US MARKETZavírá za: 0 h 34 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Růst maloobchodních tržeb v ČR v dubnu mírně zpomalil, Češi jsou podle analytiků nadále ochotni v obchodech utrácet víc než loni

Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel stagnovaly. Vyplývá to z údajů, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

"Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v dubnu meziročně vzrostly. Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Meziročně se maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží v dubnu zvýšily o 7,1 procenta, za pohonné hmoty o 3,9 procenta a za potraviny o 3,6 procenta.

Internetovým a zásilkovým obchodům tržby meziročně vzrostly o 18,1 procenta. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky zaznamenaly růst o 17,1 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,4 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 procenta. Obchody s výrobky pro domácnost a prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením evidovaly zhruba půlprocentní růst. Naopak mírný pokles zaznamenali prodejci oděvů a obuvi.

V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 4,2 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 1,7 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 18,1 procenta.

Meziměsíčně tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v dubnu stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty klesly o 0,3 procenta a za potraviny o 0,2 procenta, naopak za nepotravinářské zboží o 0,1 procenta vzrostly.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziměsíčně nižší o 0,3 procenta. Meziročně klesly o 0,1 procenta, přičemž za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů se snížily o 1,2 procenta, naopak za opravy motorových vozidel o čtyři procenta vzrostly.

Analytici: Češi jsou v obchodech nadále ochotni utrácet víc než loni

Meziroční růst maloobchodních tržeb v dubnu o 5,3 procenta ukazuje, že Češi jsou nadále ochotni utrácet víc než loni. Spotřeba domácností by tak podle analytiků měla letos být hlavním tahounem hrubého domácího produktu. Meziměsíční stagnaci tržeb analytici víceméně očekávali - způsobil ji podle nich fakt, že velká část velikonočních svátků v tomto roce připadla již na březen. 

"Růst reálných výdělků je dobrou zprávou pro spotřebitele a pro jejich peněženky, což hraje do karet scénáři růstu spotřeby domácností v české ekonomice s pozitivním dopadem na maloobchodní tržby," uvedl hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč. Od začátku letošního roku podle něj tržby obchodníkům meziročně stouply o 4,3 procenta, přičemž největší podíl v tom mají prodeje nepotravinářského zboží, které jsou o 5,7 procenta vyšší než loni, uvedl Jáč.

To, že si maloobchodní tržby v dubnu dokázaly udržet tempo s březnovým výsledkem, je podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila s ohledem na dřívější velikonoční svátky dobrou zprávou. "Český maloobchod přitom skutečně má co dohánět, když jeho reálné tržby zůstávají na úrovních srovnatelných s jarem roku 2019 a stále jim chybí zhruba tři procenta k hodnotám z ledna roku 2020 před pandemií covidu-19," uvedl.

Pozitivní vývoj maloobchodních tržeb i pro další měsíce očekává hlavní analytik společnosti Citfin Tomáš Volf. "S příchodem léta bude poptávka růst a k dobru bude promlouvat i nízká srovnávací základna s loňským rokem, kdy byly tržby maloobchodníků v červených číslech," řekl.

Hlavní analytik Banky Creditas Petr Dufek ale upozornil na to, že se tím, jak maloobchodní tržby rostou, zároveň zvyšuje riziko poptávkové inflace, což podle něj lze již pozorovat v některých službách. Česká národní banka by tak k aktuálním číslům v maloobchodě měla přistupovat obezřetně, míní. "Je zde nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost," uvedl.

Zdroj: ČTK

Česká republikaMaloobchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa