Kofole v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostly tržby meziročně o pětinu na 6,06 miliardy korun

Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostly meziročně tržby o pětinu na 6,06 miliardy korun. Provozní zisk před odpisy (EBITDA) jí ale klesl o 10,8 % na 880,2 milionu korun a čistý zisk jí spadl o 46,4 % na 155 milionů korun.
"Přestože Kofola zažila historicky nejsilnější tržby v hlavní sezóně, musela se vyrovnávat s enormním nárůstem cen surovin, materiálů a energií. Zareagovala ale velmi pružně a zavedla úsporná opatření, která přispěla k tomu, že i nyní slibuje splnit vytyčený cíl EBITDA," uvedla skupina. Spodní hranice plánovaného intervalu EBITDA, který firma zveřejnila, je 1,08 miliardy korun.
Nejsložitější situace je podle Kofoly letos v Česku a na Slovensku. Ke zvládnutí náročného období napomáhají firmě jadranský region a dceřiné firmy Leros a UGO. "Největší výzvou třetího čtvrtletí bylo vyrovnat se s enormním vlivem růstu vstupů. Ke zvládnutí této situace nám velmi pomohlo to, že jsme byli skvěle připraveni na sezónu," uvedl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras. Počasí podle něj firmě přálo a sezóna se vydařila v Česku, na Slovensku i v jadranském regionu.
"V třetím čtvrtletí naše tržby překročily 2,3 miliardy korun, k čemuž přispělo nejen zdražení některých produktů dané růstem cen vstupních surovin, ale i vysoké prodeje," uvedl Samaras. Dodal, že rostoucí vstupní náklady však snižují celkový provozní zisk skupiny. Provozní zisk EBITDA Kofole v třetím čtvrtletí klesl o 10,5 % na 462,2 milionu korun a čistý zisk se jí snížil o 27,6 % na 189,4 milionu korun.
Generální ředitel společnosti Radenska Marián Šefčovič uvedl, že celkové prodeje ve Slovinsku vzrostly v třetím kvartálu v prodaných kusech proti loňskému roku o necelá tři procenta a v Chorvatsku o rekordních 11 %. "V Chorvatsku jsme v segmentu HoReCa (hotely, restaurace, catering) dokonce překonali prodeje z roku 2019 a vyrostli jsme o 35 %," uvedl Šefčovič.
V Česku a na Slovensku nejvíce rostl prodej nápojů v sudech a ve skle. "Na vysokých tržbách v československé oblasti se pak podílela i menší balení na cesty. Z retailových formátů se dařilo zejména vodám - Ondrášovce, Korunní a Kláštorné Kalcii," uvedl generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Daniel Buryš.
"Vedení Kofoly uvedlo, že dlouho očekávaný dopad ekonomické nestability na poptávku spotřebitelů se dostavil v říjnu. Podle přiložené prezentace vzrostly tržby Kofoly v říjnu meziročně pouze o 7 %, což vzhledem k opakovanému zdražování znamená, že prodané objemy reálně klesly a růstu bylo dosaženo jen vyššími cenami. Kofola proto sice zopakovala cíl pro zisk EBITDA pro letošní rok, chce jej však splnit u dolního okraje 1,08 miliardy Kč," napsal analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
"Výsledky za třetí čtvrtletí odrážejí výrazný skok v nákladech na materiály a energie. Mírně lepší než očekávaný EBITDA zisk byl dán především změnami v opčním plánu. Kofola snížila výhled pro rok 2022 na spodní hranici původního rozsahu a finanční ředitel stále popisoval výhled jako náročný. Společnost již naznačila, že bude muset v roce 2023 zvýšit ceny až o 20 % (podle nás o něco méně), což bude náročné kvůli rychle klesajícím reálným mzdám," doplnili analytici z České spořitelny.
Na konferenčním hovoru finanční ředitel Kofoly Martin Pisklák uvedl, že ceny hlavních vstupů do výroby mají nyní smíšený vývoj. Cena plastů se drží zhruba stabilní na úrovni 1 400 eur za tunu a podobnou cenu Kofola očekává i pro příští rok, naopak sladidla dále prudce zdražují a Kofola čeká příští rok cenu asi 1 000 eur za tunu namísto letošních 500 eur za tunu. Celkově v kombinaci s dalšími náklady bude Kofola tyto tlaky kompenzovat zvýšením cen svých nápojů o 20 % od začátku roku 2023.
Management očekává, že se zvýšení cen odrazí v menším prodaném objemu nápojů. Vedení firmy dále uvedlo, že relativně slabé tržby v říjnu mohly být způsobeny buď přetrvávajícím efektem špatného počasí ze září, které odrazuje spotřebitele, nebo již dopadem makroekonomické situace. Management věří, že v čtvrtém čtvrtletí dosáhne EBITDA přibližně 200 milionů Kč, což je výsledek nutný pro dosažení ročního cíle 1,08 miliardy Kč. K tomu by měl pomoci podstatně lepší výkon segmentu HoReCa, který letos profituje z obnovení vánočních večírků ve srovnání s loňskými lockdowny. Zároveň firma provádí hluboké škrty v marketingových nákladech a zbytných vnitropodnikových výdajích.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má přes 2 000 zaměstnanců.
Zdroj: ČTK, J&T Banka, Kofola ČeskoSlovensko
Aktuality
