Americký kavárenský řetězec Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu
Americký kavárenský řetězec Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu. Společnost to uvedla ve svém pondělním sdělení. Následuje tak další západní firmy, naposledy McDonald's, které se tímto způsobem rozhodly zareagovat na vojenskou invazi Ruska na Ukrajinu. Z velkých firem to naposledy oznámil fastfoodový řetězec McDonald's. Starbucks už v březnu činnost svých podniků v Rusku pozastavil.
Starbucks v Rusku provozuje 130 restaurací, podrobnosti o finančních dopadech svého rozhodnutí ale nesdělil. Svým téměř dvěma tisícům zaměstnanců v Rusku bude po dobu šesti měsíců dále vyplácet mzdu, aby jim usnadnil hledání jiného zaměstnání.
Všechny restaurace Starbucks v Rusku vlastní a provozuje licenční partner firmy, skupina Alshaya se sídlem v Kuvajtu. Dohromady vytvářejí méně než procento ročních příjmů Starbucksu, uvedl server CNBC.
Jak spotřebitelé, tak investoři tlačí na západní společnosti, aby přerušily vztahy s Ruskem, a daly tak najevo nesouhlas s válkou, kterou Rusko zahájilo na Ukrajině. Rozvázání licenčních dohod ale nějakou dobu trvá. Starbucks už 8. března v Rusku pozastavil veškeré obchodní aktivity. Týkalo se to expedice všech produktů Starbucks a dočasně se uzavřely i kavárny.
Řetězec rychlého občerstvení McDonald's minulý týden oznámil, že prodá svůj byznys v Rusku současnému provozovateli a držiteli provozní licence Alexandru Govorovi. Tato firma v zemi působila přes 30 let.
Zdroj: ČTK