US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,37 %
NASDAQ+0,72 %
S&P 500+0,49 %
ČEZ-0,79 %
KB+0,19 %
Erste-0,34 %

Škodě Auto loni klesl čistý zisk o 52 % na 15,2 miliardy Kč, v příštích pěti letech chce investovat 2,5 miliardy eur

Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný čistý zisk o 52 % na 15,2 miliardy Kč. Nekonsolidované tržby klesly o 7,6 % na 424,3 miliardy Kč. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti, kterou zveřejnila na středeční tiskové konferenci. Škoda také uvedla, že v příštích pěti letech plánuje investovat 2,5 miliardy eur.

Redakce IW
Redakce IW
24. 3. 2021 | 10:13
Auta

Odbyt vozů se na celkových tržbách podílel 81 %. Dodávky komponentů a sad rozložených vozů do společností koncernu VW představovaly 10,6 % celkových tržeb. Obchod s originálními díly a příslušenstvím se na celkových tržbách podílel pěti procenty.

"Předpokládáme, že letos se výsledek Škody Auto zlepší proti předchozímu roku," uvedl člen představenstva pro finance Klaus-Dieter Schürmann.

Investice bez vývojových nákladů klesly v roce 2020 z 32,1 miliardy Kč na 17,8 miliardy Kč. Jejich největší část směřovala do produktových investic v souvislosti s náběhem nových modelů, agregátů a baterií. Na výzkum a vývoj nových produktů Škoda loni vydala 18,5 miliardy Kč, tedy o 7,7 miliardy Kč méně.

Celosvětový konsolidovaný provozní zisk Škody loni klesl o 54,5 % na 756 milionů eur, tedy zhruba na 19,8 miliardy Kč podle aktuálního kurzu. Tržby se snížily o 13,8 % na 17,1 miliardy eur, což je asi 448 miliard korun.

"Naše striktní řízení nákladů a finančních toků se v uplynulém finančním roce vyplatilo. Krátkodobě zavedená opatření rychle zafungovala, oproti předchozímu roku jsme naše fixní náklady snížili o více než 550 milionů eur. Díky tomu se nám i navzdory nepříznivému podnikatelskému prostředí podařilo dosáhnout solidního provozního výsledku a pozitivního čistého peněžního toku," řekl Klaus-Dieter Schürmann.

Škoda loni kvůli omezením spojeným s bojem proti koronaviru 39 dní v tuzemských závodech nevyráběla a omezený provoz měla i její prodejní síť. Dodávky zákazníkům loni klesly o 19,1 % na 1,005 milionu vozů.

Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což je meziroční pokles o 29,2 %. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 % méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137 200, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 %. Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky kvůli končícímu výrobnímu cyklu klesly o 39 % na 105 500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 % na 63 200 vozů, respektive o 99 % na 128 500 vozů.

Na českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 % na 83 200 aut. V Číně, na svém největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 % na 173 000 dodaných aut. V západní Evropě zaznamenala automobilka celkem 434 500 dodávek zákazníkům, meziročně o 16,5 % méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 %.

Automobilka letos uvede čtvrtou generaci Fabie, představí elektrický model Enyaq ve verzi kupé a chystá modernizované modely Kodiaq a Karoq. Do Číny přijde nová Octavia Pro, v Indii již firma představila lokální model Kushaq.

"S odpovědností za regiony Ruska a severní Afriky jsme vedle Indie od koncernu Volkswagen převzali další úkoly. Příští generaci modelu Superb budeme vyvíjet společně s modelem VW Passat v Mladé Boleslavi, vyrábět se budou od roku 2023 v koncernovém závodě Bratislava. Díky tomu se v našem závodě v Kvasinách uvolní kapacity pro více než 150 000 vozů značky Škoda. Tyto kapacity využijeme na zvýšení výroby našich oblíbených modelů SUV a následníka modelu Fabia Combi," dodal předseda představenstva Thomas Schäfer. Výrobní kapacita modelu Enyaq má letos dosáhnout 350 vozů denně. Firma zároveň chystá další menší elektromobil na koncernové platformě MEB.

V příštích pěti letech chce automobilka investovat 2,5 miliardy eur

V příštích pěti letech chce Škoda Auto investovat zhruba 2,5 miliardy eur. Přibližně 1,4 miliardy eur chce dát do dalšího rozšiřování elektromobility, 650 milionu eur chce vložit do digitalizace, 350 milionů eur má jít na investice do závodů a výrobních zařízení.

V loňském roce Škoda Auto investovala do svého dlouhodobého majetku 850 milionů eur, jde o pokles o 36 % oproti roku 2019, kdy byly investice rekordní a dosáhly 1,3 miliardy eur. Celkem 380 milionů eur investovala Škoda do svých českých závodů, investovalo se například do rozvoje výroby, ale i snižování emisí CO2 ve výrobě. Závod Vrchlabí se stal v loňském roce prvním uhlíkově neutrálním. Finance šly také do výroby baterií pro nové elektromobily.

V Kvasinách společnost investovala mimo jiné do automatizace výroby, v Mladé Boleslavi především do elektromobility, a to i v souvislosti s příchodem nového plně elektrického SUV Enyaq iV. Firma dala peníze také do vývoje modelu Enyaq, ale i do nové Octavie. Z celkového objemu investic šlo 200 milionů eur na projekty v Indii.

Na výzkum a vývoj vložila v loňském roce Škoda Auto 712 milionů eur, o 27 % méně než o rok dříve.

Zdroj: ČTK

AutaVolkswagenVýsledková sezóna
Sdílejte:

Nenechte si ujít

MrBeast: Génius éry sdílení, patron digitální naděje i trn v oku

MrBeast: Génius éry sdílení, patron digitální naděje i trn v oku

17. 9.-Andrej Rády
Byznys a podnikání