Je dobré sázet na akcie sponzorů olympijských her?
Kolem olympiády se točí řada firem, které ji zaštiťují svými logy a penězi. Jak moc se ale firmám vyplatí olympijské hry sponzorovat? Roste pak hodnota jejich akcií? Nejen o tom si povídali v pořadu Investice ZET na Rádiu ZET investiční stratég Aleš Prandstetter z ČSOB a šéfredaktor Investičního webu Petr Novotný.
V posledních 20 letech se akciovému trhu dařilo v průběhu olympijských her vcelku dobře. Od olympiády v Lillehammeru v roce 1994 si S&P 500 v období od zahájení do ukončení her v průměru připsal 1,14 %. Olympiáda je nicméně předzvěstí volatility. V 7 z 10 případů z nedávné historie vykázal S&P 500 rok po zahájení her buď dvojciferný výnos, nebo dvojcifernou ztrátu (v průměru 21,45 %, respektive 27,54 %).
Jak se dařilo hlavním partnerům a sponzorům olympijských her?
Do kalkulací byli mimo jiné zahrnuti výrobci sportovního oblečení. Data týkající se hlavních partnerů sahají až do roku 1994, stejně jako u výrobců sportovního oblečení (až na výjimky jako například Under Armour, kde jsou data dostupná až od roku 2006 po IPO z předchozího roku; data nebyla před rokem 2006 ani pro akcii Adidas).
První tabulka ukazuje výnosy jednotlivých akcií a druhá výnosy ve vztahu k S&P 500, obojí v období olympiády. Šedé roky značí zimní olympijské hry, bílé ty letní.
KO – Coca-Cola, MCD – McDonald's, PG – Procter & Gamble, DOW – Dow Chemical, V – Visa, NKE - Nike, UA – Under Armour, ADDYY – Adidas (ADR)
Přestože v roce 2012 nebyly hry pro většinu sponzorů žádná sláva (soudě podle výkonu jejich akcií), všichni kromě Visy v průměru během olympiády od svého sponzorského debutu překonávaly trh. Díky olympijské horečce se dařilo i akciím společnosti Nike, a to navzdory tomu, že nepatřila mezi hlavní partnery. Under Armour a německý Adidas za trhem ve sledovaných obdobích zaostávaly.
Zdroj: Rádio ZET, Bespoke Investment Group