US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Stimulační opatření v Číně pomohla, tržby JD.com vzrostly o 16 %

Čínský e-commerce gigant JD.com oznámil nečekaně silný nárůst tržeb o 16 % díky vládním stimulačním opatřením, která podnítila domácí spotřebu. Zájem zákazníků o elektroniku a další dražší zboží vzrostl navzdory přetrvávajícím obchodním napětím mezi Čínou a USA.

13. 5. 2025 | 12:23

JD.com, jedna z největších čínských internetových obchodních platforem, zaznamenala ve čtvrtletí končícím v březnu meziroční nárůst tržeb o 16 % na 301,1 miliardy jüanů (41,8 miliardy dolarů). Čistý zisk vzrostl dokonce o 53 % na 10,9 miliardy jüanů.

Růst přichází v době, kdy čínská vláda rozšiřuje stimulační opatření, včetně dotací na nákup a výměnu spotřebního zboží. Cílem je podpořit domácí poptávku a zmírnit dopady zpomalující ekonomiky a spotřebitelské deflace, která v dubnu pokračovala třetím měsícem v řadě.

Subvence na elektroniku, domácí spotřebiče, smartphony a automobily oslovily úsporněji smýšlející spotřebitele. JD.com díky tomu dosáhl nejrychlejšího tempa růstu za poslední téměř tři roky již ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. V květnu navíc čínští politici představili nové stimuly, včetně uvolnění měnové politiky, aby předešli dopadům případné globální obchodní války.

Podle analytiků Bloomberg Intelligence přinesl zvýšený prodej zboží z dotovaných kategorií nejen vyšší tržby, ale i provozní efektivitu, která pomohla firmě pokrýt rostoucí náklady. Ty se pojí mimo jiné s nedávným vstupem JD.com do odvětví expresních a potravinových rozvozů.

Tato expanze ale vyvolává obavy některých investorů. JD se totiž vydal do segmentu s tvrdou konkurencí a nízkými maržemi, kde dominuje společnost Meituan. Firma v dubnu oznámila plán na nábor 100 000 kurýrů a nabídla slevové kupony k přilákání zákazníků.

Investoři varují, že ztráty v oblasti rozvozů mohou být vysoké a ohrozit celkovou ziskovost. JPMorgan odhaduje, že při současném rozsahu může nový byznys ročně generovat až 18 miliard jüanů ztrát, což by znamenalo snížení provozního zisku mateřské firmy o více než třetinu v roce 2025.

Zdroj: Reuters

Asijské akcieInternet
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio