Založení firmy? Chce to nápad a ctít pár pravidel
|

Založení firmy? Chce to nápad a ctít pár pravidel

V kalifornském městě Mountain View mají kancelář tři programátoři a jedna ekonomka, kteří pod hlavičkou investiční společnosti Y Combinator nabízejí firmám do úplného začátku něco málo peněz a hlavně spoustu rad. Nahlédněme těm čtyřem do kanceláře a zkusme se poučit.

Založení firmy - ilustrační foto

Do krásy díky nim vyrostlo několik webových služeb postavených na jednoduchých nápadech – třeba Posterous používá k jednoduchému blogování i několik mých technologií nepolíbených českých známých.

Účast ve 145 firmách je dobrý způsob, jak se o podnikání něco dozvědět. Paul Graham naštěstí není sketa a co měsíc vydává na svých stránkách novou esej o svých zkušenostech, názorech anebo o odpozorovaných trendech. Stejně jako u názorově spřízněných obchodníků ze společnosti 37signals a jejich knih Get Real a Rework, o kterých jsme psali v dubnu a červnu, se s Grahamovým svěžím a úspěšným přístupem nejrychleji seznámíme vyzobáním jeho textů:

Startupy, tedy malé, čerstvě založené firmy, mohou být novým pilířem ekonomiky. "Velké organizace začínají ztrácet, protože poprvé v historii do nich nemíří ti nejlepší lidé. Ambiciozní vysokoškolský absolvent už nechce pracovat pro velkou společnost." Graham to vnímá trochu zkresleně, protože za ním s žádostí o investici chodí přesně takoví mladí a nadějní, nikoliv právníci, kteří se třesou na vzrušující třicetiletou cestu vzhůru v zavedené kanceláři. Navíc, jak sám zmiňuje, "startupová kultura" existuje skoro výlučně jen ve Spojených státech.

Nebojte se zakládat firmy během krize. Na ekonomice až tak moc nezáleží, dobré i špatné časy mají svoje výhody i nevýhody.

Firmu zakládejte ve více lidech. "Dno, na které si sáhnete, je tak hluboko, že je to málokdo ustojí sám," stojí v eseji Chyby startupů. Pro mě je tahle rada kontroverzní – znám spoustu firem, které zničily přátelství či manželství, a hodně lidí, které – údajně – odrbal společník. Pokud Grahama poslechnete, vybírejte si společníky dobře. Jak vytvářet nové věci? V šesti krocích: najděte (1) jednoduchá řešení pro (2) přehlížené problémy, které (3) řešení skutečně vyžadují; (4) nabízejte je bez fanfár, (5) začněte primitivní první verzí, a (6) tu v krátkých cyklech vylepšujte.

Je lepší mít pár zákazníků, kteří vás milují, než spoustu, kterým jste lhostejní. Samozřejmě to neplatí do extrému a je nutné najít na téhle ose těžiště – vzpomeňte si však na všechny ty restauratéry z Ano, šéfe, kteří nabízejí mdlá jídla z deseti světových kuchyní, aby uspokojili všechny, a pak se diví, že k nim nikdo nechodí.

Peníze se nejsnáze rozkutálí, když si myslíte, že je investujete. A stejně je to s časem. Nový oblek není investice do podnikání – to si jen váš mozek vytváří kličky, jak omluvit rozhazování.

Nečekejte, že vám lidé budou platit za obsah. Y Combinator je díky investování do různých publikačních nástrojů částečně i mediální společností. Jak Graham vidí budoucnost placení za obsah, o kterém se často mluví jako o záchraně médií? "Pokud (vydavatelé) prodávají obsah, proč tedy cena knih, hudby nebo filmů vždy závisela hlavně na formátu? Proč lepší obsah nestál víc?"

Má recht: v knihkupectví koupíte stejně draze Kunderu jako čísi obskurní prvotinu, pokud tedy mají obě knihy tři sta stran a pevnou vazbu. Další příklady se nabízejí ze všech mediálních žánrů. Obsah v peněžence průvan neudělá, s jedinou výjimkou: "Lidé zaplatí za informace, u kterých si myslí, že díky nim mohou vydělat peníze."

Další tipy pro zakládání firem najdete ve zbytku článkuna Finmag.cz