Jak přežít pracovní pohovor? Rady od bankéřů z Wall Street
|

Jak přežít pracovní pohovor? Rady od bankéřů z Wall Street

Hledáte práci a prošli jste personalistickým sítem díky solidně napsanému životopisu? Gratulujeme. To nejtěžší máte ovšem teprve před sebou - pohovor s budoucím zaměstnavatelem. Někdy i mnohastupňové několikahodinové "první rande" s novými šéfy a kolegy může být velice vyčerpávající. A také je v něm velký prostor pro chyby, které mohou slibně rozjeté řízení obrátit v naprostou ztrátu času. Pár tipů pro uchazeče o zaměstnání nabízí na jednom ze svých blogů i bankéři z Goldman Sachs.

Zaměstnání Pracovní pohovor Životopis
Pracovní pohovor - ilustrační foto

1. Interview má za cíl zjistit, zda jste pro společnost vhodným kandidátem.

Budou proto testovány vaše schopnosti, zkušenosti a motivace k dané práci. Nejde jen o to, zda se vy hodíte k firmě, ale také o to, zda firma bude vyhovovat vám.

2. Než vyrazíte na pohovor, ujistěte se, že máte o práci opravdu zájem.

Pomoci vám mohou následující otázky:

  • Které zkušenosti a schopnosti vás předurčují k práci v dané firmě a na uvažované pozici?

  • Jaké jsou vaše silné stránky, a naopak slabiny?

  • Jak zjistíte, že danou práci opravdu chcete? Co pro vás bude rozhodující?

3. Připravte si svůj "pracovní příběh" tak, aby zaujal potenciálního zaměstnavatele.

K tomu je potřeba, abyste dobře "znali sami sebe". Svůj životopis musíte umět i pozpátku a musíte vědět, které schopnosti jdete na pohovor "prodat". Počítejte i s otázkami na mimopracovní aktivity.

4. Ujistěte se, že víte, do čeho jdete.

Uchazeči o práci mnohdy ani přesně nevědí, na jakou pozici se hlásí a co je její pracovní náplní. Není potřeba znát všechny detaily, ale musíte vědět, o co máte zájem. Základním a poměrně spolehlivým zdrojem informací o firmě bývají její webové stránky.

5. Vsaďte na první dojem.

Na pohovor přijďte včas. Pozdní příchod se dá omluvit ve škole, ale ve větší firmě si na vás nikdo čas podruhé dělat nebude.

6. Zapamatujte si lidi, se kterými se během pohovoru setkáte.

7. Zaměstnavatele bude zajímat vaše pracovní minulost.

Na základě předchozích pracovních zkušeností a výsledků se zaměstnavatel nesnaží nic jiného než zjistit, zda jste do budoucna pro jeho společnost příslibem. Důležitá je praxe v řízení dalších lidí a schopnost práce v týmu.

8 pravidel psaní životopisu: Stará pravda, nebo staromódní mýtus?
Podobně jako se vyvíjí pracovní trh, vyvíjejí se požadavky náborářů na formu i obsah životopisů. Co bylo před pár lety nezbytnou součástí CV, to vás dnes může připravit o pozvání na pohovor. Která pravidla stále platí v současné personalistice?

8. Připravte se na případové studie.

Počítejte s tím, že budete muset v krátkém čase navrhnout řešení zdánlivě neřešitelného problému. Některé otázky ovšem nesměřují k odpovědi samotné, ale mají odhalit vaši schopnost problém pochopit, zanalyzovat a navrhnout způsob řešení. Kolik velryb se vejde na fotbalový stadion? Asi těžko tipnete správnou odpověď, ale můžete navrhnout, jak byste se k odpovědi snažili dopídit.

9. Emailem po pohovoru nic nezkazíte.

Není to nutnost, ale "připomenout se" krátkým děkovným emailem (například den po pohovoru) je pro uchazeče doporučeníhodná věc. A je to pohodlnější a rychlejší než dopis (kdo by ho četl), a důstojnější a méně otravně než telefonování.

10 věcí, kterým byste se měli při pracovním pohovoru raději vyhnout
Snem každého personalisty je kandidát, který přijde včas, má požadované vzdělání i praxi, je vhodně oblečený a přesně ví, proč by chtěl pracovat právě v jeho firmě. Většina kandidátů se tomuto ideálu alespoň částečně přibližuje. Přesto se občas k pohovoru dostaví "expert", který svým dotazem či chováním nemile překvapí i zkušeného pracovníka lidských zdrojů. Následující seznam přináší deset rad, jak se takovému nepříjemnému překvapení vyhnout.

Zdroj: Goldman Sachs