US MARKETOtevírá za: 14 h 58 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

USA míří cly na ikonické německé produkty

Německé výrobky včetně sandálů Birkenstock, piva a vína Ryzlink čelí novým americkým clům, která mohou výrazně zdražit oblíbené zboží na americkém trhu. Obchodní napětí mezi Berlínem a Washingtonem se prohlubuje a ohrožuje nejen bilaterální vztahy, ale i oslabenou německou ekonomiku.

Německé značky se ocitly v přímé palbě nejnovějších amerických celních opatření, která zvyšují napětí mezi Spojenými státy a jejich klíčovým evropským spojencem. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zavedla clo ve výši 10 procent na veškerý dovoz z Německa, přičemž hrozí další navýšení na 20 procent po skončení 90denní odkladné lhůty.

Mezi dotčenými produkty jsou mimo jiné sandály Birkenstock, piva značek jako Paulaner, Lowenbrau či Radeberger, a oblíbená vína Ryzlink. Všechny tyto položky patří dlouhodobě mezi oblíbené importy amerických spotřebitelů, kteří si německé zboží spojují s kvalitou a tradicí.

"Budou trpět jak evropští výrobci, tak američtí spotřebitelé," uvedl Rodger Wegner, prezident Asociace exportujících pivovarů, která zastupuje řadu předních německých pivních značek. Ekonomové upozorňují, že celní opatření přicházejí v nejméně vhodnou dobu – německá ekonomika se potýká s poklesem výkonu a obchodní válka by ji mohla uvrhnout do třetí recese v řadě, což by bylo historickým precedentem. Spojené státy byly v roce 2024 největším obchodním partnerem Německa, přičemž obousměrný obchod se zbožím dosáhl hodnoty 253 miliard eur.

Společnost Birkenstock, která vyrábí 95 procent své obuvi přímo v Německu, zatím nezaznamenala výraznější pokles poptávky. Mluvčí podniku uvedl, že firma bude i nadále pokračovat ve své expanzi na americkém trhu a plánuje do konce září otevřít až pět nových prodejen, čímž by jejich počet vzrostl na patnáct.

"Naše plány cílené maloobchodní expanze nebudeme měnit kvůli krátkodobým výkyvům," uvedl mluvčí firmy. Otázkou ale zůstává, jak na vyšší ceny zareagují samotní zákazníci.

Clay White, softwarový inženýr ze Severní Karolíny, který nosí Birkenstocky už od roku 2011, přiznal, že výrazný nárůst ceny by jej mohl odradit. "Pokud by stály přes 200 dolarů, možná bych si hledal použité, nebo bych si je pořídil přímo v Evropě," řekl.

Napětí mezi Spojenými státy a Evropou tak dostává novou, velmi konkrétní podobu: dražší obuv, pivo i víno. A spolu s tím i narůstající nejistotu, jak hluboko mohou celní spory zasáhnout každodenní životy spotřebitelů na obou stranách Atlantiku.

Zdroj: Reuters

Mezinárodní obchodNěmeckoRegulaceSpojené státy americké (USA)
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa