Polský řetězec Žabka se chystá na varšavskou burzu, mohl by to být největší debut za několik let
Polský řetězec obchodů se smíšeným zbožím Žabka chystá vstup na varšavskou burzu. O plánu současného majitele, společnosti CVC Partners, v pondělí informovala firma na svém webu. Podle polského deníku Gazeta Wyborcza má podnik hodnotu několik miliard zlotých. Mohla by to být jedna z největších primárních nabídek akcií (IPO) v Polsku za desetiletí, napsala agentura Reuters.
Oživení evropských IPO podnítily lepší podmínky na trhu a vyšší ceny akcií. Letos na burzách debutovaly švýcarská skupina Galderma, německý prodejce parfémů Douglas a španělská kosmetická skupina Puig. Sama společnost CVC vstoupila na burzu v dubnu.
Žabka vznikla v roce 1998 a dnes je jednou z nejznámějších polských značek s více než 10 500 prodejnami provozovanými ve formě franšíz. Její IPO by mohlo podpořit varšavskou burzu, která v posledních třech letech zaznamenala především přesuny z menší burzy NewConnect. Mohl by to být také jeden z největších burzovních debutů v nedávné historii Polska poté, co majitelé diskontního řetězce Pepco prodali v roce 2021 akcie v hodnotě 3,7 miliardy zlotých (zhruba 22 miliard Kč) a IPO elektronického obchodu Allegro v roce 2020 vyneslo 9,2 miliardy zlotých.
"Pro polskou burzu je určitě dobrou zprávou, že na polském trhu bude debutovat tak velká společnost," uvedl analytik Konrad Ksiezopolski ze společnosti Haitong. Dodal, že Žabka je jistým kandidátem na vstup do polského prestižního bluechipového indexu nejhodnotnějších firem.
Podle červnové zprávy agentury Bloomberg by hodnota nabídky mohla činit v přepočtu 7,5 až 8 miliard dolarů.
Téměř 2 000 menších poboček Žabky pro rychlé nákupy koupila i se značkou v roce 2007 investiční skupina Penta a rozšířila je do České republiky. Penta Žabku prodala v roce 2011 za 400 milionů eur. Podnik přešel do rukou společnosti Mid Europa Partners. Fond CVC odkoupil síť v roce 2017, a to už za 1,1 miliardy eur. Česká síť prodejen Žabka je nyní součástí skupiny Tesco.
Žabka plánuje ve střednědobém horizontu otevírat více než tisíc prodejen ročně v Polsku i v Rumunsku, na jehož trh vstoupila nedávno. Do roku 2028 chce více než zdvojnásobit tržby z loňského roku. V roce 2023 zvýšila tržby o 24 % na 19,81 miliardy zlotých, zatímco upravený zisk EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) stoupl o 17 % na 2,83 miliardy zlotých. V první polovině letošního roku se tržby zvýšily o 21,5 % na 11,15 miliardy zlotých a upravený zisk EBITDA stoupl o 33,5 % na 1,4 miliardy zlotých.
Zdroj: ČTK