Netflix, Disney, Apple, Amazon a spol.: Kdo další se zapojí do války ve vaší televizi?
|

Netflix, Disney, Apple, Amazon a spol.: Kdo další se zapojí do války ve vaší televizi?

Na trhu působí velké množství streamingových společností. Trh je tak již nasycený, příchod dalších velkých hráčů (Apple, Walt Disney) pravděpodobně uškodí již zavedeným službám Netflix a Amazon.

Americké akcie Média Televize Zábava a zábavní průmysl Apple Amazon Walt Disney

Trh internetových streamingových služeb je v současnosti ovládán Netflixem a Amazonem. Zejména Netflix v posledních letech zažíval doslova zlaté časy a jeho akcionáři si mnuli ruce. V letošním roce se však na bitevní pole chystají vstoupit další velcí hráči, konkrétně Walt Disney a Apple. Již tak nasycený trh tedy zahustí další konkurence. Které společnosti z této situace budou těžit? A které naopak ztratí?

Netflix

Společnost Netflix si i po mnoha letech existence udržuje pozici světové jedničky v oblasti streamingových služeb. Její dominanci dokazuje extrémní nárůst počtu aktivních uživatelů. Ten koncem roku 2018 dosahoval 139,26 milionu (meziročně o 28,62 milionu více). Během posledních dvou let se tak Netflixu dařilo získávat uživatele průměrně 25% ročním tempem. Letos se trend opět potvrdil, Netflix tak již atakuje hranici 150 milionů uživatelů.

Ty prozatím neodradila ani změna cenové politiky. Ta v USA znamená zvýšení základního předplatného o 1 USD na 9 USD měsíčně. Standardní i prémiové předplatné budou dražší o 2 USD měsíčně (nově 13 a 16 USD). Netflixu by tak mohly vzrůst letošní tržby díky nové cenové politice až o 1,25 miliardy USD. Aktuální průměrná cena předplatného je 10,31 USD. V příštích měsících lze očekávat zdražování i v Evropě a následně jinde ve světě. Získané peníze by společnost mohla využít na rozvoj vlastní produkce a splácení dluhů.

Netflix dosud těžil z velice slabé konkurence. Během posledních pěti let vykazoval vysoce progresivní tempo růstu tržeb, a pro investory tak představoval jednu z nejrychleji rostoucích společností na trhu. Tržby firmy ve fiskálním roce 2014 dosáhly 5,5 miliardy USD, o tři roky později však již atakovaly hladinu 11,7 miliardy USD a za rok 2018 se vyhouply na 15,8 miliardy USD (meziroční růst o 35 %). Firmě roste i čistý zisk (loni 1,21 miliardy USD, +117 %).

Rostoucí konkurence zřejmě bude hrát zásadní roli ve zpomalení tempa růstu tržeb a zisku Netflixu. Ačkoli do produkce firmy patří oblíbené seriály jako Stranger Things, Narcos, House of Cards či Mindhunter, výrazně by se do sledovanosti měla propsat ztráta titulů z produkce Marvel Studios, kterou přebrala Disney Plus. Obavy může rovněž vyvolávat nasycenost amerického trhu (asi 60 milionů uživatelů), Netflix se musí soustředit na akvizice mimo USA. Rostoucí konkurence zároveň limituje Netflix v oblasti dalšího zvyšování cen předplatného, když zejména služba Disney Plus nabízí poměrně dumpingové ceny.

Amazon

Druhým největším hráčem na trhu je v současnosti služba Prime Video od Amazonu, která má již přes 100 milionů uživatelů. Amazon ji nabízí v rámci předplatného Prime, balíčku extra služeb v podobě bezplatného doručení do druhého dne, speciálních slev a dalších. Amazon službu nabízí za 12,99 USD měsíčně, Prime Video ale využívá jen asi čtvrtina amerických předplatitelů, v čemž za Netflixem výrazně zaostává.

Konceptem je Prime Video velice podobné Netflixu. Snoubí se v něm původní i převzaté pořady a filmy. Nejznámější a nejsledovanější je pravděpodobně pořad The Grand Tour. Stejně jako u Applu a Disney je výhodou Amazonu vysoký rozpočet a nezávislost na příjmech ze služby Prime Video, pro firmu se jedná víceméně o dodatkovou službu pro klienty.

Walt Disney

Letos na podzim by měla svoji streamingovou službu Disney Plus spustit také společnost Walt Disney. Pro firmu se jedná o logický krok díky rozsáhlé vlastní tvorbě. Disney vlastní práva na všechny filmy a seriály z produkce Marvel a Star Wars. Filmy z obou prostředí se ukázaly v posledních letech jako stroj na peníze, zisky společnosti tak rapidně rostou. Disney bude těžit i z akvizice pořadů společnosti FOX, do jejího portfolia se přidá třeba oblíbený seriál The Simpsons a další.

Disney Plus by tak měla být největším konkurentem Netflixu. Firma již od Netflixu převzala několik pořadů. Jedná se zejména o seriály z produkce Marvel, které budou pravděpodobně pokračovat právě na Disney Plus.

Podle některých odhadů by Disney mohla pro svou službu získat do roku 2021 v USA přes 15 milionů předplatitelů. Velkou výhodou firmy je i široký záběr v mediálním světě, Disney tak nebude závislá jen na službě Disney Plus. Velkým lákadlem bude i cena předplatného, která začíná na 6,99 USD měsíčně (nebo 69,99 USD za rok), což je výrazně méně než u konkurence.

Apple

O streamingové službě Apple TV Plus toho v současnosti víme asi nejméně. Spuštěna by měla být na podzim a měla by být k dispozici ve více než 100 zemích světa. K jejímu využívání navíc nebude zapotřebí žádného zařízení od společnosti Apple. K ceně zatím nejsou informace, ale vzhledem k poměrně malému výběru originálních pořadů lze předplatné očekávat někde na úrovni Disney Plus. Originální obsah by měl sestávat z The Morning Show, Amazing Stories od Stevena Spielberga a Oprah. Na rozdíl od konkurenčních služeb se Apple TV Plus soustředí pouze na originální obsah, převzaté pořady v jeho knihovně nenajdeme.

Výhodou Applu je široká základna klientů a prakticky neomezený rozpočet, nevýhodou bude pravděpodobně příliš politicky korektní obsah a absence převzaté tvorby. Úspěch služby tak bude záviset zejména na ceně předplatného a schopnosti společnosti vytvořit co nejdříve kvalitní pořady.

Co čekat?

Na trhu v současnosti působí mnoho dalších společností, například HULU, NBC, HBO Go a další. Trh je tak již dostatečně nasycen a příchod dalších velkých hráčů pravděpodobně uškodí již zavedeným službám, u nichž lze očekávat postupný pokles tempa růstu počtu předplatitelů. Trpět bude zejména Netflix, pro který se jedná o jediný zdroj příjmů. Největším konkurentem bude pravděpodobně Disney, která bude těžit z velkého množství originálního obsahu.

Je málo pravděpodobné, že si někdo předplatí všechny služby zvlášť. V úvahu by tak připadala dohoda všech společností a snaha služby prodávat v rámci jednoho balíčku, jak je to běžné u satelitních programů. Globálně je prostoru zatím pro všechny dost, firmy se ale musejí soustředit na boj o zákazníky mimo USA, což znamená začít vytvářet originální pořady v dalších jazycích.

Zdroj: Colosseum