Výroční zpráva Kofoly ČeskoSlovensko potvrdila předběžné výsledky firmy za loňský rok, provozní zisk dosáhl 1,13 miliardy Kč
Výroční zpráva nápojářské skupiny Kofola ČeskoSlovensko potvrdila předběžné výsledky společnosti za loňský rok zveřejněné v únoru. Provozní zisk společnosti před odpisy (ukazatel EBITDA) dosáhl 1,13 miliardy korun, tedy o 97,8 milionu korun (9,5 %) více než v roce 2020. Šlo o nejvyšší hodnotu v historii skupiny. Finanční ředitel skupiny Martin Pisklák uvedl, že na rok 2022 plánuje firma provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,08 a 1,20 miliardy korun a dvouciferný růst tržeb.
Tržby skupiny vzrostly meziročně o 464,7 milionu korun, tedy o 7,5 %, na 6,64 miliardy korun. Kofola uvedla, že úspěšných výsledků dosáhla i přes značná omezení trhu kvůli koronavirové pandemii. V rámci kompletních výsledků byla nyní zveřejněna také položka čistého zisku. Ten za rok 2021 dosáhl 249 milionů korun a upravený čistý zisk činil 237 milionů korun (meziročně +21 %).
"Rekordní hlavní sezóna na domácích trzích a návrat turistů z celé Evropy na dovolenou do Chorvatska a Slovinska nám pomohly k velmi dobrým číslům. Vyplatila se nám také odvaha s uvedením novinek, které předčily naše plány, a celoroční nákladová disciplína. To vše nás dovedlo k historicky nejvyšší hodnotě provozního zisku EBITDA," uvedl generální ředitel skupiny Jannis Samaras.
"Na domácích trzích se nám v loňském roce podařilo uspět jak s tradičním portfoliem, v jehož čele stojí Kofola, tak s novinkami nebo novými projekty. Tím se nám podařilo kompenzovat mírně klesající trh nealkoholických nápojů," uvedl generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Daniel Buryš.
Nad očekáváním byly podle Kofoly výsledky nové prémiové limonády Targa Florio, dařilo se třeba také minerální vodě Kláštorná Kalcia a tradičně silnému Rajci. Podařilo se také dokončit integraci nových minerálních vod v portfoliu Korunní a Ondrášovky.
V segmentu fresh & herbs, kam patří čaje a bylinné směsi Leros nebo rostlinné produkty Premium Rosa, zasáhla covidová omezení především freshbary a salaterie UGO. "Přesto se podařilo jeho podnikání dostat na úrovni EBITDA do černých čísel díky zeštíhlení firmy a úspěšnému restartu provozoven po otevření trhu v druhé polovině roku. Lerosu pak vyšší poptávka po čajích a dalších bylinných produktech v době pandemie pomohla celoročně. Celkově těmto firmám spolu s polskou značkou sirupů a ovocných šťáv Premium Rosa vzrostly meziročně tržby o 6,7 %," uvedla Kofola.
V adriatickém regionu stouply tržby o 12,6 % a provozní zisk EBITDA o 34,8 %. Stalo se tak díky rozvolnění koronavirových omezení a návratu turistů do Chorvatska i Slovinska. "V kombinaci s dobře připravenými marketingovými a prodejními aktivitami se to pozitivně projevilo na růstu prodejů především v Chorvatsku, které rostly dvouciferným tempem," uvedl generální ředitel společnosti Radenska Adriatic Marián Šefčovič.
"Kompletní výsledky Kofoly za rok 2021 ukázaly lepší než očekávané finanční náklady a efektivní daň. Struktura tržeb ukázala silnější než očekávané ožití v HoReCa segmentu a dobré marže v jádrovém československém segmentu a zlepšující se v segmentu fresh & herbs. Adriatický region již zaznamenal dopad růstu cen materiálů. Růst tržeb za první kvartál letošního roku byl poměrně silný a silný segment HoReCa částečně vyváží negativní dopady materiálů na marže. Celkově tak zveřejněné informace hodnotíme lehce pozitivně," napsal analytik z České spořitelny Petr Bártek.
Během konferenčního hovoru management Kofoly uvedl, že skupina v prvním kvartálu zvýšila prodejní ceny a registrovala silnou poptávku (tržby v průměru meziročně +32 %). Ceny se zvýšily zhruba v souladu s růstem nákladů (tedy bez dopadu na marži). Pro celý rok 2022 Kofola očekává růst objemů o 4 % v důsledku postcovidového oživení. Pokračuje také s kontrolou administrativních a marketingových nákladů na snížené úrovni z předchozích dvou let. Vedení skupiny už dříve uvedlo, že zvažuje prodej 5 % akcií pro financování potenciální expanze či úsporných opatření nad rámec standardních investic. Firma ale není pod žádným tlakem akcie prodat a prodej by zvažovala v případě příznivých podmínek. Prodej akcií by přitom neovlivnil kapacitu pro výplatu dividend.
"Firma poskytla vzhledem k podmínkám na komoditních trzích celkově dobrý výhled, když je schopna přenášet růst materiálových nákladů do cen a existuje potenciál dalšího postcovidového oživení. První kvartál roku 2022 by měl být velmi dobrý, nad předcovidovou úrovní. Firma v roce 2021 snížila zadlužení na přijatelný 3,1násobek čistého dluhu k zisku EBITDA," doplnil Petr Bártek.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2 000 zaměstnanců.
Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: ČTK, Česká spořitelna
Aktuality
