Technická analýza – 2. díl: Trendy a trendové čáry
|

Technická analýza – 2. díl: Trendy a trendové čáry

Technická analýza je jako ostří nože – rozděluje tradery na 2 tábory. Někteří ji uznávají a nedají na ni dopustit, ostatním je většinou ukradená a příliš se o ni nezajímají. Technickou analýzu však používají například některé banky pro studium vývoje trhu. Pokusíme se postupně pronikat do jejích tajů a vzít si z ní něco pro své obchodování.

Technická analýza

V prvním dílu seriálu o technické analýze jsme vysvětlili, proč může být přínosem a že je důležité identifikovat trend. Zdůraznili jsme rovněž důležitost výběru časového rámce pro obchodování. Druhý díl věnujeme jednoduchým a důležitým principům určování trendu.

Trend a jeho identifikace je základním stavebním kamenem při tvorbě obchodní strategie každého tradera. Dnes se podíváme na typy trendů a zakreslování trendové čáry.

Primární trend Sekundární trend Vedlejší trend

Kromě UP TRENDU (býčího trendu) a DOWN TRENDU (medvědího trendu) rozlišujeme dále trendy na PRIMÁRNÍ (dlouhodobé), SEKUNDÁRNÍ (střednědobé) a VEDLEJŠÍ (krátkodobé).

Primární trend je vždy ten hlavní trend na daném časovém rámci, který sledujeme. Je to podobné, jako když jdete na nějaký kopec nebo horu. Víte, že jdete nahoru, ale v některých úsecích jdete po rovině, někde dokonce z kopce. Přesto však víte, že celkově stoupáte na tu vysokou horu.

Sekundární trend je většinou považován ze korekci primárního trendu a často se dá využít pro vstup do pozice. Představme si plavce, který se musí vynořit z vody a nadechnout se, aby se znovu mohl ponořit pod hladinu a udělat další tempo. Stejně tak sekundární trend je takovým nádechem trhu, po němž může trh pokračovat v původním, primárním trendu. Korekce jsou přirozenou a žádoucí součástí každého trendu.

Vedlejší trend má stejný směr jako primární trend, jen s tím rozdílem, že je vlastně jen korekcí sekundárního trendu. Je to vlastně takový "minitrend". Pozor však opět na časový rámec, protože takový malý vedlejší trend na denním grafu může být klidně hlavním, tedy primárním trendem na pětiminutovém grafu.

Geniální věci bývají většinou triviální. V oblasti forexu lze tedy říci, že určení trendu je alfou a omegou technické analýzy. Všechno ostatní je pouhou aplikací statistických metod pro analyzování trendu či pohybu trhu. Vždy je základem správné určení trendu. Trendová čára UP trendu

Trendová čára DOWN trendu

Pro správné určení trendu používáme takzvané trendové čáry. Trendové čáry slouží jako psychologické bariéry mezi kupci a prodejci. Pomáhají analyzovat sílu a poměr změny ceny během daného časového období.

Trend ovšem neurčuje trendová čára, ale spíše pohyb ceny. Trendová čára je jen grafickým výrazem pohybu ceny, jako taková je tedy spíše subjektivním pohledem osobnosti tradera. Pokud se trendová čára správně zakreslí, může být velmi úspěšným obchodním nástrojem nebo základem úspěšného obchodního systému.

Trendová čára se zakresluje následujícím způsobem:

  • u UP trendu se trendová čára zakresluje zespodu grafu – spojuje vždy výrazná LOW cenového grafu;

  • u DOWN trendu se trendová čára zakresluje seshora grafu – spojuje vždy výrazná HIGH cenového grafu.

Zakreslování trendových čar je otázkou cviku a dlouhodobého tréninku. Trendové čáry je možno v průběhu času překreslovat. Ideálním způsobem, jak se naučit čáry zakreslovat, je procházet si grafy zpětně a zkoušet to. Dále je nutné se učit zakreslovat trendové čáry v reálném čase, kdy nevíme, jak se bude trh vyvíjet. V tomto případě můžeme sledovat vývoj trhu ve srovnání se svým odhadem, a zároveň svoji psychiku, tedy jak reagujeme na chování trhu.

Velmi blízkým a podobným nástrojem jako trendové čáry jsou oblasti supportů a rezistencí. O těchto oblastech si řekneme něco více v dalším pokračování seriálu o technické analýze.


V seriálu o technické analýze se postupně pokusíme objasnit její základní principy, jednoduché metody sledování chování trhu, vztah reakce ceny a jednotlivých indikátorů či ukazatelů. Ukážeme si trendové čáry, supporty a rezistence, různé grafické formace a vzory, oscilátory a trendové ukazatele. Také budeme hledat konkrétní obchodní příležitosti a zkusíme si nastínit různé strategie pro vstup do obchodu. Ukážeme si také rozdíl mezi trendovou a protitrendovou strategií.