US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,03 %
NASDAQ+0,78 %
S&P 500+0,35 %
ČEZ-0,93 %
KB-0,48 %
Erste+0,35 %

České svazy navrhují odklad účinnosti normy Euro 7, na přípravu chtějí 5 let

Podnikatelské a zaměstnavatelské svazy v Česku navrhují odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7. Na přípravu potřebují pět let. Zároveň chtějí její zmírnění. V současné podobě by při předpokládaném zavedení v roce 2025 znamenala snížení roční tuzemské produkce osobních aut o 300 000 až 400 000 vozů, tedy o 30 procent a pokles HDP o dvě až tři procenta. Uvedli to v pondělí v rámci kulatého stolu zástupci Hospodářské komory a Sdružení automobilového průmyslu. Podepsali také společnou deklaraci, která podporuje snahy české vlády o změny normy a její odklad.

Redakce IW
Redakce IW
24. 4. 2023 | 16:20
Auta

Dalším negativní efekt bude mít norma podle nich na zaměstnanost v automobilovém průmyslu a navazujících odvětvích, kde celkově může ovlivnit až 700 000 pracovních míst. Zároveň kvůli nedostupnosti levných užitkových vozidel pro dopravu zboží mohou vzrůst ceny v maloobchodě jednorázově o více než pět procent, upozornili.

Norma Euro 7 v současné navrhované podobě by měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale i pneumatik a brzd. Podle expertů to bude znamenat konec výroby cenově dostupných malých aut. Návrh automobilkám podle jejich vyjádření neposkytuje dostatečné množství času na naplánování vývoje nových vozidel, instalaci odpovídajících technologií, nasmlouvání dodavatelů a přeškolení zaměstnanců.

Česká vláda je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) proti současné podobě normy i termínu její účinnosti. Česko navrhuje realističtější časový rámec zavedení normy tři až čtyři roky po její účinnosti, včetně schválení všech doprovodných metodik. Chce také zmírnit podmínky nebo odstranit sledování částic z obrusu pneumatik a brzd nebo přesněji nastavit podmínky sledování emisí on-line na palubách vozidel.

"Ve hře je konkurenceschopnost evropského průmyslu a ohrožení mobility lidí," uvedl Kupka. Ekologický efekt je podle něj sporný, protože povede ke zpomalení obnovy vozidlového parku a delšímu využívání neekologických vozů.

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem návrhu v Evropském parlamentu, míní, že pro navrhované úpravy je potřeba získat velké evropské země, zejména Francii a Německo. V plénu se podle něj bude návrh schvalovat zřejmě v polovině října. Uvedl také, že pokud Evropa přejde kompletně na elektromobilitu, bude v ní do 15 let všechno čínské.

Zdroj: ČTK

AutaČeská republika
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Čím dražší, tím atraktivnější: Popírají některé investice tržní logiku?

Čím dražší, tím atraktivnější: Popírají některé investice tržní logiku?

10. 9.-Andrej Rády
Ponaučení pro investory