Investování: Analytická doporučení často dorazí ke čtenářům pozdě
|

Investování: Analytická doporučení často dorazí ke čtenářům pozdě

Jsme zásobování předpověďmi analytiků, která akcie bude stoupat, která klesat, jak se bude dále trh vyvíjet. Není se čemu divit, jsou za to placeni. Jsou však jejich předpovědi pro investory dobrým vodítkem?

Investiční doporučení Investování Rozhodování Média
Analýza trhu - ilustrační foto

Než popíšeme nejzákladnější strategie, udělejme malou exkurzi mezi mediální doporučení týkajících se investování na trzích. Zkušenosti ukazují, že nákupy a prodeje cenných papírů prováděné na základě mediálních doporučení nejsou dobrou investiční strategií. Trhy se mnohdy naopak vyvíjejí opačně, než předpovídají renomovaná finanční média.

Akcie citlivě reagují na změny v ekonomické situaci společností. Proto investoři oprávněně přikládají velký význam informacím, které se týkají společnosti. Často tradovaným názorem je, že s dostupnými informacemi o společnosti, situaci v oboru a makroekonomickém prostředí lze relativně spolehlivě odhadnout budoucí vývoj trhů pro nejbližší měsíce nebo dokonce roky.

S křížkem po funuse

Řada drobných investorů si ovšem neuvědomuje, že než se tyto informace dostanou k nim, trhy už na ně dávno zareagovaly. Platí to zvláště pro masově šířené informace, které se rychle dostanou mezi velký počet osob na celém světě.

Čím později investor zareaguje, tím méně může publikovanou zprávu využít. Velmi často rozhodují minuty, než efektivní trhy jakoukoli zprávu promítnou do hodnoty kurzu. Budoucí výkonnost pak závisí na ještě nezveřejněných informacích a okamžitých reakcích investorů na ně. Nové informace samozřejmě mohou původní zprávu podpořit, nebo naopak přinést zjištění, které ji zpochybní a vyvolá opačnou tržní reakci.

Kromě celkové nálady na trzích záleží i na charakteru zprávy (zda se opírá o dlouhodobější trendy, nebo si všímá spíše nových, dosud nepoznaných faktů). Proto mnohdy předpovědi renomovaných ekonomických médií ohledně budoucího vývoje trhů nevycházejí.

Se zajímavým srovnáním přišel americký finanční poradce Neal Frankle ve své knize Proč chytří lidé ztrácejí jmění (Why Smart People Lose a Fortune). Poukázal na to, že lidé by neměli investovat na základě mediálních doporučení, protože trhy reagují na predikce budoucího tržního vývoje spíše opačně. Souhlasné tržní reakce mají většinou jen krátkou životnost, a pak jsou trhem bezpečně ignorovány.

Proč jdou trhy tak často "proti médiím"?

Ovšem nevylučujeme, že některá mediálně prezentovaná investiční doporučení přinášejí úspěch. Nicméně se to nestává příliš často. Na otázku, proč trhy reagují na odborníky zpracované a zveřejněné predikce opačným směrem, než by měly, existuje několik vysvětlení. První se opírá o psychologii chování investorů. Vývoj kurzu cenného papíru závisí na poměru nakupujících a prodávajících na daném trhu, který se utváří dle budoucích očekávání investorů. Předvídat nákupní nebo prodejní náladu investorů, která se mění podle nově příchozích informací, je proto v daném okamžiku nespolehlivé.

Proč trh někdy zareaguje přesně opačně, než říká predikce? Důvodem může být přikládání větší váhy novým informacím, které jsou v rozporu s predikcí, než informacím, které jsou s ní v souladu. Řada investorů si rozporné informace jednak lépe zapamatuje, jednak je považuje za trhem ještě ne zcela zohledněné, a vidí v nich proto příležitost. Pokud takto reaguje většina obchodníků na daném trhu, dává tím podnět k založení nového trendu, který je v rozporu se zveřejněnou predikcí. Překvapí-li nový tržní vývoj další investory, kteří dosud predikci věřili, bude se rozporný trend prohlubovat.

Druhým vysvětlením je založení predikce na déletrvajících trendech z minulosti, o kterých se předpokládá, že budou pokračovat i nadále. Avšak na trzích dříve nebo později dochází ke korekcím.

Třetí vysvětlení spočívá ve faktu, že se predikce opírá o určitý výsek vstupních údajů a neodhalí všechny faktory, na nichž budoucí vývoj akciových kurzů závisí.

Čtvrté vysvětlení poukazuje na zájem vydavatelů periodického tisku a provozovatelů médií, které žijí převážně z reklamy a inzerce, oslovit co nejvíce čtenářů či diváků. V takovém případě existuje tendence zveřejňovat jen ty predikce, které potvrzují dosavadní nastoupený trend.

Pokračování článku najdete na serveru Investujeme.cz