Obchodní bilance USA se zbožím za březen vykázala deficit 163,5 miliardy dolarů
Co začalo jako prudký pokles dovozu do Spojených států, když přepravci omezili objednávky od výrobních partnerů po celém světě, se rozšířilo do celonárodního poklesu exportu, přičemž nejtvrdší dopad zaznamenává americký zemědělský sektor a klíčové zemědělské produkty jako sójové boby, kukuřice a hovězí maso. Deficit obchodní bilance USA se zbožím se v březnu prohloubil na 163,5 miliardy dolarů z únorových 162 miliard dolarů.
Nejnovější obchodní data ukazují, že pokles amerického exportu - zejména do Číny -, který začal v lednu, se rozšiřuje na většinu amerických přístavů. Podle obchodního sledovacího systému Vizion, který analyzoval rezervace kontejnerů pro vývoz z USA za pět týdnů před zavedením cel a pět týdnů po jejich zavedení, jde o rozsáhlý trend.
Zemědělský sektor varuje před krizí a data z přístavů přinášejí další důkazy o neschopnosti dostat produkty na globální trhy. Na prvním místě v poklesu exportu je přístav Oregon s 51% propadem, zatímco přístav Tacoma, významný zemědělský exportní přístav, zaznamenal pokles o 28 %. Hlavní destinace tohoto přístavu pro kukuřici, sóju a další zemědělské produkty zahrnují Japonsko, Čínu a Jižní Koreu.
Některé přístavy zatím zaznamenaly jen malý pokles exportu, například přístavy Houston a Seattle s poklesy 3 %, respektive o 3,5 %. Podle Bena Tracyho, viceprezidenta pro strategický rozvoj obchodu ve společnosti Vizion, je však zřejmé, že "téměř veškerý americký export utrpěl ránu". Obchodní data ukazují na pokles o více než 17 % v přístavu Los Angeles, zatímco přístav Savannah, nejvýznamnější americký přístav pro export kontejnerizovaného zemědělského zboží v roce 2025, je na 13% poklesu a přístav Norfolk hlásí pokles o 12 %.
Pokles exportu je spojen s úbytkem kontejnerových lodí směřujících do USA, protože podniky napříč ekonomikou ruší výrobní objednávky. Tím dochází k útlumu čínských továren i dopravy nákladními loděmi. Roli hrají i změny v globální poptávce spojené s americkou obchodní politikou.
"Něco takového jsme neviděli od narušení dopravy během léta 2020," uvedl Kyle Henderson, generální ředitel společnosti Vizion. "To znamená, že zboží očekávané v příštích šesti až osmi týdnech prostě nedorazí. S tím, jak cla zvyšují náklady, malé podniky pozastavují objednávky. Produkty, které se dříve přepravovaly spolehlivě, jsou teď dvakrát dražší, což nutí dovozce k těžkým rozhodnutím," dodal.
Zdroj: CNBC, fxstreet.com