US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,20 %
NASDAQ+1,94 %
DOW JONES+0,53 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA+3,51 %

V Číně do roku 2030 přežije jen 15 značek elektromobilů, varuje AlixPartners

Pouze 15 ze 129 značek prodávajících elektromobily a plug-in hybridy v Číně bude podle odhadu poradenské společnosti AlixPartners finančně životaschopných do konce desetiletí. Tvrdá konkurence, cenová válka a nadbytečné kapacity tlačí menší hráče z trhu.

3. 7. 2025 | 13:09

Poradenská společnost AlixPartners ve své nejnovější zprávě uvedla, že do roku 2030 zůstane na čínském trhu pouze 15 značek elektromobilů a plug-in hybridů, které budou schopné dlouhodobě fungovat. V současnosti v Číně působí 129 takových značek, ale většinu z nich čeká konsolidace nebo úplný odchod z trhu.

Těchto 15 značek by podle odhadů mělo do konce desetiletí ovládat přibližně 75 % trhu s elektrifikovanými vozidly v Číně a každá z nich dosáhne v průměru ročních prodejů přes jeden milion vozů. AlixPartners konkrétní značky neuvedla, ale zdůraznila, že přežijí jen ti, kteří dosáhnou velkého objemu a provozní efektivity.

Stephen Dyer, vedoucí automobilové divize AlixPartners pro Asii, uvedl, že proces konsolidace v Číně bude pravděpodobně pomalejší než na jiných trzích. Hlavním důvodem je podpora ze strany místních vlád, které se obávají dopadů na zaměstnanost, regionální ekonomiky a dodavatelské řetězce.

Čína jako největší automobilový trh světa čelí v současnosti tvrdé cenové válce a nadměrné výrobní kapacitě, což negativně ovlivňuje ziskovost většiny výrobců. Mimo společností jako BYD nebo Li Auto nedosáhl žádný z veřejně obchodovaných čínských výrobců elektromobilů za poslední rok celoročního zisku.

Ačkoliv čínští regulátoři vyzvali automobilky, aby zastavily cenovou válku, Dyer odhaduje, že bude pokračovat i nadále – ne však přímým snižováním cen, ale prostřednictvím nepřímých pobídek jako jsou pojišťovací dotace nebo financování bez úroků. Využití výrobních kapacit v čínských automobilkách kleslo v loňském roce na průměrných 50 %, což je nejnižší úroveň za poslední dekádu a znamená další tlak na marže a životaschopnost mnoha hráčů v odvětví.

Zdroj: Reuters

Automobilový průmysl (automotive)ČínaElektromobilita
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio