US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Cla ohrožují e-shopy s módou a elektronikou, posílit může lokální produkce

Případný globální nárůst cel vyvolaný politikou Donalda Trumpa může silně zasáhnout i český e-commerce. Dojít může k poklesu spotřebitelské důvěry a tržeb e-shopů i k potenciálním krachům menších internetových obchodů. Nejvíce ohroženy budou ty e-shopy, které dováží levné zboží ze zahraničí, především módu a elektroniku. Naopak vydělat na případném zavedení cel mohou e-shopy, které se zaměřují na lokální produkci.

Redakce IW
Redakce IW
14. 4. 2025 | 10:03
Česká ekonomika

"E-shopy prodávající elektroniku, oblečení nebo jiné zboží s vysokým podílem dovozu z potenciálně zasažených zemí by mohly pocítit výraznější dopad než prodejci lokálních produktů nebo digitálního obsahu," domnívá se Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.

"Zvýšené nákupní ceny e-shopy logicky promítnou do koncových cen pro české zákazníky. Přestože kupní síla a reálná mzda českých domácností rostou, zvýšené ceny by se projevily v nižší poptávce. Právě e-shopy jsou přitom největším tahounem růstu malobchodu, loni jejich tržby rostly dvojciferným číslem. Cla by růst těchto tržeb výrazně omezila, což by se promítlo nejen v nižších tržbách obchodníků, ale i ve vývoji českého HDP," domnívá se Tomáš Čupr.

Důležitá je přitom podle něj i nejistota, kterou současná situace přináší. "Samotná hrozba implementace celní politiky vnáší na trh nejistotu, která ovlivňuje nákupní rozhodnutí i spotřebitelskou důvěru. Jen samotná hrozba cel tak může tržby e-commerce negativně ovlivnit," dodává.

E-shopy nakupující v zahraničí by se staly s cly méně konkurenceschopnými, výhodu by naopak získali obchodníci, kteří prodávají lokálně vyráběné zboží. Méně citlivé na cenové výkyvy způsobené cly budou i e-shopy, které se zaměřují na unikátní produkty, specializované niche trhy nebo nabízejí přidanou hodnotu (např. silný zákaznický servis). Právě tam je podle Čupra cesta, jak se proti podobným výkyvům trhu bránit - budování silné značky a loajality klientů, diverzifikace dodavatelů i optimalizace nákladů budou hrát stále větší roli.

Zdroj: PPC Profits

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchodMezinárodní obchodRizika
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio