Kolik naspořit: Generaci Z stačí statisíce, přes milion chce mít jen 30 % mladých
Mladí lidé z takzvané generace Z rádi spoří, nemají ale zpravidla přehnaná očekávání ohledně dosažené naspořené částky. Ideální suma se podle nich pohybuje zpravidla v řádu stovek tisíc korun.
Generace Z se zpravidla snaží spořit a investovat, od spoření ale její příslušníci nemají přehnaně velká očekávání. Spoří zpravidla jen v krátkodobém horizontu, důchod nebo vlastní nemovitost jsou pro ně příliš vzdálená budoucnost. Většinou jim tak stačí našetřit nízké statisíce korun, které použijí hlavně na zábavu.
Aktuální průzkum Ipsos ukazuje, že 31 % mladých chce naspořit mezi 100 a 500 tisíci korun, 18 % stačí našetřit dokonce jen do 100 tisíc. Další téměř čtvrtina (22 %) cílí na částku mezi půl milionem a milionem korun. Přes milion chce mít jen necelých 30 % mladých, spoření velkých částek je pro ně zatím nepředstavitelné, těžko realizovatelné a vlastně i zbytečné.
Mladí lidé označovaní často jako generace Z (v případě zmíněného průzkumu lidé ve věku do 25 let) se snaží chovat odpovědně a chtějí si naspořit nějaké peníze. Jen 11 % z nich připouští, že vůbec nespoří a všechny své příjmy utratí. Naopak 57 % říká, že spoří pravidelně a odkládá si nějaké peníze každý měsíc. Další třetina si pak ukládá peníze jednorázově v případě, že něco ušetří.
Mladí sice při spoření hledají hlavně jistotu a ochranu svých peněz, rádi ale zkoušejí i nové produkty, jako je krypto nebo třeba crowdfunding. U něj je přitom neláká jen vyšší potenciální výnos, ale i sociální rozměr. Líbí se jim koncept, v rámci kterého pomáhají jiným. Právě společenský přesah crowdfundingu nebo pomoc v jejich regionu je to, co mladé lidi oslovuje.
Za hlavní důvod, proč spořit, generace Z označuje ochranu před tím, že by jejich peníze "požírala" inflace. Pro 36 % je nejdůležitější ochrana peněz před inflací, nikoli jejich zhodnocení. Pětina (19 %) chce výnos použít na útratu za zábavu a koníčky, nejčastěji cestování. Naopak penze je pro ně daleko, spoří si na ni jen 9 % generace Z. Nejčastěji spoří jen do 500 Kč měsíčně (25 %), na druhé straně ale 16 % zástupců generace Z ukládá přes 5 000 Kč měsíčně.
Průzkum zaměřený na finanční chování mladé generace byl uskutečněn v dubnu prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Zdroj: Fingood
Aktuality
