US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,05 %
NASDAQ+1,20 %
S&P 500+1,03 %
ČEZ+0,00 %
KB+0,80 %
Erste+1,92 %

Operátoři: Prodej pokladen pro EET se minulý týden ztrojnásobil

Zájem o pořízení terminálu pro elektronickou evidenci tržeb u tuzemských mobilních operátorů se v posledních třech týdnech zvýšil o desítky procent. Největší zájem byl v posledním týdnu, tedy méně než deset dní do spuštění druhé vlny EET, kdy prodej vzrostl až na trojnásobek. Vyplývá to z informací firem.

Operátoři jsou na nárůst datového provozu spojeného se zapojením obchodníků do elektronické evidence připraveni. "Vzhledem k velmi nízké náročnosti EET na datový objem jsme připraveni i na případný tisícinásobný nárůst provozu," uvedla zástupkyně mluvčí Vodafonu Veronika Exnerová.

O2, která je největším prodejcem pokladen pro EET, spustila podle jednatel dceřiné firmy eKasa Luboše Lukasíka novou službu zprovoznění pokladny zdarma. Stačí, když přijde zákazník na některou ze značkových prodejen a technici mu pomohou zakoupenou pokladnu na místě zprovoznit. Stačí aby si s sebou přinesl certifikát z finančního úřadu.

"Během února T-Mobile zaznamenal nárůst prodejů zařízení EET a tento trend je stále rostoucí. Zvýšení objemu dat z EET nemůže v žádném případě ovlivnit naši síť," doplnila mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Povinnost evidovat tržby začala platit v prosinci pro restaurace a hotely. Na počátku března se spustí druhá fáze EET, která se bude vztahovat na maloobchodní a velkoobchodní firmy. V roce 2018 budou postupně následovat další obory podnikání. Vláda si od EET slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.

Na EET není připravena více než polovina obchodníků

Na zavedení druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET) od 1. března není v Česku připraveno téměř 60 % obchodníků. Tzv. autentizační údaje si do neděle vyzvedlo zhruba 106 500 maloobchodníků a velkoobchodníků z celkového čtvrt milionu. Přibližně 145 000 obchodníků tak nechává zavedení EET na poslední chvíli. Podle prodejců pokladních systémů je na vině neznalost podnikatelů i přístup Finanční správy, která vydala pozdě zpřesňující pravidla. Do startu druhé fáze EET zbývají dva pracovní dny. Finanční správa již dříve uvedla, že u druhé vlny nebude její přístup tak benevolentní jako u první.

"Odhadujeme, že na EET je kompletně připraveno asi 20 % prodejen," uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA, které sdružuje 950 prodejen. Čtyřicítka vlastních či franšízových obchodů sítě podle něho na EET přejde bez problémů.

Připraveno na EET je zhruba 2 900 družstevních obchodů COOP a většina prodejen data již zasílá. Skupina investovala do pokladních systémů již dříve, nyní šlo hlavně o úpravu softwaru. "Kdybychom měli stanovit náklady, tak se v čase jednalo o zhruba 70 000 Kč na pokladní místo," uvedl mluvčí skupiny Lukáš Němčík.

Podle obchodního ředitele společnosti Bizerba Martina Dvořáka není části podnikatelů jasné, co musí udělat pro to, aby splnili všechny podmínky týkající se EET. "V praxi se často setkáváme s podnikateli, kteří si myslí, že objednání pokladního systému zahrnuje nejenom samotnou instalaci, ale právě i vyzvednutí autentizačních údajů. Když přijede technik pokladnu nainstalovat, bývají podnikatelé velmi překvapeni, že tomu tak není," řekl Dvořák. To je podle něj důvod tak vysokého počtu obchodníků, kteří si autentizačních údaje nevyzvedli.

Prodejci pokladen si stěžují, že chybí výklad zákona pro některé situace. Například podle provozního ředitele Storyous Petra Filipce není jasné, co evidovat jako výrobu, která EET ve druhé vlně nepodléhá, a co jako prodej.

"Je až neuvěřitelné, že se to děje znovu - identický scénář jako týden před první fází. Ze strany Finanční správy po celou dobu slyšíme apely na podnikatele, aby přípravu na EET řešili včas. O to ironičtější je, že směrem k vývojářům tato instituce vydá zpřesňující pravidla až těsně před startem druhé fáze," dodal Michal Wantulok z firmy Dotykačka.

Velké řetězce s přechodem na EET problémy nemají, i ty ale řeší nejasnosti. "Potýkáme se s nejednoznačným výkladem zákona, nesouladem s metodickými pokyny - například označení provozovny na webových stránkách i v případě, že na webu nelze zboží zakoupit a je zde pouze prezentováno," uvedl mluvčí dm drogerie Jiří Peroutka. Obchody dm drogerie spustily EET ve středu.

Na EET se připravují i vietnamští prodejci, podle provozovatele pokladního systému Markeeta Hynka Pášmy je poptávka z jejich strany značná. "Celý náš produkt jsme kompletně přeložili, ve vietnamštině tedy nabízíme pokladny, administrační webové rozhraní i celou dokumentaci," uvedl.

Do EET se zapojí i 37 000 on-line prodejců. Např. módní e-shop Vemzu.cz vyčíslil náklady na přípravu v řádech desítek tisíc korun. "Problémy zatím neregistrujeme. Abychom lidem zpříjemnili nákupní proces a zbytečně je nemátli, v e-mailu s potvrzením objednávky nabídneme link na EET účtenky, kde budou všechny kódy a náležitosti," uvedl majitel e-shopu Michal Do Viet Anh.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníČeská republikaDaněRegulace
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

20 nejvýnosnějších amerických akcií za 40 let a investorská lekce k nezaplacení

20 nejvýnosnějších amerických akcií za 40 let a investorská lekce k nezaplacení

3. 6.-Andrej Rády
Akciový trh