US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA-2,47 %

Americké maloobchodní tržby v březnu vzrostly o 1,4 %, spotřebitelé nakupovali před zavedením cel

Maloobchodní tržby ve Spojených státech v březnu meziměsíčně vzrostly o 1,4 %, což je největší nárůst od loňského léta. Hlavním důvodem byl prudký růst prodeje automobilů, protože spotřebitelé se snažili předzásobit před dubnovým zavedením 25% cel na dovoz vozidel. Analytici však varují, že růst může být krátkodobý, protože vyšší ceny a nejistota ohledně obchodní politiky mohou v dalších měsících omezit spotřebitelské výdaje. Analytici čekali růst tržeb o 1,3 %. Výsledek je výrazně vyšší než únorový nárůst o 0,2 %, v lednu tržby klesly o 1,2 %. Podle údajů amerického ministerstva obchodu dosáhly celkové tržby 734,9 miliardy dolarů.

Hlavním tahounem růstu byly prodeje automobilů, které vzrostly o 5,3 %, protože spotřebitelé se snažili nakoupit před zavedením 25% cel na dovoz vozidel, které vstoupily v platnost začátkem dubna. Prodeje elektroniky vzrostly o 0,8 % a sportovního vybavení o 2,4 %. Po vyloučení prodejů automobilů činil celkový nárůst maloobchodních tržeb 0,5 %.

Navzdory tomuto růstu ekonomové varují, že se jedná o jednorázový efekt způsobený předzásobením před zavedením cel. Očekává se, že vyšší ceny a nejistota ohledně obchodní politiky povedou v následujících měsících k poklesu spotřebitelských výdajů. Spotřebitelská důvěra je již nyní na tříletém minimu a očekávání inflace dosáhlo nejvyšší úrovně od roku 1981.

Zdroj: AP

Ekonomické a tržní indikátoryMaloobchodSpojené státy americké (USA)Spotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio