Sociální sítě v americké prezidentské kampani: Dobře nebylo, lépe nebude
|

Sociální sítě v americké prezidentské kampani: Dobře nebylo, lépe nebude

V blížících se amerických volbách hrají sociální sítě podstatnou roli. Lidé tráví stále více času on-line a informace, které se k voličům prostřednictvím těchto platforem dostávají, jsou často zkreslené. Sociální sítě i proto představují mocný nástroj, který umožňuje v rámci kampaně hýbat s veřejným míněním. V tomto směru se zdá být Trumpova kampaň na vedení digitálního boje lépe připravena než ta Bidenova.

Sociální sítě Facebook Twitter Ekonomické a politické hrozby Volby Donald Trump Joe Biden Reklama a marketing Politika Komunikace

Pandemie koronaviru mění způsoby politické práce. Lidé jsou on-line nejvíc v historii a politici na to reagují. Internet je sice považován za nástroj poznávání světa a získávání znalostí, ale také se stihl stát mocnou zbraní, která dokáže manipulovat veřejným míněním a polarizovat společnost.

Děje se tak mimo jiné (a v určitých oblastech zejména) proto, jak sociální sítě organizují a distribuují obsah na základě osobních preferencí uživatelů. Ti si je přitom zpravidla sami neurčují, chování lidí na sítích vyhodnocují počítačové algoritmy, které důkladně zkoumají jejich osobnost, okruhy přátel a reakce na nejrůznější sdělení. Na tom se nic nemění ani v době, kdy velké americké společnosti jako Facebook a Twitter vyhlašují různé regulace sdělení souvisejících s volbami.

Jedná se o umělou inteligenci (AI). Jakmile počítač pochopí, jaké máte zájmy, předkládá vám obsah a reklamy, které odpovídají vašemu profilu. AI se snaží jednotlivým lidem zalíbit, aby takzvaně zvýšila jejich engagement, tedy aby je co nejvíce zaujala a dále rozšířila klientelu dané platformy, protože díky tomu se prodá více reklamy a vydělá více peněz. Algoritmus proto vyřazuje zprávy, které by uživatele nezaujaly nebo které nekonvenují jejich názorům. K lidem se tak dostává převážně (či pouze) obsah, který je má potěšit, se kterým budou souznít.

Existují důkazy, že o tom, co se lidem v sociálních médiích zobrazuje, rozhoduje hlavně to, v jakých kruzích se pohybují. Předpokládejme například, že skupinu přátel nějakého uživatele tvoří liberálové. V takovém případě bude dostávat zprávy, které jsou nakloněné demokratům. A protože bude takovému obsahu vystaven opakovaně, bude i vyšší pravděpodobnost, že si jej přečte. To v něm vyvolá pocit, že jeho názory sdílejí i mnozí (či všichni) ostatní.

Akcie: První debata Biden-Trump je za námi. A není to jedno?
Joe Biden a Donald Trump mají za sebou první společnou debatu před listopadovými prezidentskými volbami. Koho zajímá dlouhodobý tržní výkon, nemusí se z ní stavět na hlavu.

Ve skutečnosti však každý uživatel pracuje s jinou množinou faktů. Dostali jsme se do situace, kdy je obtížné získávat jiné informace než ty, které jsou nám předkládány. To ve svém důsledku zvyšuje polarizaci názorů a vyvolává ideologické konflikty.

K lidem se tak dostávají mnohdy nekvalitní informace, které mají vliv na rozhodování ve volbách. Jsou zejména dvojího typu:

1. Politické dezinformace a fake news

Empirické studie ukazují, že převážná část obsahu, který se k uživatelům dostane, je extrémně ideologicky zabarvená. To proto, že uživatelé s extrémními ideologickými názory vytvářejí nepoměrně více obsahu než ti umírnění. Zároveň se značná část těchto někdy až extrémistických zpráv nakonec ukáže jako falešná. Za produkcí takzvaných fake news neboli falešných zpráv stojí sice většinou spíše finanční než politické důvody, to ale neznamená, že by neměly vliv na rozhodování voličů. Ostatně i politické kroky jsou z velké části motivovány ekonomicky.

2. Nezávislí versus najatí trollové

Sociální média jsou plná trollů. Nezávislí trollové jsou lidé, kteří jednají ve vlastním zájmu, zatímco těm najatým za to, aby šířili falešné zprávy a komentovali dění ve veřejném prostoru, platí někdo jiný. Západní zpravodajské služby zjistily, že jedním ze sponzorů, kteří opakovaně platí trollům, aby ovlivňovaly veřejné mínění, je Rusko. Zatím však není jasné, do jaké míry dokážou voliče ovlivnit. Jisté ale je, že AI nedokáže rozlišit mezi nezávislými a najatými trolly. Proto budou jejich komentáře pro většinu lidí nerozlišitelné od ostatních a mohou voliče přesvědčit, aby se přiklonili k určitým názorům. Oba druhy trollů zveřejňují polarizující komentáře, které vyvolávají intenzivní emocionální odezvu.

Uvedené fenomény jsou jen částí všech problémů souvisejících s užíváním sociálních médií. Následky dezinformací také umocňuje skutečnost, že používané algoritmy vytvářejí lidé z komerčních pohnutek. Jejich cílem je zvýšit hodnotu dané firmy tím, že budou koncovým uživatelům nabízet více obsahu.

Sociální média a volby 2020

Zdá se, že letošní prezidentské volby v USA budou sociálními médii ovlivněny více než jakékoli jiné volby v dějinách. Zatím se podniklo jen málo kroků, které by pomohly vyřešit problém s fake news. Například placená inzerce v rámci kampaní na Facebooku již není cenzurována, ani když obsahuje nepravdivé informace. Objem falešných informací je navíc v současnosti nepoměrně vyšší než v roce 2016.

Sociální média budou uživatelům dále předkládat (také) extrémní politické názory a bude náročné (ne-li nemožné) odlišit fakta od falešných zpráv a příspěvků placených trollů. Tento typ obsahu na sociálních platformách funguje hlavně proto, že lidi přirozeně přitahuje. Některé firmy aktivně využívají jeho kontroverzní charakter k prosazování svých obchodních cílů.

Za Trumpovou digitální kampaní z roku 2016 stál muž jménem Brad Pascale (ponechme nyní stranou jeho osobní problémy, které vedly k tomu, že od něj Trumpova kampaň dala nejnověji ruce pryč). Podle vlastních slov publikoval na Facebooku 5,9 milionu vizuálních reklam, zatímco v celé kampani Hillary Clintonové jich bylo použito pouze 66 tisíc. Pascale tvrdí, že Trumpova kampaň běží od roku 2016 nepřetržitě a že od té doby zdokonalila využívané technologie i datové operace. Demokraté evidentně tak dobře organizovaní nejsou, takže je Bidenova kampaň v nevýhodě.

3 důvody, proč by Bidenovo volební vítězství mohlo vyvolat další výprodeje amerického dolaru
Není mnoho ošidnějších tržních témat, než jak může ten který výsledek amerických prezidentských voleb (a vlastně to platí pro leckterý jiný politický faktor) ovlivnit hodnotu konkrétních aktiv. V Goldman Sachs ale mají pro strach uděláno, a tak vedle jiných vydali koncem září zprávu shrnující případné dopady vítězství demokratického kandidáta (a favorita) Joea Bidena na hodnotu amerického dolaru.
Zdroj: Saxo Bank
NERV chce do budoucna iniciovat vznik národní rozvojové banky
před 35 minutami

NERV chce do budoucna iniciovat vznik národní rozvojové banky

Zástupci Národní ekonomické rady vlády chtějí do budoucna iniciovat vznik národní rozvojové banky. Měla by se věnovat...
Česká ekonomika Banky Podpora ekonomiky
Akciový index Dow Jones pokořil hranici 30 000 bodů
18:16

Akciový index Dow Jones pokořil hranici 30 000 bodů

Americký akciový index Dow Jones v úterý poprvé v historii překročil hranici 30 000 bodů. Za růstem akcií stojí...
Americké akcie Dow Jones
Evropské akcie v úterý opět rostly, atakují devítiměsíční maxima
Evropské akcie v úterý opět rostly, atakují devítiměsíční maxima
18:00

Evropské akcie v úterý opět rostly, atakují devítiměsíční maxima

Akcie na západoevropských trzích se v úterý vrátily k růstu a přiblížily se k nejvyšším hodnotám za posledních devět...
Evropské akcie Shrnutí obchodování v Evropě
Slovensko zruší bankovní daň, zvýší zdanění tabákových výrobků
17:52

Slovensko zruší bankovní daň, zvýší zdanění tabákových výrobků

Slovensko od příštího roku zruší zvláštní bankovní daň, jejíž výběr dříve v tomto roce pozastavilo. Rozhodl o tom v...
Slovensko Daně
Goldman Sachs zřídí centrálu pro akciové obchody v Paříži
17:18

Goldman Sachs zřídí centrálu pro akciové obchody v Paříži

Americká banka Goldman Sachs zřídí centrálu pro obchodování s akciemi v Paříži. Chce se tak vyhnout možným problémům,...
Goldman Sachs Francie Americké banky
Výrobce telefonů Xiaomi zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu
17:12

Výrobce telefonů Xiaomi zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi ve třetím čtvrtletí díky prudkému růstu prodeje meziročně zvýšil čistý zisk o...
Čína Výsledková sezóna Mobilní telefony
Pražská burza v úterý stagnovala
Pražská burza v úterý stagnovala
16:50

Pražská burza v úterý stagnovala

Pražská burza v úterý stagnovala. Index PX sice stoupl, ale pouze o 0,1 procenta na 956,13 bodu. Většina hlavních...
Akcie ČR Shrnutí obchodování v ČR
DPA: Německo se chystá v prosinci poskytnout firmám 17 miliard eur
16:16

DPA: Německo se chystá v prosinci poskytnout firmám 17 miliard eur

Německá spolková vláda plánuje v prosinci v případě předpokládaného prodloužení koronavirových restrikcí poskytnout...
Německo Podpora ekonomiky Koronavirus
Spotřebitelská důvěra v USA v listopadu klesla
16:00

Spotřebitelská důvěra v USA v listopadu klesla

Důvěra amerických spotřebitelů v listopadu klesla výrazněji, než se čekalo. Vyplývá to z úterních údajů výzkumné...
Spojené státy americké (USA) Spotřebitelská důvěra
Růst cen domů ve Spojených státech podle indexu S&P/Case-Shiller v…
15:10

Růst cen domů ve Spojených státech podle indexu S&P/Case-Shiller v září dosáhl 6,6 %

Ceny domů ve Spojených státech v září podle indexu S&P/Case-Shiller, který sleduje ceny nemovitostí ve dvaceti...
Spojené státy americké (USA) Nemovitosti Americký realitní trh
Boeing 737 MAX se v EU přiblížil k získání povolení k provozu
14:26

Boeing 737 MAX se v EU přiblížil k získání povolení k provozu

Evropský regulátor učinil další krok, který přibližuje letadla Boeing 737 MAX k návratu do vzduchu. Evropská agentura...
Doprava Boeing
EU prodává další speciální dluhopisy, vysoký zájem trvá
14:11

EU prodává další speciální dluhopisy, vysoký zájem trvá

Evropská unie prodává další speciální dluhopisy na podporu zaměstnanosti, tentokrát získá 8,5 miliardy eur. Vysoký...
Evropská unie Státní dluhopisy Společné evropské dluhopisy
Stavební firmy: Stavebnictví příští rok klesne o 1,8 %
13:55

Stavební firmy: Stavebnictví příští rok klesne o 1,8 %

České stavebnictví příští rok meziročně klesne o 1,8 procenta. Stavební firmy mají zakázky v průměru na osm měsíců...
Česká republika Stavebnictví
EK se dohodla na šesté vakcíně, Moderna dodá až 160 milionů dávek
13:36

EK se dohodla na šesté vakcíně, Moderna dodá až 160 milionů dávek

Evropská komise dojednala smlouvu s americkou firmou Moderna, která státům Evropské unie zajistí až 160 milionů dávek...
Evropská unie Koronavirus