Zisk Volkswagenu v třetím čtvrtletí kvůli odpisům klesl o 26,5 %

Německé automobilové skupině Volkswagen klesl v třetím čtvrtletí zisk po zdanění o 26,5 % na 2,13 miliardy eur. Automobilka musela zaúčtovat odpisy 1,9 miliardy eur v souvislosti s ukončení firmy Argo AI. Automobilka současně v pátečním prohlášení snížila výhled dodávek vozů za celý rok.
Tržby vzrostly o 24 % na 70,7 miliardy eur. Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, stoupl o 53 % na 4,27 miliardy eur. Zaostal však za úrovní z doby před pandemií kvůli jednorázových položkám souvisejícím s pozastavením aktivit v Rusku a vstupem firmy Porsche na burzu. Automobilka se také stále potýká s problémy v dodavatelském řetězci a vysokými náklady.
Volkswagen potvrdil, že za celý letošní rok čeká zvýšení tržeb o 8 až 13 %. Snížil však výhled prodeje aut. Nyní čeká dodávky na zhruba stejné úrovni jako loni, zatímco původně čekal růst o pět až deset procent. Za devět měsíců letošního roku dodávky Volkswagenu klesly o 12,9 %.
Finanční ředitel podniku Arno Antlitz uvedl, že v příštím roce Volkswagen navzdory zhoršujícím se hospodářským vyhlídkám očekává růst automobilového trhu, protože zakázkové knihy ukazují silnou poptávku. Dodal, že Volkswagen v nynějším čtvrtletí již téměř zcela vykompenzoval nárůst nákladů na energie snížením fixních nákladů.
Firma Argo AI ve středu oznámila, že nebude pokračovat v činnosti jako společnost a toto rozhodnutí učinila v koordinaci s akcionáři. Hlavními akcionáři firmy Argo AI jsou Volkswagen a Ford Motor, který také v souvislosti s ukončením podniku zaúčtoval výrazné odpisy. Firmy Ford a Volkswagen drží každá zhruba 39 % akcií firmy Argo AI. Dvě procenta akcií vlastní firma Lyft a zbytek zakladatelé a zaměstnanci.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Koncern vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania a užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Divize Porsche, jejíž akcie Volkswagen uvedl na burzu koncem září, v pátek oznámila, že její provozní zisk za první tři čtvrtletí roku stoupl o 40,6 % na více než pět miliard eur. Divize Porsche po vstupu na burzu vystřídala mateřský koncern Volkswagen na pozici největší evropské automobilky z hlediska tržní hodnoty.
Volkswagen nyní hledá ve střední Evropě lokalitu pro továrnu na baterie pro elektromobily, takzvanou gigafactory. Rozhodnutí, zda bude v Česku, Maďarsku, nebo Polsku, má padnout do konce roku.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít v třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4 000 kvalifikovaných pracovních míst. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.
Provozní zisk Škody Auto za prvních devět měsíců roku klesl o 4,9 %
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl na 856 milionů eur z loňských srovnatelných 900 milionů eur. Ke snížení zisku přispěl hlavně rusko-ukrajinský konflikt. Negativní dopad růstu nákladů a vývoje směnných kurzů kompenzovalo zlepšení nabídky. Tržby za leden až září vzrostly na 15,151 miliardy eur z 13,329 miliardy eur před rokem.
Již dříve automobilka uvedla, že od ledna do září její odbyt meziročně klesl o 22,3 % na 544 500 vozů. V samotném září ale stoupl o 20,3 %.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Začátkem tohoto měsíce oznámila, že vstupuje na vietnamský trh, evropské modely tam nabídne již v příštím roce.
Začátkem března Škoda Auto oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a v Nižním Novgorodu a zastaví export aut do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.
Zdroj: ČTK