Tržby z povánočních výprodejů e-shopů letos porostou až o 15 procent
České domácnosti v domácích on-line obchodech v povánočních výprodejových akcích utratí o 10–15 % více než loni. Kupní síla i poptávka domácností totiž rostou a obchodníci letos více investují do propagace slevových akcí.
K nárůstu tržeb přispívá kombinace vyšších reálných příjmů lidí a určité opatrnosti části domácností v předvánočním období. Lidé se naučili více vyčkávat na výraznější slevy po Vánocích.
Trend zájmu o povánoční výprodeje se příliš nemění, nicméně oproti minulým letům se objevují drobné rozdíly. Češi už v posledních letech přistupují k nákupům strategičtěji. Akce jako Black Friday a předvánoční slevy si našly pevné místo v nákupních kalendářích a zájem o ně je obrovský. Přesto povánoční výprodeje zůstávají důležitou součástí sezóny, kdy lidé cílí na zboží, které pod stromečkem chybělo nebo bylo příliš drahé před svátky.
Dlouhodobě zájem o slevové akce v průběhu roku roste, na konkrétní slevové akce se zájemci loni proklikli o 14 % více než o rok dříve. Největší zájem je o slevy v oblasti elektroniky (+22 %), módy a sportovního vybavení. Právě toto zboží přitom nejvíce táhne i v době povánočních výprodejů, přidávají se i různé produkty pro domácnost.
Kromě rychlého růstu nákupů v českých e-shopech stále více lidí nakupuje na zahraničních e-shopech, kam již míří zhruba polovina útrat českých kupujících. České e-shopy na tuto rostoucí konkurenci zareagovaly včas. Expandují do všech segmentů maloobchodu, což spotřebitelům často umožňuje nakupovat zboží na jednom místě. Českým e-shopům se také oproti minulosti výrazně více daří expandovat do zahraničí.
Tržby v maloobchodu začaly růst již loni v létě a na podzim jejich tempo růstu přesáhlo 5 %. Po období poklesu rovněž loni začaly reálně růst mzdy, ve 3. čtvrtletí průměrná mzda meziročně vzrostla reálně o více než 5 % a přesáhla 45 tisíc korun.
Zdroj: PPC Profits