Volkswagen představil plně elektrický mikrobus ID.Buzz
Německá automobilka Volkswagen ve středu večer ve světové premiéře představila plně elektrický mikrobus ID.Buzz, který vychází z legendárního transportéru T1. K dispozici bude vedle cestovní také v užitkové verzi. Šéf VW Ralf Brandstätter ID.Buzz označil za milník na cestě k plnému přechodu na elektromobilitu a ke klimaticky neutrálnímu automobilovému průmyslu.
"Legenda je zpět," prohlásil na ceremonii Carsten Intra, který je šéfem koncernové divize Volkswagen užitkové vozy (VWN). Mikrobus je prvním příspěvkem této divize k řadě ID, což jsou čistě elektrické vozy. Založen je podobně jako ostatní modely řady ID na platformě MEB, která je určena pro elektromobily. Vozidla se budou vyrábět v Hannoveru a na evropský trh se první kusy dostanou letos v září.
Německá média se shodují, že pro Volkswagen bylo dnešní uvedení vozu jednou z klíčových událostí letošního roku. Automobil je vybaven novými softwarovými funkcemi, které by v roce 2025 mělo doplnit autonomní řízení. Volkswagen prototyp autonomní verze mikrobusu ukázal loni v září v Mnichově na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA). Takto samořízená vozidla by v budoucnu mohla sloužit jako vozy taxi.
Vůz se vrací ke kořenům dodávkových automobilů značky Volkswagen, neboť tvarem i designem odkazuje na legendární transportér T1, který se stal nepsaným vlajkovým vozidlem členů květinového hnutí hippies. T1 je v Německu všeobecně znám jako Bulli, v České republice pak pod přezdívkou ponorka.
Na odkaz k legendárnímu mikrobusu poukázal na prezentaci i šéfdesignér VW Jozef Kabaň. "Je jako T1, ale je moderní a futuristický," řekl Slovák Kabaň, který v minulosti působil deset let jako šéfdesignér značky Škoda Auto.
"Rozhodně je to nejemočnější vůz našich elektrických modelů," poznamenal Brandstätter. "Jako žádné jiné auto propojuje ID.Buzz minulost s budoucností. Je plný emocí, historie a nejnovějších technologií," dodal Intra.
ID.Buzz považuje koncern za cestu k udržitelné mobilitě vstřícné k životnímu prostředí. Vedle čistě bateriového provozu automobilka zmiňuje využití recyklovaných materiálů, například plastů z lahví. Použita není ani kůže.
"Před více než pěti lety jsme se vydali na odvážnou cestu přechodu k elektromobilitě. Slíbili jsme se stát klimaticky neutrální společností do roku 2050," řekl Brandstätter. "A ID.Buzz je dalším milníkem na této cestě," dodal.
Vůz je vybaven baterií s kapacitou 77 kilowatthodin s motorem o výkonu 150 kilowattů. Maximální rychlost je omezena na 145 kilometrů v hodině. Užitková verze nabídne úložný prostor o objemu 3,9 kubického metru, ložná plocha pak umožní převážet za sebou dvě europalety. Verze pro pasažéry nabídne prostor pro zavazadla o objemu až 1 121 litrů, po sklopení zadních sedadel se úložný prostor takřka zdvojnásobí na 2 205 litrů.
Po zářijovém uvedení na evropský trh bude mít cestovní verze pět míst k sezení, zadní lavice bude třímístná. Později bude v nabídce verze se šesti samostatnými sedačkami a v roce 2023 se počítá i se sedmimístnou variantou. Ceny prozatím zveřejněny nebyly.
Zdroj: ČTK