Tržby v českém maloobchodě se v květnu reálně meziročně zvýšily o 5,3 %
Tržby v českém maloobchodě se v květnu reálně meziročně zvýšily o 5,3 % a meziměsíčně se snížily o 0,2 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 2,8 % a meziměsíčně klesly o 0,4 %.
"Maloobchodní tržby se v květnu po očištění o cenové vlivy meziročně zvýšily za prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s oděvy a obuví," říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 9,4 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,7 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,8 %, s výrobky pro domácnost o 1,9 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,2 %. Naopak tržby klesly v prodejnách s oděvy a obuví o 0,5 %. Tržby ve specializovaných prodejnách potravin se zvýšily o 0,5 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 0,2 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 10,6 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 19,5 %.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně klesly o 0,4 %. Meziročně se tržby zvýšily o 2,8 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 3,4 % a za opravy motorových vozidel o 0,7 %.
"Květen sice přinesl meziměsíční pokles tržeb, důvod k obavám to ovšem podle nás nepředstavuje. Jedná se totiž primárně o korekci mimořádně silného dubnového výsledku, který byl tažen načasováním velikonočních svátků. Pokud právě od efektu Velikonoc odhlédneme, zůstává tuzemský maloobchod na vzestupné trajektorii, což by mělo pokračovat i v nadcházejících měsících. Nasvědčuje tomu jak pokračující reálný růst mezd, tak pozvolna klesající tendence k hromadění úspor a také opatrně se zlepšující spotřebitelská nálada. Nadále tak platí, že zvýšené útraty domácností by měly v letošním roce být hlavním motorem růstu české ekonomiky, což by tržby v maloobchodě mělo dotlačit k dynamickému meziročnímu zvýšení kolem 5 %," napsal hlavní ekonom ve společnosti INVESTIKA Vít Hradil.
Zdroj: ČSÚ