US MARKETOtevírá za: 10 h 1 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

ČR: Maloobchodní tržby pokračují v růstu, táhnou je pohonné hmoty a e-commerce

Tržby v maloobchodě v České republice se podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně reálně zvýšily o 5,5 % a meziměsíčně vzrostly o 0,6 %. K růstu přispěly zejména vyšší tržby za pohonné hmoty a v internetových a zásilkových obchodech.

Meziměsíčně se maloobchodní tržby kromě motorových vozidel zvýšily o 0,6 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 2,6 %, za nepotravinářské zboží o 0,4 % a za potraviny o 0,2 %. Meziročně se tržby za pohonné hmoty zvýšily o výrazných 12,2 %, za nepotravinářské zboží o 6,6 % a za potraviny o 1,6 %.

"Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v říjnu meziročně vzrostly. Vyšší tržby jsme zaznamenali u prodejců pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Nejvýrazněji se tržby zvýšily internetovým a zásilkovým obchodům, naopak nejvíce se snížily prodejnám s výrobky pro domácnost," uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Internetové a zásilkové obchody zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o 20,4 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží vzrostly o 15,8 %. Ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím se tržby zvýšily o 12,9 %, a u kosmetických a toaletních výrobků o 10,6 %. Mírný růst byl zaznamenán i u oděvů a obuvi (1,5 %) a u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (0,6 %).

Naopak, některé segmenty vykázaly pokles. Tržby v prodejnách s výrobky pro domácnost klesly o 5,5 %, a v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením se snížily o 2,8 %. Ve specializovaných prodejnách potravin tržby poklesly o 4,5 %.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,2 %, meziročně pak o 2,3 %. V rámci tohoto segmentu se tržby za opravy motorových vozidel zvýšily o 3,4 %, zatímco za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 2,0 %.

Říjnová data potvrzují pokračující růst maloobchodních tržeb v České republice, a to zejména díky zvyšující se poptávce po pohonných hmotách a nákupům prostřednictvím internetu. Na druhé straně však některé tradiční segmenty, jako například prodejny s domácími potřebami, čelí poklesu, což naznačuje rozdílný vývoj spotřebitelských preferencí.

Analytici: Růst maloobchodních tržeb naznačuje oživení spotřebitelské poptávky

Růst říjnových maloobchodních tržeb potvrzuje, že spotřeba domácností ožívá, ačkoli stále převažují nákupy nezbytností. Ekonomové očekávají, že vánoční sezóna a pokračující růst reálných mezd by mohly přinést další zlepšení. Celkově se maloobchodní tržby za rok 2024 podle odhadů zvýší o 4,5 %. Vývoj spotřebitelské poptávky bude však nadále ovlivňován slabým výkonem průmyslu a nízkou zahraniční poptávkou.

Tržby bez zahrnutí motorových vozidel meziročně vzrostly o 5,5 %, což překonalo očekávání trhu (4,9 %). Podle Jana Bureše, hlavního ekonoma Patria Finance, jde o důsledek rychlého růstu reálných mezd ve třetím čtvrtletí, což podporuje spotřebu domácností. ""elkově lze říci, že rostoucí reálné mzdy a lepší spotřebitelská nálada podporují pozitivní příběh zrychlujících se útrat českých domácností," uvedl Bureš.

Výrazný růst zaznamenaly internetové obchody (+20,4 %) a velké nespecializované prodejny s nepotravinářským zbožím (+15 %). Naopak zaostávaly specializované prodejny elektroniky a vybavení pro domácnost. Martin Gürtler, ekonom z Komerční banky, však upozorňuje, že růst tržeb byl tažen především vyššími prodeji pohonných hmot, které vzrostly meziměsíčně o 2,6 %. "Prodej nepotravinářského zboží a potravin rostl pomaleji, pouze o 0,4 %, respektive 0,2 % meziměsíčně," doplnil. Tržby za motorová vozidla zůstávají utlumené a stále zaostávají za předpandemickou úrovní.

Podobně situaci hodnotí Miroslav Novák z Akcenty CZ, který připomíná, že relativně silný meziroční růst je ovlivněn nízkou statistickou základnou z loňského roku. "Objem tržeb ve stálých cenách byl v říjnu 2024 lehce pod úrovní května 2022 a o 5,7 % nižší než v říjnu 2021," upozorňuje Novák. Přesto poukazuje na pokračující trend růstu tržeb, který trvá od prosince 2023.

Vývoj v maloobchodě naznačuje určité oživení spotřebitelské poptávky, byť zatím opatrným tempem. Podle Víta Hradila, hlavního ekonoma Cyrrus, je však předčasné hovořit o dlouho očekávaném návratu českých spotřebitelů do obchodů. "Meziroční růst o 5,5 % vypadá impozantně, ale bez započítání pohonných hmot by meziměsíční růst činil jen 0,3 %. Navíc kategorie, jako jsou oděvy, elektronika nebo vybavení pro domácnost, hlásí poklesy," vysvětluje Hradil. Naopak pozitivní vývoj zaznamenaly kategorie potravin, léčiv a kosmetiky, což podle něj ukazuje, že spotřebitelé stále upřednostňují nezbytné nákupy.

Růst reálných mezd, nízká nezaměstnanost a zlepšující se ekonomický sentiment mohou podle ekonomů v dalších měsících podpořit vyšší spotřebu domácností. Blížící se vánoční sezóna by navíc mohla přispět k oživení tržeb i v kategoriích "útrat pro radost". Jan Bureš dodává, že tato pozitivní čísla jsou argumentem pro Českou národní banku (ČNB), aby v prosinci zvážila pauzu v cyklu snižování úrokových sazeb.

Podle odhadů by maloobchodní tržby za celý rok měly vzrůst o 4,5 %. "Výsledek říjnového maloobchodu je příslibem pokračujícího oživování spotřeby domácností, přestože klíčové budou až závěrečné měsíce roku," uzavírá Miroslav Novák. Ekonomové se shodují, že postupné oživení spotřeby domácností bude hlavním zdrojem růstu české ekonomiky, přestože slabý výkon průmyslu a nízká zahraniční poptávka ji budou i nadále brzdit.

Zdroj: ČSÚ

Česká republikaMaloobchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa