Škoda Auto loni zvýšila nekonsolidovaný zisk o 48 % na 22,4 miliardy Kč
Automobilka Škoda Auto loni zvýšila nekonsolidovaný čistý zisk o 48 % na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 % na 422,6 miliardy Kč. Výsledky firma v úterý zveřejnila na tiskové konferenci a ve výroční zprávě. Letos automobilka očekává značné zatížení provozu kvůli válce na Ukrajině a výpadkům v dodávkách některých dílů.
Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii covidu-19 automobilka loni zákazníkům v celém světě dodala 878 200 vozů, což je o 12,6 % meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280 000 aut. Za zvýšením ziskovosti stojí zaměření na prodej vozů s vyšší marží i vývoj směnných kurzů.
Celá skupina Škoda Auto včetně dceřiných firem loni zvýšila zisk po zdanění o 65,5 % na 876 milionů eur a tržby o 3,9 % na 17,743 miliardy eur.
Se 172 000 vozy byla nejprodávanějším modelem opět Octavia následovaná modely kategorie SUV Kamiq s 111 000 vozy a Karoq se 109 000 vozy. V podobě vozu Enyaq iV na trh vstoupil první model značky na bázi koncernové modulární platformy pro elektromobily MEB, kterého se prodalo 45 000 kusů. Škoda v Evropě prodala 80 915 elektromobilů a plug-in hybridů, což jí pomohlo splnit emisní limity EU a vyhnout se placení pokut. V roce 2022 se k zákazníkům dostane nový model Enyaq Coupé iV, modernizovaný Karoq a Fabia Monte Carlo.
Největším odbytištěm byla pro Škodu západní Evropa, kam dodala 409 000 vozů, tedy meziročně o 5,9 % méně. Mezi tři největší trhy patřily Německo, Rusko a Česká republika. Největší pokles zaznamenala firma v Číně, kde se prodej vozů snížil o 59 % na 71 200.
Investice Škody do výzkumu a vývoje se loni zvýšily o 16 % na 825 milionů eur a do hmotného majetku firma investovala 782 milionů eur, tedy o 68 milionů eur, respektive osm procent meziročně méně.
V roce 2022 očekává automobilka značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů. Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, a to díky variantám dostupných vozů a silnému elektrifikovanému modelovému portfoliu. Zároveň se automobilka hodlá stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie a severní Afriky a převzít další odpovědnosti v koncernu Volkswagen. K růstu má firmě pomoci nový design vozů označovaný jako Modern Solid.
Zdroj: ČTK