Čínská automobilka SAIC žádá Evropskou komisi o konzultace kvůli clům na elektromobily
Čínská automobilka SAIC Motor požádá Evropskou komisi (EK) o konzultace ohledně dodatečných vyrovnávacích cel na dovoz elektromobilů z Číny, která platí od pátku. Firma to uvedla v pátečním prohlášení.
"EK přehlédla některé informace a protiargumenty, které jí SAIC zaslala v průběhu vyšetřování," uvedl čínský výrobce v prohlášení.
Mluvčí francouzské dceřiné firmy MG v pátek agentuře Reuters sdělil, že firma má na skladě dostatek vozů, aby se do listopadu vyhnula navyšování cen pro spotřebitele.
Komise SAIC zařadila mezi nespolupracující automobilky. Výrobce tak čelí nejvyššímu možnému dodatečnému poplatku 37,6 %. Při započtení 10% základního cla na dovoz z Číny tak bude každý elektromobil této značky při vstupu na evropský trh zatížen dovozními poplatky ve výši 47,6 %.
Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Stanovila individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 %, u automobilky Geely 19,9 %. Ostatní výrobci elektroaut v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 %.
Prozatímní cla vstoupila v platnost v pátek, nejvýše na čtyři měsíce. "V tomto časovém rámci musí být přijato konečné rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU," uvedla komise v čtvrtečním prohlášení. Následně by podle ní přijatá cla platila pět let.
Mluvčí čínského ministerstva obchodu ve čtvrtek uvedl, že Peking věří v dosažení dohody v příštích čtyřech měsících. Dodal, že Čína odmítá, že by nespravedlivě dotovala výrobce elektromobilů, a připomněl, že řada členských států EU tato opatření odmítá.
Podle dřívější analýzy Reuters by případná čínská odveta dopadla především na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari. Peking také v červnu zahájil vyšetřování možného dumpingu ze strany dovozců vepřového z EU. Podle Reuters jde pravděpodobně o jednu z možných odvet proti clům na elektromobily.
O zavedení prozatímních cel budou v příštích dnech hlasovat jednotlivé členské státy písemně, a to prostou většinou. Hlasování nicméně není právně závazné. O konečných clech pak budou státy hlasovat v říjnu, kdy EK uzavře vyšetřování. Jejich zavedení by mohlo být zablokováno jen v případě, že by proti nim hlasovala takzvaná kvalifikovaná většina, tedy nejméně 15 zemí, které představují 65 % obyvatel EU.
Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 %, přičemž 54 % importu pocházelo z Číny. Většina elektromobilů vyvážených z Číny ale pochází od západních automobilek. Postupně však roste podíl cenově dostupnějších čínských značek. Podle analýzy banky ING cla na jedné straně zpomalí snižování emisí oxidu uhličitého kvůli cenové nedostupnosti elektromobilů, ale nezabrání postupnému nástupu čínské konkurence na trh. Čínská automobilka Nio v reakci na zavedení cel uvedla, že by mohla upravit ceny svých vozů v Evropě.
Zdroj: ČTK
Aktuality
