US MARKETOtevírá za: 16 h 2 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Kofole v prvním pololetí stouply tržby i zisk, management navrhuje dividendu 13,50 Kč na akcii

Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko v letošním prvním pololetí vzrostly tržby meziročně o devět procent na 4,05 miliardy Kč. Provozní zisk EBITDA jí stoupl o 39 % na 581,1 milionu Kč a na rovině čistého zisku vykázala společnost výsledek 157 milionů Kč po loňské ztrátě 31,3 milionu Kč. Přes pokles objemu prodaných litrů se zisková marže Kofoly začíná blížit k úrovni z doby před pandemií covidu-19. S ohledem na dosavadní dobrý hospodářský výsledek se management Kofoly rozhodl navrhnout valné hromadě výplatu dividendy ze zisku za rok 2022 ve výši 13,50 Kč na akcii. Loni skupina vyplatila dividendu 11,30 Kč na akcii.

"Sezóna je z našeho pohledu mírně za očekáváním. Po tříletém období krizí se ale pomalu vracíme k normálu a stabilitě, na kterou jsme byli zvyklí. V roce 2019 jsme se pohybovali s EBITDA marží v úrovni 20 %, aktuálně jsme stále pod touto hranicí. Naším cílem je vrátit se na předkrizovou úroveň," uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš.

Kofola uvedla, že tržeb převyšujících čtyři miliardy korun dosáhla díky strategickému řízení a ideální diverzifikaci portfolia. Pozitivně k tomu podle ní přispěly nové produkty, které uvedla na trh. Šlo o beztaurinový energetický nápoj Semtex Extrem, toniky Targa Florio nebo nanuky Jupík, které začala vyrábět ve spolupráci se společností Bidfood.

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky za 1H2023, zdroj: Kofola

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky za 1H2023, zdroj: Kofola

Firma uvedla, že nad očekávání se dařilo divizi UGO, která v Česku a na Slovensku provozuje freshbary a salaterie. "Ve srovnání s loňským rokem jsme tržby navýšili o 22 %," uvedl generální ředitel UGO Marek Farník. Pomohla podle něj optimalizace portfolia a věrnostní program, díky němuž se podařilo získat více nových zákazníků. "Díky vyšším tržbám, lepší produktivitě či nižším cenám energií dosáhlo UGO v druhém čtvrtletí dokonce čistého zisku," uvedl Farník.

Za samotné druhé čtvrtletí Kofola vykázala tržby 2,34 miliardy Kč (meziročně +5,8 %), provozní zisk EBITDA 362,9 milionu Kč (meziročně +18,5 %) a čistý zisk 121,9 milionu Kč (meziročně +69,3 %). Poměr čistého dluhu k zisku EBITDA ke konci června dosahoval 3,11, před rokem byl 2,50 a na konci roku 2022 činil 2,97.

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky za 2Q2023, zdroj: Kofola

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky za 2Q2023, zdroj: Kofola

Ve výhledu Kofola zúžila odhad celoročního provozního zisku EBITDA k horní hranici původního očekávání - z 1,15 až 1,25 miliardy Kč na 1,20 až 1,25 miliardy Kč (meziročně +10 % ve střední hodnotě). Výhled celoročních tržeb byl snížen z +12 % na +8 %. Tržby v červenci a srpnu Kofole vzrostly o 8 %, respektive o 3 % při 11%, respektive 13% poklesu objemu prodejů. Firma zmiňuje jako rizikové faktory pokračující pokles objemu prodejů a ochlazení spotřebitelské poptávky.

"Kofola prezentovala za druhý kvartál silné výsledky i přes výrazně klesající objemy a viditelně zpomalující celkové tržby. Řetězec UGO podpořil výsledek na úrovni tržeb, Chorvatsko bylo trochu slabší a český maloobchod byl také slabý. Počasí a kurzové vlivy měly také negativní dopad. Kofola jednoznačně těží z klesajících cen energií, které letos převažují nad slabou spotřebou. Očekáváme mírně pozitivní reakci trhu na vyšší návrh dividendy a klesající zadlužení, i když stále pro firmu vidíme náročnější podnikatelské prostředí. Výzvou příštího roku bude také plánované zvýšení DPH na nealkoholické nápoje v Česku," napsal analytik Petr Bártek z České spořitelny.

"Na konferenčním hovoru management společnosti uvedl, že počasí mělo napříč regiony nepříznivý dopad na letošní jarní a letní sezónu. V České republice a na Slovensku byly tržby zatíženy také častějším odjezdem spotřebitelů na zahraniční dovolené a nákupy levnějších produktů v Polsku. V červenci a v srpnu tak Kofola nadále zaznamenala výrazný propad prodaných objemů, který je však stále kompenzován lednovým zvýšením cen. Proto tržby i tak firmě mírně rostly (meziročně v červenci o 8 %, v srpnu o 3 %). Finanční ředitel Martin Pisklák uvedl, že vývoj úrody ve světě naznačuje dobré objemy cukru na trhu. Ceny cukru na příští rok zatím nejsou známy, ale jsou indikace, že by se mohl zastavit dosavadní prudký nárůst cen. Cílem managementu je vrátit se na předcovidové marže z roku 2019, k nimž zbývají u EBITDA marže zhruba tři procentní body v Česku a na Slovensku a dva procentní body v jadranském regionu. Naopak nejmenší segment fresh & herbs, který zahrnuje síť UGO, nyní dosahuje nejlepších marží od svého založení," doplnil později analytik Milan Lávička z J&T Banky.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.

Kofola má více než 2 000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Zdroj: ČTK, Kofola ČeskoSlovensko

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoVýsledková sezóna
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa