Spotřebitelská důvěra v USA v závěru roku vzrostla
Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v prosinci zvýšila, a to navzdory obavám ohledně nové koronavirové varianty omikron a rostoucích cen. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky ve středu zveřejnila organizace Conference Board. Údaje podle agentury Reuters signalizují, že největší ekonomika světa bude v příštím roce pokračovat v růstu.
Index spotřebitelské důvěry v prosinci stoupl na 115,8 bodu z revidovaných listopadových 111,9 bodu v listopadu. Dostal se tak na nejvyšší úroveň od července. Analytici přitom v anketě agentury Reuters prosincovou hodnotu indexu odhadovali pouze na 110,8 bodu.
Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně, neboť se z nich snaží odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Ty v USA zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity.
"Navzdory vysoké inflaci a rostoucí vlně omikronu jsou spotřebitelé ohledně roku 2022 optimističtí," uvedl ekonom Robert Frick z Navy Federal Credit Union. Tento optimismus podle něj odráží příznivý vývoj ekonomiky, dobré podmínky na trhu práce a pokles cen u čerpacích stanic.
Dílčí index hodnocení současných podmínek v prosinci mírně klesl, index očekávání pro příštích šest měsíců se však zvýšil. "Je to další důkaz, že spotřebitelské výdaje budou pokračovat v růstu a budou hlavním faktorem stojícím za hospodářskou expanzí," prohlásil Frick. Šéfka oddělení ekonomických ukazatelů v Conference Board Lynn Francová nicméně upozornila, že spotřebitelská důvěra i výdaje budou dále čelit negativním vlivům rostoucích cen a předpokládaného zimního vzestupu šíření koronaviru.
Zdroj: ČTK