US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,20 %
NASDAQ+1,94 %
DOW JONES+0,53 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA+3,51 %

Bloomberg: VW a SAIC chtějí uzavřít továrnu v Číně, kde se vyrábějí i vozy Škoda

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho nejstarší čínský partner SAIC Motor plánují v reakci na slábnoucí poptávku po automobilech se spalovacími motory uzavřít nejméně jeden závod v Číně. Společný podnik obou automobilek SAIC Volkswagen Automobile se připravuje na to, že příští rok uzavře továrnu ve městě Nan-ťing, kde se vyrábějí vozy Volkswagen Passat a Škoda a jehož roční kapacita je 360 000 vozů. S odvoláním na informované zdroje to ve středu uvedla agentura Bloomberg.

Redakce IW
Redakce IW
18. 9. 2024 | 17:22
Auta

Uvedený společný podnik funguje už asi 40 let. Před dvěma lety ukončil výrobu v jedné továrně, další továrna pak omezila výrobu a mohla by být také uzavřena, případně zrekonstruována, uvedly zdroje.

"Všechny závody SAIC Volkswagen fungují normálně, v souladu s požadavky trhu a naší prognózou," reagoval na dotaz agentury Bloomberg podnik VW China. Dodal, že vzhledem k tomu, že se firma zaměřuje na chytré elektromobily, transformuje také postupně výrobu vozů a závody na součástky.

Partneři podle zdrojů také provádějí revizi strategie u značky Škoda kvůli prudkému poklesu prodeje. Závod v Ning-po, kde se vyrábí několik modelů značky Škoda, je už několik měsíců v nečinnosti, a také se uvažuje o jeho zavření, dodaly zdroje. Výroba Škody v Číně loni klesla o více než polovinu na necelých 20.000 vozů. VW China uvedl, že partneři v rámci revize upravují marketing značky Škoda a restrukturalizují dealerskou síť s cílem zvýšit zaměření na prodej ojetých vozů.

Omezování výroby na největším trhu Volkswagenu je způsobeno propadem poptávky a rychlým přechodem na elektromobily. Výroba ve 39 závodech Volkswagenu v Číně loni byla o více než čtvrtinu nižší, než byl vrchol před pandemií covidu-19. Proporční provozní zisk čínských podniků Volkswagenu loni klesl o 20 procent na 2,62 miliardy eur. Ve srovnání s vrcholem v roce 2015 je nižší zhruba o polovinu.

Volkswagen založil společný podnik se státní společností SAIC v roce 1985. Následovalo několik dalších partnerství a do konce roku 2023 měla automobilka v čínské divizi přes 900 000 zaměstnanců. Podle výroční zprávy automobilky SAIC loni využití továren společného podniku mezi SAIC a Volkswagen činilo zhruba 58 procent z celkového maxima 2,1 milionu vozů.

V roce 2022 přestala firma SAIC Volkswagen vyrábět automobily ve svém závodě č. 1 ve výrobní zóně v Šanghaji. Tento závod je nyní využíván pro výzkum a vývoj a výroba z něj byla přesunuta do města I-čen-ku. Před ukončením se tam vyráběly také modely Škoda Octavia a Fabia.

Volkswagen má nyní ve výrobní zóně v Šanghaji novou továrnu s kapacitou 300 000 vozů postavenou speciálně pro elektromobily. Loni se dodávky elektromobilů Volkswagen v Číně zvýšily o 23 procent na 190 820 kusů.

Zatímco automobilku Volkswagen a další výrobce v letošním roce zaskočila stagnující poptávka po elektromobilech v Evropě, v Číně jde elektrifikace rychle vpřed. Převahu na čínském trhu ale získali domácí výrobci, jako je BYD, a to díky inovativním a cenově dostupným modelům. Prodej aut se spalovacím motorem v zemi klesá.

Volkswagen také zvažuje uzavření závodu na domácím, tedy německém trhu. Tyto úvahy ukazují na problémy, kterým největší evropská automobilka čelí v rámci přechodu od spalovacích motorů na elektrické.

Zdroj: ČTK

AutaČínaEvropské akcieVolkswagen
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio