Uber & Lyft: Ztrátové hvězdy míří na burzu
|

Uber & Lyft: Ztrátové hvězdy míří na burzu

Na akciový trh míří slavná jména jako Lyft, Uber nebo Airbnb. Tyto společnosti mají problém dosáhnout zisku. Má tedy smysl do nich investovat?

Uber Lyft Primární úpis akcií (IPO) Sdílená ekonomika Doprava Americké akcie

Sezóna IPO na amerických trzích začíná. V příštích měsících se na burzy chystá vstoupit několik slavných jmen, třeba Lyft, Uber, AirBnB či Slack. Tyto společnosti bojují se ztrátami, vstup ztrátových firem na veřejný trh ale není nic výjimečného. Jen v roce 2018 bylo přes 80 % všech společností vstupujících na americký akciový trh ve ztrátě.

K IPO má nejblíže Lyft

Nejblíže IPO je v současnosti pravděpodobně provozovatel alternativních taxislužeb Lyft, který předložil dokumenty nutné pro vstup na trh na začátku března. Oficiální datum IPO zatím nebylo stanoveno, očekává se ale nejdříve na přelomu března a dubna. Společnost by se měla obchodovat pod tickerem LYFT.

Z dokumentů je jasné, že Lyft cílí na tržní kapitalizaci až 25 miliard USD. Investice do IPO jsou však zpravidla velice nejistou záležitostí a akcie bývají nadměrně volatilní. Pravděpodobnější je spíše ocenění v rozmezí 15-22 miliard USD. Na přesnou cenu akcií v rámci IPO si budeme muset počkat na den před samotným vstupem na trh.

Lyft poskytl v upisovací dokumentaci své hospodářské výsledky za poslední 3 fiskální roky. Tržby stabilně narůstaly, v roce 2016 měl Lyft tržby 343 milionů USD, o rok později již 1,05 miliardy USD a loni 2,15 miliardy USD. Za 3 roky se mu tedy povedlo navýšit tržby o téměř 500 %.

Ziskovost firmy ale výrazně pokulhává. Lyft se zatím za své působení nepodíval do zelených čísel a nevygeneroval jediný dolar zisku. V roce 2016 měla společnost ztrátu 682 milionů USD, o rok později 688 milionů USD a loni 911 milionů USD. Jako důvody uvedla společnost vývoj platformy, marketing a rozsáhlý výzkum.

V posledních letech se Lyft soustředil zejména na růst počtu řidičů a zákazníků a využíval k tomu kapitál od externích investorů, ziskovost pro něj tedy nebyla na prvním místě. Lze očekávat, že pokud firma zachová tempo růstu a zároveň částečně omezí investice do reklamy a vývoje, dočká se v příštích letech zisku. V posledních letech se navíc zdá, že pro investory do technologických společností je důležitější růst než ziskovost.

Lyft - počet aktivních řidičů (v milionech), zdroj: Investing.com

Také Uber ztrácí

Na vstup na veřejný trh se v příštích měsících chystá i největší konkurent Lyftu, společnost Uber. Firma je lídrem na americkém trhu alternativních taxi, její tržní podíl činí téměř 78 %. Konkurenční Lyft obstarává jen 20 % trhu. Pod společnost Uber navíc spadají i oblíbené brandy Uber Eats a Uber Freight.

Tržní kapitalizace Uberu by mohla dosáhnout až 100 miliard USD. Současné odhady ovšem kalkulují s kapitalizací v rozmezí 75-120 miliard USD.

Ani Uber však nedosahuje zisku. Za rok 2018 reportovala společnost ztrátu 1,8 miliardy USD při tržbách 11,3 miliardy USD. Tržby se přitom meziročně zvýšily o 43 % a ztráta poklesla o 400 milionů USD.

Uber tak zachovává rapidní tempo růstu a stejně jako Lyft ho nemusí současná ztráta až tolik trápit. Těší se velkému zájmu externích investorů, kteří dodávají kapitál potřebný pro zachování růstu.

Uber - tržby a ziskovost (bookings jsou tržby před zaplacením řidičům), zdroj: Uber

Proč investovat do ztrátových firem?

Ztrátovost společností mířících na trh se stává běžným úkazem. V roce 2018 bylo přes 80 % firem vstupujících na americké akciové trhy ve ztrátě rok před samotným IPO. U technologických podniků podíl dosáhl téměř 85 %. To jsou hodnoty, které lze srovnávat snad jen s rokem 2000, kdy praskla internetová bublina, které předcházelo období masivního počtu IPO technologických společností.

Podíl ztrátových IPO v USA, zdroj: Recode

Velký podíl na zvýšeném počtu vstupů ztrátových společností na trhy mají biotechnologické firmy. Většina z nich nemá při vstupu na trh žádný zisk ani produkt, snaží se teprve získat kapitál potřebný na klinické testy. Akcie těchto společností jsou tudíž velice rizikovou sázkou, mohou investorům hodně vydělat, ale také výrazně ztratit. Investory do těchto IPO bývají specialisté na biotechnologický sektor, případně dokonce velké farmaceutické společnosti, které nakupují patenty vlastněné těmito menšími podniky.

Má tedy smysl investovat do IPO ztrátových společností? Je nejprve potřeba připomenout, že investice do jakéhokoli primárního úpisu je značně riziková, většina firem neposkytuje dostatek historických dat, aby byla správně oceněna. K ustálení kurzu tak dojde většinou až po několika týdnech obchodování. Při IPO proto může investor hodně vydělat, ale i prodělat.

Odpovědí na kruciální otázku může být příklad v podobě společnosti Amazon. Tento gigant byl známý raketovým růstem tržeb při minimálních ziscích (či dokonce ztrátách) a výrazných strategických akvizicích a investicích. Jeho ziskovost v posledních letech strmě roste a firma je jednou z nejhodnotnějších na světě.

To ale samozřejmě neznamená, že Uber nebo Lyft vyrostou v další Amazon. U těchto společností jsou klíčkové zejména růst a investice do budoucna. Kdyby v současnosti omezily investice do výzkumu a reklamy, mohly by být v zisku. V okamžiku, kdy po vstupu na veřejný trh poprvé dosáhnou zisku, budou si investoři do těchto společností mnout ruce.

Zdroj: Colosseum