Volkswagenu v prvním pololetí prudce klesl odbyt, nejvíce ve střední a východní Evropě
Německé automobilové skupině Volkswagen v prvním pololetí klesl celosvětový odbyt o 22,2 procenta na 3,88 milionu vozů. Ve střední a východní Evropě, kam spadá i Rusko, se odbyt propadl o 40,9 procenta na 227 100 aut. Dceřinému podniku Škoda Auto klesl celosvětový odbyt o 30 procent.
Volkswagen, podobně jako mnoho dalších západních firem, v březnu výrobu i prodej v Rusku přerušil. Reagoval tím na únorovou invazi ruských vojsk na Ukrajinu.
Přestože celkový prodej klesl, více než trojnásobný nárůst prodeje oproti stejnému období loni zaznamenaly elektromobily v Číně. Prodalo se jich 63 500. V Evropě za prvních šest měsíců roku se prodej elektromobilů zvýšil o 0,6 procenta na 128 800.
Škodě Auto klesl odbyt o 30 %
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 %. Propad odbytu české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje.
Skupině Volkswagen celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 % na 3,88 milionu aut.
Za druhé čtvrtletí Škoda zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 %. Červnový odbyt pak činil 66 000 aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 %.
Podle člena představenstva Škody Martina Jahna stojí za poklesem nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině vyvolanému válečným konfliktem a také přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji. "Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy," řekl novinářům.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 %. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem 26,4 % a společnost Scania s propadem 25,2 %.
Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 %. "Řada známých značek měla prodej menší než 80 % loňského roku. Nejhlubší propad měly Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem," řekl ČTK partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
Volkswagen uvedl, že naopak o 27 % na 217 100 v pololetí meziročně zvýšil prodej elektromobilů. Nejvýraznější procentní nárůst uvádí u Číny, kde je to přes 247 %, druhá je kategorie zbytek světa s růstem o 29 %. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než procento, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl.
Škoda Auto odbyt elektromobilů v pololetí meziročně zvýšila o 25,5 % na 22 200. Za druhé čtvrtletí jí však odbyt o 12,3 % klesl a dosáhl 13 400 vozů, jen za červen nicméně odbyt meziročně téměř o 260 % vzrostl a činil 8 800.
Zdroj: ČTK