Jihokorejská LG Chem dá tři miliardy dolarů do závodu na výrobu katod baterií v USA

Jihokorejská společnost LG Chem investuje přes tři miliardy dolarů (71,2 miliardy korun) do výstavby závodu na výrobu katodových baterií v americkém státě Tennessee. Chce uspokojit rostoucí poptávku po komponentech pro elektromobily ve Spojených státech. S odvoláním na úterní oznámení společnosti o tom informovala agentura Reuters. V USA byl v srpnu přijat zákon, jenž nákladově znevýhodňuje výrobce automobilů a dodavatele baterií do nich, kteří v dodávkách spoléhají především na Čínu.
Sériová výroba bude v nové továrně zahájena v druhé polovině roku 2025. Závod vytvoří více než 850 pracovních míst, uvedla společnost LG Chem . Do roku 2027 počítá s roční výrobní kapacitu 120.000 tun katodových materiálů, což by stačilo na pohon přibližně 1,2 milionu elektromobilů. Firma usiluje o spolupráci se společnostmi, které se zabývají těžbou a recyklací.
Očekává se, že LG Chem bude dodávat katodové materiály společnosti Ultium Cells, což je společný podnik na výrobu baterií automobilky General Motors a dceřiné společností LG Chem, firmy LG Energy Solution Ltd (LGES).
LGES dodává baterie mimo jiné společnostem Tesla, Ford Motor a Hyundai. Minulý měsíc zvýšila svůj výhled tržeb za letošní rok z dřívějších 22 na 25 bilionů wonů (na 436,5 miliardy Kč). Zmínila přitom nové projekty automobilek.
Nový závod společnosti LG Chem bude vyrábět katody pro baterie s niklem, kobaltem, manganem a hliníkem (NCMA). Baterie NCMA, které obsahují přibližně 90 procent niklu, umožňují výrobcům snížit závislost na drahém kobaltu a snížit jejich expozici vůči Číně. Podle společnosti Benchmark Mineral Intelligence má Čína v současné době 75 procent světové kapacity na rafinaci kobaltu a 50 procent kapacity na zpracování lithia.
Americká automobilka General Motors uvedla, že bude používat katody NCMA od společnosti LG Chem pro řadu elektrických vozidel využívajících baterie značky Ultium.
Takzvaný zákon o snížení inflace podepsal americký prezident Joe Biden v srpnu po mnohaměsíčním vyjednávání v Kongresu. Rozsáhlý soubor opatření zahrnuje mimo jiné investice do zelené transformace ekonomiky s důrazem na podporu domácího průmyslu. Konkrétně jde například o daňové úlevy na elektromobily vyrobené v USA nebo podporu výroby baterií a komponentů pro nízkoemisní elektrárny.
Pro získání amerických daňových úlev na elekroauta bude na základě tohoto zákona od příštího roku nutné, aby alespoň 40 procent finanční hodnoty klíčových minerálů pro baterie pocházelo ze Spojených států nebo ze země, s níž má Washington dohodu o volném obchodu. Tento podíl se v roce 2027 zvýší na 80 procent.
Opatření tvrdě dopadlo na jihokorejské automobilky Hyundai a Kia. Po zavedení nových pravidel totiž většina jejich vozů nesplňuje podmínky pro udělení daňové úlevy pro elektromobily. Konkrétně jde o 70 procent ze 72 modelů, na něž se dříve dotace na elektroauta vztahovaly.
Na nedávném summitu států skupiny největších ekonomik světa G20 požádal jihokorejský prezident Jun Sok-jol Bidena, aby zabránil diskriminačním opatřením vůči jihokorejským společnostem. Americký prezident reagoval tím, že při uplatňování zákona se bude brát ohled na jihokorejské investice do americké ekonomiky.
Akcie společnosti po zveřejnění zprávy vzrostly až o 1,9 procenta, později většinu zisků smazaly. I tak ale překonaly pokles hlavního indexu burzy v Soulu KOSPI.
Zdroj: ČTK