US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,38 %
NASDAQ-0,50 %
S&P 500-0,50 %
ČEZ-0,23 %
KB-0,68 %
Erste+0,50 %

V Číně do roku 2030 přežije jen 15 značek elektromobilů, varuje AlixPartners

Pouze 15 ze 129 značek prodávajících elektromobily a plug-in hybridy v Číně bude podle odhadu poradenské společnosti AlixPartners finančně životaschopných do konce desetiletí. Tvrdá konkurence, cenová válka a nadbytečné kapacity tlačí menší hráče z trhu.

3. 7. 2025 | 13:09

Poradenská společnost AlixPartners ve své nejnovější zprávě uvedla, že do roku 2030 zůstane na čínském trhu pouze 15 značek elektromobilů a plug-in hybridů, které budou schopné dlouhodobě fungovat. V současnosti v Číně působí 129 takových značek, ale většinu z nich čeká konsolidace nebo úplný odchod z trhu.

Těchto 15 značek by podle odhadů mělo do konce desetiletí ovládat přibližně 75 % trhu s elektrifikovanými vozidly v Číně a každá z nich dosáhne v průměru ročních prodejů přes jeden milion vozů. AlixPartners konkrétní značky neuvedla, ale zdůraznila, že přežijí jen ti, kteří dosáhnou velkého objemu a provozní efektivity.

Stephen Dyer, vedoucí automobilové divize AlixPartners pro Asii, uvedl, že proces konsolidace v Číně bude pravděpodobně pomalejší než na jiných trzích. Hlavním důvodem je podpora ze strany místních vlád, které se obávají dopadů na zaměstnanost, regionální ekonomiky a dodavatelské řetězce.

Čína jako největší automobilový trh světa čelí v současnosti tvrdé cenové válce a nadměrné výrobní kapacitě, což negativně ovlivňuje ziskovost většiny výrobců. Mimo společností jako BYD nebo Li Auto nedosáhl žádný z veřejně obchodovaných čínských výrobců elektromobilů za poslední rok celoročního zisku.

Ačkoliv čínští regulátoři vyzvali automobilky, aby zastavily cenovou válku, Dyer odhaduje, že bude pokračovat i nadále – ne však přímým snižováním cen, ale prostřednictvím nepřímých pobídek jako jsou pojišťovací dotace nebo financování bez úroků. Využití výrobních kapacit v čínských automobilkách kleslo v loňském roce na průměrných 50 %, což je nejnižší úroveň za poslední dekádu a znamená další tlak na marže a životaschopnost mnoha hráčů v odvětví.

Zdroj: Reuters

Automobilový průmysl (automotive)ČínaElektromobilita
Sdílejte:

Nenechte si ujít

MrBeast: Génius éry sdílení, patron digitální naděje i trn v oku

MrBeast: Génius éry sdílení, patron digitální naděje i trn v oku

17. 9.-Andrej Rády
Byznys a podnikání