US MARKETZavírá za: 3 h 14 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Cla ohrožují e-shopy s módou a elektronikou, posílit může lokální produkce

Případný globální nárůst cel vyvolaný politikou Donalda Trumpa může silně zasáhnout i český e-commerce. Dojít může k poklesu spotřebitelské důvěry a tržeb e-shopů i k potenciálním krachům menších internetových obchodů. Nejvíce ohroženy budou ty e-shopy, které dováží levné zboží ze zahraničí, především módu a elektroniku. Naopak vydělat na případném zavedení cel mohou e-shopy, které se zaměřují na lokální produkci.

"E-shopy prodávající elektroniku, oblečení nebo jiné zboží s vysokým podílem dovozu z potenciálně zasažených zemí by mohly pocítit výraznější dopad než prodejci lokálních produktů nebo digitálního obsahu," domnívá se Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.

"Zvýšené nákupní ceny e-shopy logicky promítnou do koncových cen pro české zákazníky. Přestože kupní síla a reálná mzda českých domácností rostou, zvýšené ceny by se projevily v nižší poptávce. Právě e-shopy jsou přitom největším tahounem růstu malobchodu, loni jejich tržby rostly dvojciferným číslem. Cla by růst těchto tržeb výrazně omezila, což by se promítlo nejen v nižších tržbách obchodníků, ale i ve vývoji českého HDP," domnívá se Tomáš Čupr.

Důležitá je přitom podle něj i nejistota, kterou současná situace přináší. "Samotná hrozba implementace celní politiky vnáší na trh nejistotu, která ovlivňuje nákupní rozhodnutí i spotřebitelskou důvěru. Jen samotná hrozba cel tak může tržby e-commerce negativně ovlivnit," dodává.

E-shopy nakupující v zahraničí by se staly s cly méně konkurenceschopnými, výhodu by naopak získali obchodníci, kteří prodávají lokálně vyráběné zboží. Méně citlivé na cenové výkyvy způsobené cly budou i e-shopy, které se zaměřují na unikátní produkty, specializované niche trhy nebo nabízejí přidanou hodnotu (např. silný zákaznický servis). Právě tam je podle Čupra cesta, jak se proti podobným výkyvům trhu bránit - budování silné značky a loajality klientů, diverzifikace dodavatelů i optimalizace nákladů budou hrát stále větší roli.

Zdroj: PPC Profits

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchodMezinárodní obchodRizika
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa