Heureka: Útraty na českém e-commerce trhu se v posledním loňském čtvrtletí vrátily k růstu
Podle Heureka Group dosáhl celkový objem výdajů na českém e-commerce trhu v loňském roce 185 miliard Kč, což představuje pokles o 6 % oproti předchozímu roku. Pokles z rekordních objemů v době covidu-19 tak pokračoval druhým rokem, ale tempo propadu se zmírnilo z 12 % v roce 2022.
Hlavním důvodem loňského poklesu byl opět propad reálných příjmů v důsledku inflace, který vedl kupující k hledání levnějších alternativ. To se projevilo v poklesu průměrné výše objednávky a také přispělo k snížení počtu českých e-shopů asi o půl procenta na 49,9 tisíce.
Jaro loňského roku už naznačovalo stabilizaci prodejů, nicméně dlouhé a teplé léto on-line prodeje opět srazilo. K výraznému oživení došlo na konci roku, kdy čtvrtý kvartál už vykázal meziroční nárůst útrat o dvě procenta. Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci, by se už nyní měl český e-commerce trh vrátit k růstu.
Z hlediska struktury prodejů se loni nejvíce zvýšil zájem o sedací soupravy, drogistické a veterinární přípravky. Mezi nejvýrazněji klesající položky patřily ty, které předtím podpořila energetická krize, například elektrocentrály nebo krbová kamna. Za překvapení Heureka označila výrazný propad prodeje notebooků (-16 %), které měly tradičně silné postavení.
Zdroj: J&T Banka