % exportu) je ale také Spojené království, jehož automobilový trh získal zejména kvůli chystanému brexitu od společnosti Coface hodnocení jako vysoce rizikový.

Podle odhadů analytiků by mohl kolaps obchodu v důsledku takzvaného tvrdého brexitu ohrozit v českém automobilovém průmyslu až 15 600 pracovních míst a ubrat 1,4 procentního bodu z růstu HDP. V důsledku takového ekonomického šoku by mohla být následně ohrožena další pracovní místa a s nimi i spotřeba.

"Odhadovat dopady brexitu je nesmírně obtížné a výsledky takových odhadů jsou mimořádně nejisté, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé, stále není jasné, kdy a v jaké konkrétní podobě k brexitu dojde. Čím později to bude, tím větší prostor budou mít dotčené firmy na obou stranách kanálu La Manche na to, aby učinily potřebné přípravy, a dopad pak nemusí být tak zásadní. V poslední době se dostává na stůl dokonce i možnost dalšího referenda, a tedy i možnost, že k brexitu nakonec nedojde. Druhým důvodem pro velkou nejistotu je obtížný odhad kompenzujících efektů - poptávku po některých vývozech z Británie do zbytku Evropské unie, které by po brexitu přestaly být rentabilní, by mohli začít uspokojovat čeští výrobci. Brexit by se tak pro českou ekonomiku stal zároveň i příležitostí. Dopad na růst české ekonomiky ve výši zřetelně přes 1 procentní bod je ve srovnání s našimi hrubými odhady poměrně vysoký," poznamenává k tomu analytik z České spořitelny Michal Skořepa.

Úspěch automobilového průmyslu u nás není samozřejmý, Česká republika musí svou vlajkovou loď chránit a podporovat. Rizikové scénáře nastíněné společností Coface ukazují, že aktuální síla ekonomiky i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusejí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně.

Zdroj:
Coface
Česká republika
Přestat sledovat
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Mezinárodní obchod
Přestat sledovat
Přestat sledovat
22. 4. 2021 17:01
V PÁTEK V 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů (Miroslav Plojhar, Česká spořitelna)
Centrální banky
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
20. 4. 2021 17:01
Štěpán Křeček (BH Securities): Největší vliv na vývoj trhů má nabídka peněz. Pokud přetrvá,…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
20. 4. 2021 12:31
Zajištění proti inflaci? Třeba i levná hypotéka, vysvětluje expert
České státní dluhopisy
Přestat sledovat
Hypotéky
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Výnosy
Přestat sledovat
Zajištění
Přestat sledovat
19. 4. 2021 14:40
Investorský magazín: Jsou high yield dluhopisy nebo akcie Coinbase zajímavou volbou pro drobné…
Bitcoin
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Firemní dluhopisy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat